Gå til innhold

får raskt skitt/støv i bildesøker(speilet), muligens en deffekt?

Anbefalte innlegg

hei

allerede opplevd å få skitt i bildesøkeren på mitt 60d(eller mere korrekt sagt, speilet?) 3 ganger, bare etter 2mnd bruk. Også fått skitt på sensoren engang.

Med 450d, så hadde jeg ikke dette problemet en eneste gang i løpet av 3 års bruk, med akkurat de samme objektivene som jeg nå bruker på canon 60d!

Muligheter for at det kan være en deffekt? Gårt utifra at senorrensen bare renser sensor og ikke speilet? I så fall, så er det kanskje den som ikke virker som den skal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke speilet det er rusk på hvis du ser det i søkeren - det er mattskiven.

Nei - det er sannsynligvis ikke noe galt med utstyret ditt (denne gangen heller) - du skal bare være flink til å ikke skifte objektiv i støvete omgivelser - passe på at fatningen på huset peker ned mens du skifter og alt det der.

Du kan blåse rusket vekk med en ørepumpe - og pass på å ikke berøre mattskiven med fingrene.

Hold også objektivene rene - støv bakpå et objektiv kan lett ende oppi mattskiven eller enda verre - på sensoren.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke speilet det er rusk på hvis du ser det i søkeren - det er mattskiven.

Nei - det er sannsynligvis ikke noe galt med utstyret ditt (denne gangen heller) - du skal bare være flink til å ikke skifte objektiv i støvete omgivelser - passe på at fatningen på huset peker ned mens du skifter og alt det der.

Du kan blåse rusket vekk med en ørepumpe - og pass på å ikke berøre mattskiven med fingrene.

Hold også objektivene rene - støv bakpå et objektiv kan lett ende oppi mattskiven eller enda verre - på sensoren.

ok, men kanskje litt merkelig at jeg aldri opplevde dette på 450d ? Men hvis jeg ikke husker feil, så lå speilet litt mere gjemt nedi huset på 450d en hva det gjør på 60d?

Bytter ikke objektiv noe hyppigere nå en tidligere og når det først gjøres, så gjør jeg det så kjapt som mulig. Men er jo godt mulig at det har kommet noe skitt på baksiden av objektivene, har vært innom tanken tidligere !

Lenke til kommentar

Dette er ikke speilet - det er mattskiven, som sitter over speilet - i "taket", om du vil. Og nei - det er ikke noe spesielt mer "gjemt" på det ene huset enn det andre.

Kikk på objektivene dine. Hvis du kan se støv der, så er det sannsynlig at noe har kommet videre inn i kamerahuset.

Og - det tar kun én enkelt gang med noe vind og rusk før du har drit og møkk inne i kamerahuset, og da kan det gjerne lande hvor som helst der inne.

Lenke til kommentar

I og med at 60D har "rensefunksjon" av sensoren vil det hver gang det aktiviseres riste av støvet, og hvis kameraet ligger feil vei da vil du få støvet på mattskiven.

Man skal bestandig la objektivåpningen peke nedover når man bruker denne funksjonen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

I og med at 60D har "rensefunksjon" av sensoren vil det hver gang det aktiviseres riste av støvet, og hvis kameraet ligger feil vei da vil du få støvet på mattskiven.

Man skal bestandig la objektivåpningen peke nedover når man bruker denne funksjonen.

ok, men det hadde jo også 450d! Uansett, sitter med et inntrykk av at det er mye lettere å få skitt inn på mattskiven på 60d en hva det var på 450d. Men jeg får bare blåse nøye med en gummiblåse enda engang og satse på at problemet ikke vedvarer.

Han på japanphoto sa at det var speilet som hadde skitt på seg hvis det syntes i bildesøkeren, men jeg får gå utifra at dere har mere "peil" en hva han hadde?

Men utifra svarene deres, så satser jeg på at det ikke kan være noe deffekt som forårsaker dette?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Det er ingen defekt. Det kan hende at du en gang har vært uheldig å fått noe støv inn i huset; og da kan det ta lang tid før du får ut alt igjen.

yes, er vell nok det som er årsaken. Får skaffe meg en gummiblåse, for de to siste gangene så fikk jeg en på japan photo til å gjøre jobben for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...