Gå til innhold

Installerer Win7 på SSD

BOsylte

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en samsung bærbar (R530) som skal få seg SSD (Corsair Force 3 120gb)

Det jeg lurer på er om noen i enkelhet kan forklare meg hvordan jeg får start på maskinen etter diskbytte. Har lagt over alle programmer og dokumenter som jeg vil beholde på en ekstern harddisk.

Har ingen plater o.l. som fulgte med pc når den var ny.

Forstått det slik at jeg må lage en boot disk. Men hva med "resten" av windows?

På forhånd takk!!

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har funnet Microsoft sin nettbutikk (for USA kunder), hvor man kan kjøpe Windows for nedlasting. Og USB/DVD download tool er et verktøy for denne prosessen.

Se heller på hvordan man kloner eksisterende installasjon, da slipper du å kjøpe ny. Windows7 har en innebygget image backup funksjon som kan brukes.

Du lager backup på eksterndisken, bytter fra HDD til SSD, og booter DVD/USB for å legge inn image.

Windows Repair Disc er gratis å laste ned.

http://mintywhite.com/windows-7/7maintenance/windows-wont-load-system-repair-disc-fix-pc/

Lenke til kommentar

Du har funnet Microsoft sin nettbutikk (for USA kunder), hvor man kan kjøpe Windows for nedlasting. Og USB/DVD download tool er et verktøy for denne prosessen.

Se heller på hvordan man kloner eksisterende installasjon, da slipper du å kjøpe ny. Windows7 har en innebygget image backup funksjon som kan brukes.

Du lager backup på eksterndisken, bytter fra HDD til SSD, og booter DVD/USB for å legge inn image.

Windows Repair Disc er gratis å laste ned.

http://mintywhite.co...ir-disc-fix-pc/

Takk for svar!

Laga meg en slik repair disc, og det funka jo gull. Kjøpte også Paragon Migrate, og klona hele hdd inn på en ekstern disk.

Nå er problemet at ekstern disk (som jeg brukte til å klone med) ikke dukker opp i bios. Har prøvd veldig mange ganger nå, og den dukker ikke opp. Funker fint i windows dog. Andre minnepenner finner jeg med en gang...

Edit: Når jeg kobler til den klona ekstern disken i windows, kommer den opp som 2 disker. F:SYSTEM, og G:Lokal disk.

Endret av BOsylte
Lenke til kommentar

Det er normalt at Windows lager 2 partisjoner på en disk. Den som heter System er bare 100 MB.

Den er vanligvis ikke synlig, for den trenger ikke ha noen bokstav.

Litt usikker på situasjonen du beskriver, det var ikke slik jeg foreslo. Hvis du har klonet til en ekstern disk, så kan du ikke kjøre Windows fra den mens den er er koblet til via USB. Da må du isåfall flytte disken inn i PC, med SATA tilkobling.

Lenke til kommentar

Det er normalt at Windows lager 2 partisjoner på en disk. Den som heter System er bare 100 MB.

Den er vanligvis ikke synlig, for den trenger ikke ha noen bokstav.

Litt usikker på situasjonen du beskriver, det var ikke slik jeg foreslo. Hvis du har klonet til en ekstern disk, så kan du ikke kjøre Windows fra den mens den er er koblet til via USB. Da må du isåfall flytte disken inn i PC, med SATA tilkobling.

Ok, tror jeg skjønner nå.

Så hvis jeg kjøper ett sånt kabinett : http://www.clasohlson.com/no/Eksternt%20kabinett/Pr383184000 ,så kan jeg bare klone disken via usb, sette den i pc og starte opp? Og etterpå kan jeg sette min gamle hdd i kabinettet og bruke som ekstern disk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...