Warz Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Og korleis vil dette fungere 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Så du er for å fjerne rentefradraget? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 korleis vil dette fungere med stadig aukande eldrebylgjer? Og ikkje minst betale for investeringar og vedlikehald i infrastrukturen? Bompengeinnkrevjing for kvar kilometer? Dugnadsarbeid? Så du er for å fjerne rentefradraget? Rentefradrag finnes ikke i en liberalistisk verden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Og noen hevder at det ikke hadde vært bygd en eneste katedral, en eneste opera, et eneste kulturhus, et eneste museum om økonomene fikk bestemme. De bygges sjelden av private. Munch har vel nok malerier og skisser til å fylle et museum i Tromsø, et i Trondheim, et i Bergen, et i Kristiansand og et i Stavanger. Ville noen markesliberalister funnet det lønnsomt, eller vil dere bare ha brød og ikke sirkus? Oslo ble jo uaktuelt med FrP og Carl I i spissen. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 @Kgun Staten skal ikke blande seg inn i det frie markedet, derfor skal følgelig heller ikke staten "rydde opp" noe som helst. Markedet regulerer seg selv. For å unngå inflasjon så vil DLF ha gullstandard. Kan du forklare hvordan det forhindrer inflasjon? Pengene har en fast verdi. Slik er det ikke i dag, hvor staten via sentralbanken og finansdepartementet kan manipulere pengeverdien etter eget forgodtbefinnende, som regel slik at pengeverdien redusers. Redusert pengeverdi vil vi alle oppleve som en generell prisstigning, noe som ofte kalles inflasjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) @Kgun Staten skal ikke blande seg inn i det frie markedet, derfor skal følgelig heller ikke staten "rydde opp" noe som helst. Markedet regulerer seg selv. For å unngå inflasjon så vil DLF ha gullstandard. Kan du forklare hvordan det forhindrer inflasjon? Pengene har en fast verdi. Slik er det ikke i dag, hvor staten via sentralbanken og finansdepartementet kan manipulere pengeverdien etter eget forgodtbefinnende, som regel slik at pengeverdien redusers. Redusert pengeverdi vil vi alle oppleve som en generell prisstigning, noe som ofte kalles inflasjon. Inflasjonen har ikke vært lavere på årtier enn den er i dag? Hvor mye gull ville du brukt på dette? Jeg liker ikke å bruke Wikipedia som kilde, men jeg antar denne http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation#Examples_of_hyperinflation listen er relativt presis. Let opp Cagans historiske 1956 artikkel: The theory of hyper inflation. Den er trykt i boken "Inflation" av R. J. Ball og Peter Doyle som også beskriver en ganske god simultan generell Keynes modell om inflasjon der man må beherske lineær algebra for å forstå modellen. For øvrig så den norske Nobelprisvinneren Haavelmo på inflasjon som en fordelingskamp. Inflasjon arter seg som en drakamp om samfunnskaken (nesten som et kinesisk teater der man trekker for teppet, slukker lyset og alle sloss mot alle) der inflasjon er den mekanismen som i et demokratisk samfunn "løser" fordelingskampen. Endret 10. september 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Og noen hevder at det ikke hadde vært bygd en eneste katedral, en eneste opera, et eneste kulturhus, et eneste museum om økonomene fikk bestemme. De bygges sjelden av private. Bare tull... Alt dette ville kunne bli bygget dersom folk var villige til å betale for det frivillig. Munch har vel nok malerier og skisser til å fylle et museum i Tromsø, et i Trondheim, et i Bergen, et i Kristiansand og et i Stavanger. Ville noen markesliberalister funnet det lønnsomt, eller vil dere bare ha brød og ikke sirkus? Oslo ble jo uaktuelt med FrP og Carl I i spissen. Dersom folk har glede av museum etc. og de går dit, så er det penger å hente der. Men dersom folk ikke er villige til å betale for det, og det er kun mulig å bygge disse med tvungen statlig pengeutpressing, så er det ikke verd det.. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Og noen hevder at det ikke hadde vært bygd en eneste katedral, en eneste opera, et eneste kulturhus, et eneste museum om økonomene fikk bestemme. De bygges sjelden av private. Munch har vel nok malerier og skisser til å fylle et museum i Tromsø, et i Trondheim, et i Bergen, et i Kristiansand og et i Stavanger. Ville noen markesliberalister funnet det lønnsomt, eller vil dere bare ha brød og ikke sirkus? Oslo ble jo uaktuelt med FrP og Carl I i spissen. Dersom ingen er villig til å betale for det har det egentlig livets rett? Hvis ingen gidder å bygge pyramider frivillig, er det greit å bruke slaver til å bygge dem? 3 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 @Kgun Staten skal ikke blande seg inn i det frie markedet, derfor skal følgelig heller ikke staten "rydde opp" noe som helst. Markedet regulerer seg selv. For å unngå inflasjon så vil DLF ha gullstandard. Kan du forklare hvordan det forhindrer inflasjon? Pengene har en fast verdi. Slik er det ikke i dag, hvor staten via sentralbanken og finansdepartementet kan manipulere pengeverdien etter eget forgodtbefinnende, som regel slik at pengeverdien redusers. Redusert pengeverdi vil vi alle oppleve som en generell prisstigning, noe som ofte kalles inflasjon. Inflasjonen har ikke vært lavere på årtier enn den er i dag? Lav eller høy. Med gullstandard så er pengene alltid like mye verd. Hvor mye gull ville du brukt på dette? Hvorfor spør du? Lenke til kommentar
Warz Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Inflasjonen har ikke vært lavere på årtier enn den er i dag? Hvor mye gull ville du brukt på dette? Det kan finnes currencies med inflasjon i et fritt markedet, men det er nok mer sannsynlig at folk vil bruke currencies uten inflasjon, f.eks gull eller bitcoin. Det er opp til det frie markedet å avgjøre hvilken type currency som vil bli den dominerende og man kan gjøre antagelser, men man vil ikke vite hva som faktisk blir gjeldende før markedet har blitt liberalisert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Hvorfor spør du? For å få deg til å tenke. Hvor mye varer ville du tillate i det samfunnet? Hvordan ville du bestemme bytte (pirs) forholdet mellom gull og andre varer? Kunne utfallet av en rigid Gull Standard like lett blitt depressiv deflasjon? Foretrekker du pest hyperinflasjon, kolera depressiv deflasjon eller forkjølelse dagens system med svak inflasjon? Endret 10. september 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Hvorfor spør du? For å få deg til å tenke. Hvor mye varer ville du tillate i det samfunnet? Ubegrenset. Hvordan ville du bestemme bytte (pirs) forholdet mellom gull og andre varer? Det er ikke jeg som hadde bestemt noe. Ikke noe mer enn det jeg var villig til å gi for noe, akkurat slik som i dag... Kunne utfallet av en rigid Gull Standard like lett blitt depressiv deflasjon? Nei. Foretrekker du pest hyperinflasjon, kolera depressiv deflasjon eller forkjølelse dagens system med svak inflasjon? Det blir ikke hyperinflasjon etc. med gullstandard. http://onarki.no/blogg/2009/02/sjokkerende-fra-nobelprisvinner/ Lenke til kommentar
PSV Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Jøss, når ble du nyfrelst turbonello? Eller har du tapt et veddemål? PS. Venstre henger igjen i signaturen din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Det blir ikke hyperinflasjon etc. med gullstandard. Det er andre gang på kort tid du bruker den bloggen som sannhetsvitne og siste gang jeg bruker tid på å lese noe fra den. Sjokkerende fra Nobelprisvinner Posted on 13/02/2009 by Onar Åm Jeg leste nylig en artikkel av en vinner av Nobels minnepris i økonomi, Paul Krugman, som sjokkerte meg dypt. I denne artikkelen skriver han nemlig om sitt syn på gull og på hva han mener om tilhengerne av gullstandarden. Jeg visste at han var motstander av gullstandarden men det som jeg fant sjokkerende er hvor utrolig lite han vet om østerriksk økonomi. På deg nytter ikke innhold, så jeg nevner denne boken for seriøse lesere som motbevis til det du klipper og limer fra en jeg ikke en gang vil kalle økonom. Paul Krugman: The Return of Depression Economics Endret 10. september 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Jøss, når ble du nyfrelst turbonello? Eller har du tapt et veddemål? PS. Venstre henger igjen i signaturen din. Hvorfor henge seg i bagateller når det er så mange trær? DLF og Venstre finner gjerne sammen under sperregrensen godt hjulpet av sånne som turbonello. Nå er det full strid mellom verdikonservative KrF og Venstre. Partiene som sa at de skulle være enige om ikke å være uenige før stortingsvalget til neste høst. Venstre blir for liberalistiske for KrF. Endret 10. september 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Jøss, når ble du nyfrelst turbonello? Eller har du tapt et veddemål? Har vært på vippen lenge Var vel i går kveld etter en god del retenkning at jeg bestemte meg for å skifte over. Jeg støtter imidlertid veldig mye av den politikken Venstre fører, som for eksempel det å spre makten og gi mer makt til kommunene på bekostning av sentralisert og konsentrert statsmakt. DLF har alle de gode frihets-baserte tingene Venstre står for og mer til. Men jeg fant ut at jeg ikke helt deler oppfatning på noen vesentlige områder. Jeg ser jo ingen grunn til å avvikle tax-free ... da ser jeg heller større grunn til å avvikle "tax" i sin helhet... Mange sånne småting som har gjort at jeg har holdt meg til Venstre, som jeg nå har tatt en retenk over. =) kgun har også vært en faktor som har spilt inn som en form for omvendt psykologi... PS. Venstre henger igjen i signaturen din. Jah, det stemmer. Den må byttes ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 kgun har også vært en faktor som har spilt inn som en form for omvendt psykologi... Det er da fint at vi fikk anda ut av sekken. Nå lurer jeg på hvor du til slutt ender? En tråd har to ender, og du har lenge gått som, kvekket som og oppført deg som en DLF and. Ergo er du en DLF and. Q.E.D. Men takk for overgangen fra Venstre til DLF. Det gir en mer bortkastet stemme til de borgerlige og styrker dermed det rødgrønne alternativet. Så du må skylde på meg for at jeg skremte deg inn i flokken der du hører hjemme? Da oppnådde jeg jo noe ved å nulle ut din borgerlige stemme. Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Er det ikke litt paradoksalt at dere liberallist-ekstremister både påpeker at det offentlige består av vanlige mennesker, og samtidig sier dere at "staten" gjør ditt og datt? Og hvordan kan dere si at "pengene blir ikke brukt etter folkets vilje" når sosialdemokratene gang på gang blir stemt frem av nettopp folket? Fordi noen heller vil ha skattepengene selv betyr ikke det at "folket" vil ha liberalisme. Og hvis dere mener at det ikke er noen å stemme på som deler deres meninger så er det jo bare å melde seg inn i et politisk parti og engasjere seg? Dersom folk flest er enig med dere vil de jo stemme dere frem om dere engasjerer dere. Ikke klag, gjør noe med problemene! 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 kgun har også vært en faktor som har spilt inn som en form for omvendt psykologi... Det er da fint at vi fikk anda ut av sekken. Nå lurer jeg på hvor du til slutt ender? Ja, det vet jeg nå ikke. Siden jeg ikke er så fastlåst i dogmatikk som det visse andre er... Jeg ledes av nye ideer, gode argumenter og så videre, og er av natur ikke fastlåst til noe som helst. Det gjelder alt... En tråd har to ender, og du har lenge gått som, kvekket som og oppført deg som en DLF and. Ergo er du en DLF and. Q.E.D. Ja.. Men det er mye i Venstre som er DLF. Som DLF selv utgikk fra Venstre, så gjorde jeg. Men jeg støtter og er enig i Venstre i de fleste temaer. Det er bare to ulike fremgangsmåter. Men takk for overgangen fra Venstre til DLF. Ikke noe å takke for... Det gir en mer bortkastet stemme til de borgerlige og styrker dermed det rødgrønne alternativet. Å stemme på de rødgrønne er en desto mer bortkastet stemme... Eneste det fører til er at alt blir dårligere og dyrere, og mindre og mindre personlig frihet... Så du må skylde på meg for at jeg skremte deg inn i flokken der du hører hjemme? Da oppnådde jeg jo noe ved å nulle ut din borgerlige stemme. Det er flere og flere som går over til DLF. Det ser man jo tydelig... Internett vil sørge for en mer balansert informasjonsflyt, og bidra til mer opplysning (...) Jeg tror AP vil tape mer og mer ettersom tiden går, på bekostning av de borgerlige... Man ser jo det i dag at folk er lei av AP/Rødgrønn politikk. Hvorfor det tror du? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Er det ikke litt paradoksalt at dere liberallist-ekstremister Når ble det ekstremt å være liberal? Kan du forklare ordbruken? både påpeker at det offentlige består av vanlige mennesker, og samtidig sier dere at "staten" gjør ditt og datt? Staten er et "verktøy" som vanlige mennesker tar i bruk for å gjøre ditt og datt, ja... Og hvordan kan dere si at "pengene blir ikke brukt etter folkets vilje" når sosialdemokratene gang på gang blir stemt frem av nettopp folket? De som ikke stemmer på sosialdemokratene er også en del av folket. De (politikerne) er gode til å lure oss med det ene og det andre, og mange av oss, folket, biter på. Fordi noen heller vil ha skattepengene selv betyr ikke det at "folket" vil ha liberalisme. Store deler av folket ønsker liberalisme, jo... Og hvis dere mener at det ikke er noen å stemme på som deler deres meninger så er det jo bare å melde seg inn i et politisk parti og engasjere seg? Ja... Det er det jo mange av oss som har gjort.... Dersom folk flest er enig med dere vil de jo stemme dere frem om dere engasjerer dere. Ikke klag, gjør noe med problemene! Vi diskuterer på lik linje som det dere gjør... Klager over det vi ikke liker som alle andre, og så videre... Vi forsvarer vårt syn, og dere forsvarer deres. Endret 10. september 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå