Xelenze Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Jeg skal lage et program som finner differansen av det laveste og høyeste tallet i en tallrekke. Brukeren skal kunne skrive inn hvor mange tall, tallrekken skal ha og hvilke tall. Spm mitt da er: Hvordan får jeg java til å vite hvilken tall som er høyeste og laveste? Når jeg ikke vet hvor mange tall brukeren skriver inn. Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 (endret) Legg input i en Array, sorter array, høyeste tall vil ligge i ene enden av array, lavest i andre ende. Mange andre måter å løse dette på også, men dette var den som falt meg inn først. Endret 9. september 2012 av ShadowMaster 1 Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Høres ut som en tradisjonell skoleoppgave det her, om du tilfeldigvis skulle gå på NITH så høres det ut som en veldig kjent innleveringsoppgave ivertfall Måten jeg løste den på, var ved å ha to variabler int min = Integer.MAX_VALUE; // For å ha så høy/lav verdi som mulig, bruker jeg disse verdiene. int max = Integer.MIN_VALUE; if(inntastetTall < min) min = inntastetTall; if(inntastetTall > max) max = inntastetTall; 2 Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Antar at dette er introkurs i java det er snakk om. Da var det vel å opprette en tabell med antallTall posisjoner, og be bruker sette inn i denne tabellen. Etterpå bruker man en løkke for å sortere tabellen. Søk gjennom hele tabellen og finn laveste verdi, bytt så om posisjon 0 med det minste tallet sin posisjon. Så søker du gjennom tabellen fra posisjon 1 etc. Bedre måter å løse det på, men mener det var så langt man var kommet i pensum (og nå er det jo tidlig i semesteret). 1 Lenke til kommentar
Xelenze Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 (endret) En ide om hvordan jeg kan gjøre det? Endret 9. september 2012 av Xelenze Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Om vi løser oppgaven for deg lærer du lite. Du har fått 3 alternativer presentert her nå, og alle tre beskriver ganske godt hvordan du kan løse oppgaven. Du vil finne informasjonen du trenger i læreboka (antar du er student da dette er typisk begynneroppgave) eller på nett via google/java API dokumentasjon. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Java er et elsk/hat-fag. Enten sliter man, eller så skjønner man hvordan det fungerer. Det er bare å programmere som hjelper. Å se på eksempler er sikreste vei til å stryke eller få dårlig karakter på eksamen, uansett om man "forstår" eksemplene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå