Gå til innhold

Hva er din pris?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Tenkte mest på at man forlangte en sum eller noe for å gjøre hva som helst. Siden man etterspør noe, kan jeg lage en liste så kan folk svare summer eller annet for å gjøre det.

01 -Selvmord

Jeg ville gjort det om det medførte at en kolossal sum penger gikk til et formål jeg ser på som ekstremt viktig. Det måtte nok ha dreid seg om milliarder. Jeg ville også gjort det om det avverget at et stort antall mennesker ble drept. Ville også tatt livet mitt om det medførte at en agenda ble satt ut i livet som ville ført til at verden ble et bedre sted (etter min mening.) Men alt dette er jo bare i teorien, og er vanvittig usannsynlig.

02 -Drepe ukjent

Som en annen nevnte tidligere, ville jeg kun drept en 'ukjent' om det sto klart at denne personen utgjorde en stor fare for andre mennesker. Hvis ikke, ville jeg ikke gjort det om jeg så ble truet på livet.

03 -Drepe kamerat/venninne

Nei, ikke engang om jeg ble truet på livet. Med mindre det er samme situasjon som beskrevet ovenfor.

04 -Drepe noen i familien

Nei, med mindre det er samme situasjon som beskrevet under Ukjent.

05 -Drepe ektefelle/partner/egne barn

Nei, for ingen pris, med mindre samme situasjon som beskrevet under Ukjent gjelder, noe som i seg selv er temmelig usannsynlig.

06 -Sprenge et fly mens det er i luften

Ikke et hvilket som helst fly, med helt tilfeldige passasjerer. Om flyet var "befolket" av individer som utgjør en fare mot planeten, andre mennesker e.l., ville jeg sprengt flyet for en høy pengesum, eller om jeg ble truet på livet.

07 -Sex med en av samme kjønn (uten at man er homofil/lesbisk/biseksuell)

I utgangspunktet ikke. Jeg kunne vurdert å ofre meg selv til dette formålet om det sto om andre menneskers liv, men jeg ville ikke prostituert meg for å redde mitt eget liv, eller for personlig økonomisk vinning. Om det sto om en enorm pengesum som kunne gjort en kolossal forskjell for en sak jeg brenner for, ville jeg vurdert å ofre meg.

08 -Spise en edderkopp

Om den ikke er giftig og ikke for motbydelig, kunne jeg vurdert det for, tja, 100 000 kr +, eller om det sto om mitt eget eller andres liv.

09 -Lede en politisk eller religiøs retning man ikke tror på og fronte det i media (f.eks nazisme)

Om det dreier seg om en politisk bevegelse som jeg personlig er overbevist om er til skade for mitt folk og samfunnet som helhet, kan jeg ikke se hvordan dette kan rettferdiggjøres på noen måte. Jeg ville gjort det om det helt sikkert medførte min egen politiske overbevisning's seier på bekostning av denne andre bevegelsen som jeg tilsynelatende hadde gått over til. Antagelig også om det gjaldt mange menneskers liv. Om det kun gjaldt mitt eget liv ville jeg heller valgt døden enn å jobbe for prinsipper jeg ikke tror på.

10 -Voldta en voksen

Om det sto mellom det eller verdens undergang, kanskje? :hrm: (En latterlig tanke.) Nei, der har jeg en skyhøy terskel som jeg ikke ville gått over. Ingen pengesum ville vært høy nok. Ville heller valgt min egen død.

11 -Misbruke en mindreårig

Samme gjelder dette.

12 -Tenne fyr på et hus mens de som bor der sover

Kun om disse folkas død hadde spart andre mennesker for en større lidelse, antagelig. Disse tingene er jo i utgangspunktet noe som er totalt imot mine prinsipper, og om det sto mellom det eller min egen død, ville jeg valgt sistnevnte. Jeg kan dog ikke utelukke at jeg heller ville tatt den personlige skammen om det førte til en radikal forbedring av verden og eliminering av mennesker som selv ikke nøler med å påføre verden omfattende destruksjon for egen vinning. Men dette er kun i teorien, og ikke helt lett å forestille seg i reelle situasjoner.

14 -Rane en bank

Ja, om det førte til at mange liv ble spart. Da ville jeg også tatt fengselsstraffen. Ellers kunne jeg gjort det om jeg fikk en skyhøy belønning som gikk til et godt formål.

15 -Utføre en terrorhandling med mange døde

Ikke for å spare mitt eget liv eller for stor økonomisk vinning, ihvertfall.

Men det finnes tenkelige scenarier hvor det kunne blitt tatt opp til vurdering, f.eks. om ofrene selv var skyldige i store lidelser for andre mennesker. Men kun om jeg var sikker på at ingen uskyldige ble rammet, og sikker på at dette virkelige ville løse omfattende problemer for uskyldige mennesker, problemer som nesten må sies å ha vært motivert av ren ondskap og skadefryd. En slik handling kun motivert av personlig vinning (penger, makt, eller for å redde sitt eget liv), eller på grunn av ideologisk kynisme, ville vært totalt utelukket, uansett pris.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det virker som om "drepe en for å redde andre" er viktig, dvs at man er villig til å gjøre mer om det redder andre. Jeg ville trodd at punkt 10, å voldta en voksen, ville vært en lav terskel da det ikke medfører egen smerte eller ubehag (bortsett fra moralsk/etisk ubehag).

Punkt 5, drepe ektefelle/partner/egne barn, er også intr. Vold mot ektefelle og drap av ektefelle er ikke ukjent i krimstatistikken. Har opplevd det både i egen familie og blant venners venner, så trodde det var lavere terskel med tanke på hvor ofte man leser om det eller opplever det. Har også 2-3 andre slike tilfeller fra hjemstedet, så jeg kjenner ihvertfall til 5 slike saker (drap på egne barn eller ektefelle).

http://www.ldo.no/no/Tema/Vold-og-trakassering/Vold-og-hatkriminalitet/Vold-i-nare-relasjoner---omfang/-Drap/

Siden 2000 er til sammen 166 kvinner drept. 79 av disse kvinnene

(48 prosent) er drept av sin partner eller tidligere partner. Siden 2000 er 192 menn drept. Seks av disse (tre prosent) ble drept av tidligere ektefelle eller samboer (Kripos 2009).

85 av 358 drap, ca. 24%, ble begått av partner mot partner. Skulle derfor tro at terskelen for å gjøre det var lavere enn den ser ut til å være.

Lenke til kommentar

01 -Selvmord

Ville ikke gjort det.

02 -04

10 millioner. Jepp, jeg er den jævelen.

05 -Drepe ektefelle/partner/egne barn

Sorry, no go.

06 -Sprenge et fly mens det er i luften

200 millioner.

07 -Sex med en av samme kjønn (uten at man er homofil/lesbisk/biseksuell)

50000

08 -Spise en edderkopp

10000

09 -Lede en politisk eller religiøs retning man ikke tror på og fronte det i media (f.eks nazisme)

2 millioner per år jeg leder, 500 000 for hvert leveår etter dette.

10 -Voldta en voksen

10 millioner

11 -Misbruke en mindreårig

10 millioner

12 -Tenne fyr på et hus mens de som bor der sover

2 millioner

14 -Rane en bank

Det avhenger av banken. En fillial i bygd: 1 million

15 -Utføre en terrorhandling med mange døde

200 millioner

Ja, jeg er faktisk en kynisk jævel. Jeg ville gjort hva som helst for penger, såfremt jeg kunne nyte dem etterpå. Det betyr at jeg ikke kommer til å ødelegger jorda, eller skade meg selv i så stor grad at jeg ikke kan nyte dem. Jeg er redd jeg ikke har de skruplene mange har, heldigvis er det ikke så mange som har pengene og ønsket om å betale for at jeg skal gjøre de overnevnte handlinger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ihvertfall en som tør å utforske sine mørke sider og innrømme at man faktisk kunne gjort det om man fikk nok betalt for det. Sex med en av samme kjønn er tilsynelatende relativt akseptabelt for mange, ihvertfall kreves det ikke spesielt mye for å gjøre det. Dette er nok også mer akseptert og vanlig (og ønskelig...) mellom to jenter i forhold til to gutter. Kanskje homofili er mer akseptert enn man gis intrykk av hver gang en homofil trakasseres.

http://norskeforhold.bloggnorge.com/2010/06/05/beklager-livet-ditt-er-ikke-mer-verdt/

http://www.aftenposten.no/helse/article3680117.ece

I Norge er det introdusert en grense på ca. 425.000 kroner, men temaet er svært kontroversielt.

Finansdepartementet anbefalte altså i 2005 at ett liv var verdt 425000 pr. leveår.

Det er mulig dette oppfattes som en kynisk diskusjon, men jeg er så kynisk at jeg tror de fleste kan kjøpes til å begå grusomheter bare prisen eller motivasjonen er riktig. Jeg synes også man kan si at helevesenet "velger å drepe" en person ved å avslå en behandling pga den er for dyr. Å avslå livreddende behandling er vel ikke så fjernt fra å begå aktiv dødshjelp eller ta liv.

2 millioner for å tenne på et hus mens folk sover i det.... (flere drap) kontra 10 millioner for å drepe EN ukjent....her regner jeg med at det er enklere og mer distanserende å tenne på et hus og stikke enn å fysisk drepe noen. Det gjør det sikkert enklere, mindre direkte, og man krever mindre.

Lenke til kommentar

jeg er så kynisk at jeg tror de fleste kan kjøpes til å begå grusomheter bare prisen eller motivasjonen er riktig.

Om det for "de fleste" ikke skal mer til enn økonomisk belønning som kan tilfredsstille egosentriske materielle lyster, da ligger virkelig nivået blant folk flest mye lavere enn jeg har trodd i mine mest pessimistiske øyeblikk. Men heldigvis finnes det mennesker som demonstrerer det stikk motsatte, ved f.eks. å frivillig ofre sitt eget liv for andre mennesker, eller for en sak., uten å tilsynelatende vinne noe på dette selv.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

2 millioner for å tenne på et hus mens folk sover i det.... (flere drap) kontra 10 millioner for å drepe EN ukjent....her regner jeg med at det er enklere og mer distanserende å tenne på et hus og stikke enn å fysisk drepe noen. Det gjør det sikkert enklere, mindre direkte, og man krever mindre.

Det var ikke tankegangen. Det er årlig ca 1500 branner i boliger i Norge. 45 personer har dødd totalt i husbrann (inkl. omsorgshjem, arb. plass etc.) Det betyr at sjansen for at noen faktisk dør, er minimal. Derav den "lave" grensen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt usikker på hvordan man skal tolke svarene så langt. Noe er vel sånn at siden det er så hypotetisk så kan man svare nei uansett hvor mye man får, mens man kanskje ville gjort det allikevel om man hadde fått et slikt tilbud. Ville et par takket nei til f.eks 10 milliarder kroner om en fremmed ville ha sex med kona en natt? Ville man...? Og om man hadde tatt imot pengene, hvor langt ned på tilbudet ville man gått for å takke ja. 10 millioner? 1 million? Ville man takket ja til å slette huslånet mot å låne ut kona en eneste natt?

Noen er mer slemme enn andre. En far jeg vet om satset sex med hans egne barn i pokerspill. Han ble tatt, men noen synes tydeligvis det er enklere å satse andre enn seg selv.

Mange tar også betalt for å smugle narko over grenser. Det overrasker meg hvor lite de krever, i forhold til risikoen og konsekvensene for å bli tatt. Men det er vel dem sin pris.

Mener fortsatt alle har en pris, men hvorvidt det er penger, trygghet, sex, posisjoner eller andre ting vil variere. Forutsetter også at det er et fritt valg man tar, og ikke presses til det for å redde familie, barn eller andre.

Det hadde også vært intr. å se om holdningene forandret seg om man la til flere elementer. Si at en av ungene får en sykdom man kan få hjelp til på en privatklinikk, men det koster to millioner. Så får man tilbud om å få to millioner for å drepe en ukjent. Ville en slik situasjon forandret saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...