- Therese Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Jeg er en jente på 16 år, som går på 1. videregående, studiespesialisering. I samfunnsfag skal vi på tirsdag ha en diskusjon om rovdyr i Norge, og da spesielt ulven (der vi er delt opp i grupper, som skal argumentere for hvert sitt syn ang. dette). Jeg leter derfor etter gode argumenter for at ulven og andre rovdyr skal være en del av norsk natur. Er også interessert i å høre argumenter for hvorfor rovdyrene ikke burde være her, da jeg gjerne vil bli godt forberedt på denne diskusjonen vi skal ha tirsdag. Er det noen som har gode argumenter enten for eller mot, og som gjerne også kan henvise til artikler, intervjuer eller konkrete hendelser? Lenke til kommentar
fifvangr Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Se her; http://no.wikipedia.org/wiki/Ulv -se under konflikter, ellers er temaet heftig debattert i media de siste årene Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 http://www.ulv.no/ Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Jeg er en jente på 16 år, som går på 1. videregående, studiespesialisering. I samfunnsfag skal vi på tirsdag ha en diskusjon om rovdyr i Norge, og da spesielt ulven (der vi er delt opp i grupper, som skal argumentere for hvert sitt syn ang. dette). Jeg leter derfor etter gode argumenter for at ulven og andre rovdyr skal være en del av norsk natur. Jeg sitter på politikkdelen på forumet diskusjon.no Og jeg leter etter argumenter for at jeg eller andre her på forumet skal gjøre leksene til en 16 årig jente i videregående skole? Endret 10. september 2012 av flesvik 1 Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Rovdjurens rov är svaga och förtjänar således att dräpas. Det är naturens vilija. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Er også interessert i å høre argumenter for hvorfor rovdyrene ikke burde være her, da jeg gjerne vil bli godt forberedt på denne diskusjonen vi skal ha tirsdag. Hva med det største av alle rovdyr, primaten homo sapiens, nærmere bestemt mennesket? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) He burde du fordypet deg i lokalhistorie først, for å finne ut hvorfor bla. Ulv var og sikkert enda - er så hatet. Lokalhistorie betyr lesning av tidligere tiders vee og virke. Ble overrasket da jeg nylig saumfarte ett par lokalhistoriske bøker og så hvilken betydning Ulv og Bjørn hadde i negativ retning. Var "bare" å gå tilbake til ca 1850 og ca 1700-tallet hvor disse to rovdyr virkelig var ett problem her, midt i bygda. Ble til og med felt Ulv ett sted jeg kunne "forbannet" meg på at Ulv aldri hadde satt sin fot. Endret 10. september 2012 av Vårbris Lenke til kommentar
- Therese Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Tusen takk for alle svar! Synes selv dette er ett veldig interessant tema som jeg engasjerer meg veldig for, så setter pris på all hjelp! Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Forklar gjerne hvilken måte du engasjerer deg på. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Mye har med hva som er bøndenes plikt å gjøre. Noen vil si at bøndene ikke har råd til å bygge ulvesikre gjerder rundt store områder med utmark, og at bøndene ikke har tid til å se etter sauene hele tida. Og skal man ansette gjetere, er det i dag retningslinjer for hvilken minstelønn som er lov å utbetale. Det er mulig å finne historier på nettet om ulveangrep og bjørneangrep på mennesker, kanskje særlig fra Russland. Andre vil si at bøndene uansett må ta vare på sauene sine, og at bøndene sikkert har tid og råd til dette. Her er det vanlig å trekke fram "nyvinninger" som en spesiell utenlandsk gjeterhund som ligner på en sau(!) og som kan leve sammen med saueflokken. Dessuten blir det hevdet at ulvesikre gjerder er ganske billige. Man vil trekke fram at afrikanere og rumenere ser etter dyrene sine selv, midt i rovdyrland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå