Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Laptop som nekter å starte

Anbefalte innlegg

Jeg har en 3 år gammel hp hdx16. Den nekter å starte, og slår seg tvert av når den finner det for godt. Noen ganger kan den virke i dages vis, andre dager slår den seg helt tverr.

Når jeg forsøker å slå den på, blinker ladelampa i fronten 3 ganger. Den lyser deretter i ca 30 sekunder, før den deretter slukkes. Kun lampene på tastaturet lyser. Ellers så responderer den ikke.

Har prøvd å starte den både med og uten batteri(kun kabel), med samme dårlige resultat.

Jeg har kjørt disk/ram sjekk uten å finne feil.

Laderen fungerer.

Batteriet viser at den er 100% ladet. Og lader når den er i gang. Jeg fikk feilmelding(601) i bios for ca en måned siden. Feil på batteri. Denne feilmeldingen virker for meg som var en forbigående. Har ikke fått flere feilmeldinger i etterkant.

Jeg prøvde i hele går å starte den uten hell. Prøvde i dag å starte den, med å presse på dekselet bak, like over koblingen til batteriet, da startet den :-)

Så spørsmålet er om det er batteriet som blokkerer den fra å starte? Er noen vits i å bytte batteri? Jeg mistenker at det har noe med selve koblinga til batteriet å gjøre. Eller kan det være andre feil?

Pc-en har blitt brukt i minst 12 timer hver dag i 3 år, så jeg ser på den som rimelig slitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 3 år gammel hp hdx16. Den nekter å starte, og slår seg tvert av når den finner det for godt. Noen ganger kan den virke i dages vis, andre dager slår den seg helt tverr.

Når jeg forsøker å slå den på, blinker ladelampa i fronten 3 ganger. Den lyser deretter i ca 30 sekunder, før den deretter slukkes. Kun lampene på tastaturet lyser. Ellers så responderer den ikke.

Har prøvd å starte den både med og uten batteri(kun kabel), med samme dårlige resultat.

Jeg har kjørt disk/ram sjekk uten å finne feil.

Laderen fungerer.

Batteriet viser at den er 100% ladet. Og lader når den er i gang. Jeg fikk feilmelding(601) i bios for ca en måned siden. Feil på batteri. Denne feilmeldingen virker for meg som var en forbigående. Har ikke fått flere feilmeldinger i etterkant.

Jeg prøvde i hele går å starte den uten hell. Prøvde i dag å starte den, med å presse på dekselet bak, like over koblingen til batteriet, da startet den :-)

Så spørsmålet er om det er batteriet som blokkerer den fra å starte? Er noen vits i å bytte batteri? Jeg mistenker at det har noe med selve koblinga til batteriet å gjøre. Eller kan det være andre feil?

Pc-en har blitt brukt i minst 12 timer hver dag i 3 år, så jeg ser på den som rimelig slitt.

Ja, det virker som om du har et problem med kontaktene mellom batteri og pc. Du kan jo ta ut batteriet og se om det er svartbrent, dvs kontaktpunktene som skal ligge an, når det sitter i kassetten- mulig det er blitt litt dårlig kontakt der. Prøv å se etter. Sjekk om det kjennes varmt.. Nå er det mulig at akkurat kontaktfeilen kan være her eller i nærheten hvor batteri og ledninger er koplet sammen.

BmOnline

Lenke til kommentar

Takker for svar. Kan ikke se noe synlige skader på batteriet eller koblinga. Men det ganske sikkert at feilen er på innsida av batterikoblinga. Det er på eller ved hovedkortet problemet ligger. Det er der jeg presser når den oppnås kontakt. Spørs om den ikke nærmer seg skrothaugen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...