Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tetting av gamle vinduer

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

Jeg har nettopp flyttet inn i en ny leilighet der vinduene er fra 50-tallet. Jeg leier leiligheten så i utgangspunktet er det ikke mitt ansvar å fikse på vinduene, men huseier har sagt at det ikke kommer til å bli gjort noe med vinduene i den nærmeste fremtid, så jeg har bestemt meg for å ta saken i egne hender.

Problemet mitt er at jeg ikke har peiling på hva eller hvordan jeg skal gjøre det. Derfor håper jeg at det kanskje finnes noen kompetente sjeler her inne som er villig til å dele litt kunnskap med meg.

Vinduene er som sagt fra 50-tallet, så det er ikke vanlig dobbelglass. Det er to trerammer med glass i som er skrudd sammen. Det er ikke tettet på noen som helst måte mellom disse rammene. Der er heller ingen gummilister, verken i karmen eller på vinduet. Det ser heller ikke ut til at det er hatt på kitt/fugemasse ved overgangen fra glasset til rammen.

Når det er kaldt ute trekker det noe voldsomt fra vinduene, så jeg håper å kunne få fikset litt på dette. Det bør helst være enkelt å gjennomføre og ikke koste altfor mye penger (jeg håper at huseier vil sponse alt materiale dersom jeg gjør arbeidet selv, men det er nok en fordel om det ikke blir for mye).

Håper at noen her inne har peiling og lyst til å bidra med informasjon til en Trondheimsstudent som grur seg til -20 med 50-tallsvinduer. :)

PS: Prøvde å laste opp bilder for å gjøre det litt enklere å forstå hva jeg snakker om, men bildeopplasteren ville ikke spille på lag med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som kobblede vinduer. (Det har vært forskjellige versoner av dem) Det var det to rammer, som var skrudd i sammen og dannet den ytre rammen. Men da var det normalt en indre ramme også. Se etter om det er hengslestabler innvendig i karmen? I så tilfelle, så er det de inv. rammene som skal være tette! Ikke de ytre, de skal "puste". Og stemmer dette, så etterspør de inv. rammene. De ble ofte fjernet om sommeren og da kan det hende de er lagret et sted.

Er det ikke inv. vareramme, må det settes på paktning, mellom inv. del av rammen og karmen. Disse fåes kjøpt med tape, så det bare er å legge og trykke dem på. Byggevarer skal ha og jeg tror Clas Olson har dem.

Hadde vært greit med noen bilder da.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skjønner ikke helt hva du mener med inv. vareramme, men såvidt som jeg ser er det ikke ment å feste enda en ramme på vinduet. Så tetningslister/pakninger er noe jeg burde tenke på?

Hva med kitt rundt kanten av glasset ? Er det noe å tjene på å ha på det?

Her er et bilde av vinduet. Fikk ikke til å laste opp flere, skal prøve det på nytt straks.

post-281147-0-51292000-1347198241_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk for svar. Skjønner ikke helt hva du mener med inv. vareramme, men såvidt som jeg ser er det ikke ment å feste enda en ramme på vinduet. Så tetningslister/pakninger er noe jeg burde tenke på?

Hva med kitt rundt kanten av glasset ? Er det noe å tjene på å ha på det?

Her er et bilde av vinduet. Fikk ikke til å laste opp flere, skal prøve det på nytt straks.

post-281147-0-51292000-1347198241_thumb.jpg

Ser ikke ut til at det er beregnet inv. ramme her. Men den kan være fjernet, likeså spor etter hengsler, o.l., det kan være sparklet igjen. Men trolig ikke. Jeg mener åp ha sett slike som du har avbildet.

Her må det være tett, mellom karm og vindusramme. Så skaff teningslister, men enten noen som bygger lite (1 - 1,5 mm), eller en type som monteres når vinduet er igjenlukket. De stiftes da til karmen invndig. Minner om en o-ring, festet til en plastplate. Kan ha kommet flere versoner.

Det er mye arbeid å ta ut utvendig galss og kitte alt om igjen. Så du får sjekke utvendig kitt. Det bør være helt (ingen biter borte) elastisk og malingen bør gå ca. 1 - 1,5 mm inn på glasset. Er det kittet delvis borte, oppsprukket, bør alt kitt fjernes. Det bør males der kittet har vært, hvis det ikke er maling der (grunnet fare for uttørking av kittet). Så må vinduene kittes på nytt (oljekitt) og males med min 2 strøk oljemaling, helst 3 strøk. Og husk da, mal inn på glasset! Kan hende du bør la en glassmester kitte vinduene, det er litt teknikk. Så kan du male.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...