Gå til innhold

Stasjonær koblet til TV - Undelige farger på skjermen

Anbefalte innlegg

Heisann.

Forleden dag rotet jeg frem en DVI til HDMI-kabel og koblet stasjonærpc-en til TV-en min. Kabelen har jeg brukt med en annen stasjonærpc før, og det har aldri vært problemer med den - derfor har jeg gått ut ifra at det ikke er kabelen som er skyldig i problemene jeg nå opplever.

Når pc-en og tv-en har stått koblet sammen over litt tid, begynner bildet å slå seg helt vrang. Merk, det er kun bildet på TV-en som går bananas, bildet på pc-skjermen er alltid helt fint. Tv-en hopper da fra normalt bilde til dustebildet litt fra tid til annen når den ønsker selv, det ser ikke ut til å være pga noe jeg gjør. For i vise frem problemet tok jeg bilde av TV-skjermen og PC-skjermen mens jeg spilte. Bildene er fra samme sted i spillet, men fargene på tv-skjermen er noe annerledes enn de korrekte på pc-skjermen.

Pc-skjermen ser slik ut:

post-57741-0-98971200-1347189760_thumb.jpg

Tv-skjermen ser slik ut:

post-57741-0-54302100-1347189791_thumb.jpg

Etter å ha googlet litt, fikk jeg opp et par forskjellige løsninger på dette. En av de sa skjermkortet mitt ikke taklet for godt å være koblet til tv-en pga overklokk fra produsenten, så jeg fulgte rådet og klokket det ned til 900mhz, men det hjalp ikke. Deretter så jeg bilder en kar hadde tatt av sin tv-skjerm, hvor kabelen var defekt og det lignet noe på problemet mitt, men det var ikke kun farge-forskyving.

Igjen, jeg hadde en annen pc koblet til TV-en på nøyaktig samme vis som nå før, og hadde aldri problemer med det. Kabelen har ikke blitt brukt på et par måneder, men jeg tror ikke den er ødelagt - uten å si noe for sikkert.

Tv-en er en Sony Bravia etellerannet, og skjermkortet er et Ati HD 6870.

Takker og bukker for all hjelp.

edit:

Beklager om denne er postet på feil sted. Selv etter nesten 8år på dette forumet var jeg neimen ikke sikker på hvor den skulle legges.

Endret av Deadringer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går inn på CCC velger mine flatskjermer og ser under pixelformat og skrur den ned til 4:4:4 pikselformat studio (begrenset ett eller annet) så blir du kvitt dette problemet

Takker for forslaget, har fungert godt i de få sekundene jeg har testet det ut.

Gjør samme forsøket med et testbilde for å finne ut hvilke fargekomponenter som mangler.

Det skal jeg gjøre om skjermen slår seg vrang igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du går inn på CCC velger mine flatskjermer og ser under pixelformat og skrur den ned til 4:4:4 pikselformat studio (begrenset ett eller annet) så blir du kvitt dette problemet

Takker for forslaget, har fungert godt i de få sekundene jeg har testet det ut.

Gjør samme forsøket med et testbilde for å finne ut hvilke fargekomponenter som mangler.

Det skal jeg gjøre om skjermen slår seg vrang igjen.

Tror nok det holder seg.

Har i alle fall det for meg og en del andresom har opplevd samme problem.

Jeg slet med dette lenge og måtte kjøre med 1776x1000ettellerannet i et halvt år før jeg fant ut av dette

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...