Gå til innhold

Studiekompetanse og NAV


Jollypop

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I april begynte jeg å motta AAP fra NAV. I August ble jeg innkalt på møte hos saksbehandler, hun ville ha meg ut i arbeid og hadde ordnet med arbeidsplass hos Fretex.

Jeg har avtale med min lege om at jeg ikke skal ut i arbeid før jeg er ferdig med behandling av sykdom, men jeg får lov til å ta enkle kurs eller fag hjemme. Jeg spurte da saksbehandleren min om jeg kunne ta opp de to siste fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse, hun sa jeg kunne ta opp ett fag i halvåret.

 

Hun sa også at NAV ikke kunne støtte dette, og at jeg ville miste pengene mine om jeg søkte støtte hos lånekassen.

Det vil koste meg 18 000kr for bøker, studier og eksamen frem til sommeren 2013. Dette har jeg ikke mulighet til å hoste opp nå.

 

Er det noen som vet om andre alternativer? Kan jeg få lån (altså ikke stipend) fra lånekassen selv om jeg går på AAP? :hmm:

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett til støtte fra Lånekassen, avhengig av hvor mange fag og timer i uken dette tar. De forskjellige prosentmarginene vil bli gitt med omfanget av årstimer med de forskjellige fagene. Dette gjelder institusjoner som Sonans, Bjørknes og Akademiet osv. Du har også rett til støtte om du benytter deg av nettstudier.

 

Dog er jeg usikker på om en mister støtte fra NAV om du benytter deg av disse institusjonene. NAV har et opplegg med voksenopplæring; http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=651036 gir en pekepinn på hvordan dette utarter deg.

 

Jeg har også vært i en lignende situasjon med å sitte på barbakke uten noen inntekt eller jobb da jeg tok fag i Bergen hvor jeg pendlet. Jeg fikk en klar og streng beskjed om at jeg hadde status som student og dermed ikke var berettiget støtte fra NAV, eller Lånekassen ettersom antall årsverk var under deres minstekrav. Ergo ble det mange uker uten særlig med mat eller andre ymse goder for å få råd til disse bussturene til og fra Bergen ;-) Men for all del, min saksbehandler kan ha vært uopplyst og gitt meg feilinformasjon, derfor sier jeg meg ikke sikker i dette spørsmålet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

I april begynte jeg å motta AAP fra NAV. I August ble jeg innkalt på møte hos saksbehandler, hun ville ha meg ut i arbeid og hadde ordnet med arbeidsplass hos Fretex.

Jeg har avtale med min lege om at jeg ikke skal ut i arbeid før jeg er ferdig med behandling av sykdom, men jeg får lov til å ta enkle kurs eller fag hjemme. Jeg spurte da saksbehandleren min om jeg kunne ta opp de to siste fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse, hun sa jeg kunne ta opp ett fag i halvåret.

 

Hun sa også at NAV ikke kunne støtte dette, og at jeg ville miste pengene mine om jeg søkte støtte hos lånekassen.

Det vil koste meg 18 000kr for bøker, studier og eksamen frem til sommeren 2013. Dette har jeg ikke mulighet til å hoste opp nå.

 

Er det noen som vet om andre alternativer? Kan jeg få lån (altså ikke stipend) fra lånekassen selv om jeg går på AAP? :hmm:

 

:D

NEI! du kan ikke motta AAP mens du får andre ytelser fra andre statlige organer.

 

Derimot kan du søke om AAP mens du utdanner deg, (må søke for ett år av gangen). Da får du penger slik du allerede gjør gjennom AAP men får ingenting fra lånekasse. Et slik tiltak er ofte hensiktsmessig når det er snakk om personer med sykdommer.

 

-frank

Lenke til kommentar

Hei!

 

I april begynte jeg å motta AAP fra NAV. I August ble jeg innkalt på møte hos saksbehandler, hun ville ha meg ut i arbeid og hadde ordnet med arbeidsplass hos Fretex.

Jeg har avtale med min lege om at jeg ikke skal ut i arbeid før jeg er ferdig med behandling av sykdom, men jeg får lov til å ta enkle kurs eller fag hjemme. Jeg spurte da saksbehandleren min om jeg kunne ta opp de to siste fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse, hun sa jeg kunne ta opp ett fag i halvåret.

 

Hun sa også at NAV ikke kunne støtte dette, og at jeg ville miste pengene mine om jeg søkte støtte hos lånekassen.

Det vil koste meg 18 000kr for bøker, studier og eksamen frem til sommeren 2013. Dette har jeg ikke mulighet til å hoste opp nå.

 

Er det noen som vet om andre alternativer? Kan jeg få lån (altså ikke stipend) fra lånekassen selv om jeg går på AAP? :hmm:

 

:D

 

hei

 

jeg er i samme situasjon som deg, går på AAP siden januar i år, og jeg manglet 4 fag for å oppnå studiekompetanse,

 

Jeg snakket med saksbehandleren min, og jeg har fått innvilget å ta disse 4 fagene gjennom nki.

 

Du kan jo si til saksbehandleren din at de aller fleste jobb krever bestått vdg, så ved å ta disse fagene vil jo du stå sterkere på arbeidsmarkedet?

 

hva skrev du på egenerklæringen når du søkte om AAP? Skrev du noe om utdanning der? Saksbehandler lager gjerne en plan ut ifra egenerklæringen din.

Lenke til kommentar

Jeg fikk AAP og støtte fra nav til bøker og bussreise. Dette var et helt år da jeg tok studiekompetanse, tok tre av seks fag da jeg hadde de tre andre fra før. Men det er ikke alle nav kontor som er like hjelpelig. Selv ble jeg overrasket over hvor lett det var å få støtte til utdanning, men så koster det jo ikke så veldig mye da jeg gikk på en offentlig skole (Katedralskolen i Bergen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...