Dorris32 Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 For 6 uker siden var het en husransakelse hos meg og min samboer der min samboer var mistenkt for å ha smuglet "våpen" inn i landet. De tok blant annet endel ting som er mine, en Ipod som er min, en ekstern harddisk med alt jeg har av bilder som er min, og en helt ny pc som er felles. Hvor lenge kan de sitte på sakene egentlig? Vi har fått beskjed om at det tar tid, for det er så liten kapasitet osv. Har jo hørt om at folk ikke får igjen tingene sine før det har gått år, så lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få det tibake? JEG er jo ikke mistenkt for noen ting. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Bevis kan holdes beslaglagt inntil det er rettskraftig dom i saken, eller saken er avsluttet på annen måte. Du kan kreve spørsmålet avgjort av tingretten, det skal påtalemyndigheten ha informert deg om. Tingretten kan avgjøre at politiet skal speilkopiere datamaskin m.m. og utlevere dem, i stedet for å beholde originalene. Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Bevis og beslag er ikke det samme, som enkelte faktisk, utrolig nok(!), synes å innbille seg. Du kan opplyse advokaten, som jeg håper og antar at dere har, om å fremme en begjæring for tingretten om at beslaget blir hevet og utlevert. Også eventuelle speilkopier - altså kopier av alt innholdet på lagringsmedier - er å anse som beslag. Har disse speilkopiene ingen som helst bevismessig betydning, så skal også beslaget av speilkopier heves og utleveres(i alle fall slettes). Politiet har ingen anledning til å beholde beslag i speilkopier som ikke vedrører saken. Heller ikke tingretten kan beslutte at politiet grunnløst kan opprettholde beslag som er helt uten relevans for saken. Avslår tingretten en begjæring om heving og utlevering av beslaget, så anker dere til lagmannsretten og videre til høyesterett om nødvendig. Husk at dere må ha en dyktig og engasjert advokat. Dere burde også anmelde politiet - f.eks. for tjenesteforsømmelse - når de tar beslag for så å bare la tingene bli liggende der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå