Gå til innhold

Staten bør styre minst mulig

blinc

Anbefalte innlegg

Deres kunder(eller mangel av derav). Du skjønner det at bedrifter er avhengig av at deres kunder kommer bedre ut av en handel med gitte bedrift. Om kundene ikke gjør det vil heller ikke bedriften bestå.

Om de har skaffet seg et monopol, eller om flere bedrifter sammarbeider slik at de i praksis har monopol, må kundene la vær å kjøpe et produkt om bedriften skal tape kunder. Det er lite sannsynlig da jeg vil tro kundene liker eller trenger produktet de kjøper. Med mindre prisene blir mye høyere eller kvaliteten mye dårligere vil folk fortsette å kjøpe sine produkter hos denne bedriften, men om disse tingene skjer er det likevel vanskelig å la vær å kjøpe et produkt man trenger og siden de har monopol vil det heller ikke være andre bedrifter man kan kjøpe produktet hos.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gjøre gjennom markedet hvis enkelstående private entiteter kan konstruere systemer og regelverk som kun tar hensyn til deres interesser, og det etterhvert blir en sterk ubalanse i hvor mye kontroll de har over naturressursene.

Hvordan tenker du at private entiteter skal konstruere systemer og regelverk over andre mennesker uten disse menneskenes samtykke?

Det kan være så enkelt som at konkurrente ikke får konkurrere på like fot, f.eks. ved at eksisterende aktører har avtaler seg imellom om å holde dem ute, og bare handler med hverandre, den slags.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lite sannsynlig da jeg vil tro kundene liker eller trenger produktet de kjøper. Med mindre prisene blir mye høyere eller kvaliteten mye dårligere vil folk fortsette å kjøpe sine produkter hos denne bedriften, men om disse tingene skjer er det likevel vanskelig å la vær å kjøpe et produkt man trenger og siden de har monopol vil det heller ikke være andre bedrifter man kan kjøpe produktet hos.

Jeg antar at du her snakker om virksomheter som har kjøpt opp den totale mengden av en ressurs på jorda?

Uansett skal ikke jeg legge meg borti hvilken vare kunden verdsetter(det vet den nemlig best selv), penger( og frihet fra en evt. ny statsmakt) eller bensin. Det er faktisk opp til kunden(i motsetning til nå).

Lenke til kommentar

Det kan være så enkelt som at konkurrente ikke får konkurrere på like fot, f.eks. ved at eksisterende aktører har avtaler seg imellom om å holde dem ute, og bare handler med hverandre, den slags.

Og da kommer vi til andre halvdel av spørsmålet mitt som er uthevet: Hvordan tenker du at private entiteter skal konstruere systemer og regelverk over andre mennesker uten disse menneskenes samtykke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...