Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror du bør snakke med en hybelkordinator/rådgiver ved skolen din. Dersom du finner en hybel, så bør du snakke med Lånekassen for å få endret stipendsøknaden din (dersom du har søkt da) til borteboer istedet for hjemmeboende. Da vil du få en del mer i stipend (det koster jo tross alt en god del mer å bo alene og være fulltids student enn å bo hjemme)

Lenke til kommentar

Som HeloLars skriver ovenfor meg her, ville jeg også anbefale deg å snakke med en rådgiver på skolen, og fortelle h*n om forholdene dine hjemme, og hvorfor du vil flytte.

Selv går jeg nå tredjeåret på videregående og bor på hybel. Flyttet ut på VG2 da jeg søkte meg til en landslinje. Kan da si deg at dette er en fin mulighet å komme seg bort fra problemer hjemme, samtidig som man får fokusert litt mer på skolen og andre ting som betyr noe. Så er enig med Araho, at den beste starten vil vel være en hybel. :)

Håper ting ordner seg, mvh. SunnyWalrus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ville bare legge til at dersom du av en eller annen grunn ikke kan flytte på hybel, ville jeg anbefale å flytte til mor (dersom de er skilt, det håper jeg mtp faren din), eller en annen slektning i nærheten. Å bo med din far som han er nå kan jeg ikke tenke meg er noe særlig bra, uansett hvor glad du er i han. Nå er det utrolig viktig at du får deg en god utdanning, så dersom din nåværende bosituasjon hindrer skolearbeidet bør du komme deg vekk derfra.

Mener ikke å snakke ned på din far, men en god utdanning er utrolig viktig, vet selv hvordan det er å ha forelder som ikke tjener mye, det vil du nok ikke at ungene dine skal oppleve. Så dersom han hindrer deg i å få en god utdanning så er det nok best at du setter han på "pause" mens du tar utdanningen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

16 år gammel, 41 tusen på konto, far er alkoholiker, går på vgs (3,9 i snitt), kan sikkert få meg en jobb via ett familiemedlem. Anonym poster: 4f1d18ec9046336c45754ab41eb872d0

Hvis du vil flytte på grunn av overdreven alkoholbruk til en av foreldrene synes jeg du burde kontakte barnevernet, for ingen barn skal tvinges til å måtte vokse opp i ett slikt hjem.

Jeg kjenner ikke til reglene men på grunn av din høye alder er det faktisk mulig de finner en egen plass til deg (hybel) hvis du ønsker det og kanskje da slipper fosterhjem.

Lykke til....

Lenke til kommentar

16 år gammel, 41 tusen på konto, far er alkoholiker, går på vgs (3,9 i snitt), kan sikkert få meg en jobb via ett familiemedlem. Anonym poster: 4f1d18ec9046336c45754ab41eb872d0

Hvis du vil flytte på grunn av overdreven alkoholbruk til en av foreldrene synes jeg du burde kontakte barnevernet, for ingen barn skal tvinges til å måtte vokse opp i ett slikt hjem.

Jeg kjenner ikke til reglene men på grunn av din høye alder er det faktisk mulig de finner en egen plass til deg (hybel) hvis du ønsker det og kanskje da slipper fosterhjem.

Lykke til....

Er ikke alltid det er så lett når man er midt ute i videregående. Tror noe slikt vil bli tungt med tanke på skolegangen.

Om det derimot er mindre søsken inne i bildet, bør man virkelig tenke på det du nevnte her.

-Sunny

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...