Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et program som finner differansen av det laveste og høyeste tallet i en tallrekke. Brukeren skal kunne skrive inn hvor mange tall, tallrekken skal ha og hvilke tall.

Spm mitt da er: Hvordan får jeg java til å vite hvilken tall som er høyeste og laveste? Når jeg ikke vet hvor mange tall brukeren skriver inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en tradisjonell skoleoppgave det her, om du tilfeldigvis skulle gå på NITH så høres det ut som en veldig kjent innleveringsoppgave ivertfall :p Måten jeg løste den på, var ved å ha to variabler

int min = Integer.MAX_VALUE; // For å ha så høy/lav verdi som mulig, bruker jeg disse verdiene.

int max = Integer.MIN_VALUE;

if(inntastetTall < min) min = inntastetTall;

if(inntastetTall > max) max = inntastetTall;

• Liker 2
Lenke til kommentar

Antar at dette er introkurs i java det er snakk om. Da var det vel å opprette en tabell med antallTall posisjoner, og be bruker sette inn i denne tabellen.

Etterpå bruker man en løkke for å sortere tabellen. Søk gjennom hele tabellen og finn laveste verdi, bytt så om posisjon 0 med det minste tallet sin posisjon. Så søker du gjennom tabellen fra posisjon 1 etc.

Bedre måter å løse det på, men mener det var så langt man var kommet i pensum (og nå er det jo tidlig i semesteret).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi løser oppgaven for deg lærer du lite.

Du har fått 3 alternativer presentert her nå, og alle tre beskriver ganske godt hvordan du kan løse oppgaven. Du vil finne informasjonen du trenger i læreboka (antar du er student da dette er typisk begynneroppgave) eller på nett via google/java API dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...