fudun Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Heisann, fikk meg litt over 2mbits linje nettopp, så jeg trenger mer hd-plass. Spørsmålet, er hva jeg burde kjøpe. Har bestemt meg for å dempe volumet på pc'n litt. Akkurat nå er det Aopen HQ08 toweret som bråker mest, men jeg har også to stk WD 120 GB SE disker, som folk sier bråker mye. De kommer sikkert til å stikke seg ut så snart jeg får bytta til et mer stillegående powersupply (f.eks ved å bytte til Aopen H600B, noen bedre forslag?). Hvor mye dårligere ytelse, og hvor mye mer stillegående er f.eks en Seagate disk? Og hvorfor er Barracuda V dyrere enn 7200.7? En annen ting, noen som har peiling på HD-oppsett for best mulig ytelse? Akkurat kjører jeg to 120 gb disker i raid 0 (via adaptec pcikort) som er partisjonert opp i en 15 gb system disk, 100 gb software og 100 gb div. filer. I tillegg har jeg en gammel sliten 45 gb IBM disk full med mp3 koblet på hk'ets ide kontroller. Ettersom jeg uansett skal ha mer diskplass, kan jeg jo optimalisere litt. Derfor tar jeg gjerne imot gode råd. Jeg er nemlig ikke 100% fornøyd med oppsettet som det er nå. Bl.a. er det litt ustabilt. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Vet ikke så mye om ytelsen på diskene, men det finnes det flere tester om her på HW tror jeg. Når det gjelder støydemping, har jeg satt alle diskene mine i sånne strikkrammer fra Microplex.no (Silent Vibes eller noe sånt). Da blir de helt lydløse, minuset er at hver disk krever da en 5 1/4" plass hver. Men min erfaring er at alle disker bråker like mye i dette kabinettet (har et selv), de ligger å rister mot metallet de er skrudd fast til. HD oppsettet aner jeg ikke, tror ikke det så mye mer å hente når du allerede har RAID0. Begge diskene er vel også Master på hver sin kanal? Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg kjøpte en 160 GB Samsung med 8 MB cache for en uke siden. Den er både rask og stille (skiller seg ikke ut mht støy fra min 80 GB Barracuda IV, men er en god del raskere). Vet ikke om så mange web-sjapper som selger dem bortsett fra PS Data og Flexi-data, men de er uansett blant det rimeligste du får. Det er selvsagt for tidlig å snakke om forventet levetid på en HD-type som er såpass ny, så det er bare å håpe på det beste. Har ikke sett noe negativt om Samsung sine disker (har søkt litt rundtom på Google). *uff*[Red:]. Og for å svare på spørsmålet ditt: Om systemet ditt er ustabilt på den måten at du mister filer, etc., så anbefaler jeg deg å gå bort fra RAID0, som jo er minst dobbelt så utrygt som selvstendige disker. Om du opplever at maskinen krasjer, er kanskje strømforsyningen noe å se på. Men den skal du vel oppgradere uansett. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 sliter litt med kræsjing, ja. Ikke så mye, men når maskina har gått i noen dager, så pleier den ene disken i raidoppsettet å dø på seg. Ettersom systemdisken da forsvinner, så henger maskina. Alle diskene står som master, ja. Samsung er gamle IBM diskene, er det ikke? Har faktisk den mest forhatte IBM disken ever i maskina nå; 75gxp. Den har faktisk gått i over tre år... Den er den eneste som virkelig bråka mer enn strømforsyninga, så den har jeg hengt opp i strikker (gadd ikke bruke 250 spenn per disk, så jeg bare tok med noen lange strikker fra jobben, funker som f... så lenge man ikke hopper trampoline med kabinettet) Takk for tips, men jeg tar gjerne mer. xcommiii: Hvilket kabinett har du, hq08 eller h600b? Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Eg ville ha: Satt spenninga på PSU vifta til 7V og kanskje putta ei 12dB Papst vifte i kabinettet for å få god nok kjøling. Fjerna RAID oppsettet (grunn: stabilitet og sikkerheit, samt at ytelsesforbedringa med RAID ikkje er nemneverdig på ein OS disk grunna potensielt høgre søketid) Kjøpt ein STOR 5400 lagringsdisk (grunn: lite varme, støy og straumforbruk) Lenke til kommentar
rottert Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...NC1254&toc=2660 Funker overaskende bra. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Samsung er gamle IBM diskene, er det ikke? Nei, det er Hitachi som har tatt over IBM. Dette er forresten disken jeg snakket om (de øverste prisene som står der er riktignok for 2 MB-utgaven). Lenke til kommentar
fudun Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=NC1254&toc=2660 Funker overaskende bra. To kraftige strikker er akkurat like bra, og koster 240 kr mindre. Har man 4 disker, så blir det brått litt dyrt. Enig? gastingen: Er det bare å drite fullstendig i raid 0, mener du? Har faktisk ikke fått testa maskina uten, men den bruker faktisk ganske lang tid på å boote. Jeg hadde håpa at generell diskjobbing skulle være litt raskere med raid 0. Det er nemlig diskene som er sinka i systemet mitt (som det er hos de fleste) har 1 gb ram, så det er sjelden diskene trenger å ta over noe særlig for minnet. Vurderte 7v mod, men jeg kom fram til at hq08 uansett er et drittkabinett, stort og umulig å få plass i likevel. Ville fått dårlig kjøling, og måtte ihvertfall hatt en vifte til. Og to papstvifter koster snart halvparten av et h600b, som på alle måter er bedre. mrHankyPanky: Hitachi, var det selvfølgelig... Lenke til kommentar
Jallaman Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Heisann, fikk meg litt over 2mbits linje nettopp, så jeg trenger mer hd-plass. Hvor mye dårligere ytelse, og hvor mye mer stillegående er f.eks en Seagate disk? okei, dette med ytelse på harddisk har ikke en dritt å si hvis du tenker på internett linja, de klarer seg godt. Har Seagate 120 GB disk og er veldig fornøyd med ytelse og støy, kan anbefalles på det varmeste. har ikke tid til å sjekke opp nøye url, men hvis du søker på www.tomshardware.com finner du mye snacks om disken testet mot andre. /Jallaman Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Etter å ha opplevd harddisk-havari med tap av viktige data, har jeg tro på følgende oppsett: To små 7200 rpm disker i (hardware) raid 1, til OS. Raid 1 er raskere enn raid 0, og uendelig mye sikrere. Til lagringsplass utover dette: Store 5400 rpm-disker (lite lyd og lite varme!), i (software) raid 5 hvis man har nok penger og krever sikring. Jeg skal aldri mer kjøpe noe annet enn seagate/samsung-disker. Ytelsesforskjellen mellom disse og de raskeste wd-diskene er knapt merkbart. Lyd-reduksjonen _er_ merkbar, og vesentlig! Lenke til kommentar
fudun Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 nei, jallamann, såpass med er jeg, at jeg vet at det skal litt heftigere linje til, før hd ytelsen har noe å si. Det med linja påvirker bare litt hvor mye lagringsplass jeg trenger arehb: RAID 1 raskere enn RAID 0? Nå tror jeg du er på villspor... Men sikrere, det er det... Lenke til kommentar
fudun Skrevet 4. september 2003 Forfatter Del Skrevet 4. september 2003 forøvrig, synes jeg 1300 for en 160 gb er litt drøyt. det bør gå an å komme under 8 kr/gb.... Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Fudun: Har et HQ08, les mer her https://prisguiden.no/vis_produkt.p...id=3997&id=3824 om hva jeg mener om det. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 forøvrig, synes jeg 1300 for en 160 gb er litt drøyt. det bør gå an å komme under 8 kr/gb.... Hvor gammel er du? Hvor lenge har du hatt pc? Mulig jeg tok feil mht hastighet på raid 0 vs. 1, lesing med raid 1 går i alle fall like fort som med raid 0. Kansje skriving på raid 0 går fortere. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Mulig jeg tok feil mht hastighet på raid 0 vs. 1, lesing med raid 1 går i alle fall like fort som med raid 0. Kansje skriving på raid 0 går fortere. Både rett og gale. Alt etter kor store filer du har og kor god kontroller/driver som finst. På store(lange samanhengande filer) er RAID 0 raskast både på skriving og like bra på lesing, dobblet so rask som ein vanleg disk optimalt sett. På skriving er RAID 1 optimalt sett like raskt som vanleg disk og dobbelt so rask på lesing(små eller store filer blir mykje for det same). Til "storstilt" videoredigering ville eg nok ha gått for RAID 0 elles vil eg som privatperson ikkje brukt RAID. Til databaseoppslag trur eg RAID 1 er raskare enn RAID 0. Lenke til kommentar
Osram Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 Hvor gammel er du? Hvor lenge har du hatt pc? Mulig jeg tok feil mht hastighet på raid 0 vs. 1, lesing med raid 1 går i alle fall like fort som med raid 0. Kansje skriving på raid 0 går fortere. Du bør kanskje svare på de spørsmålene selv siden det du sier ikke helt stemmer med virkeligheten. Raid 0 vil være raskere enn raid 1 uansett så lenge man har satt en fornuftig stripe-størrelse i raid 0 i forhold til de filene man jobber med. Les og bli klok for eksempel her: http://www.3dscc.com/raid.htm Lenke til kommentar
fudun Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Hvor gammel jeg er? Hva har det med saken å gjøre? Jeg driver litt med diverse grafisk og videoredigering, så jeg har litt nytte av RAID 0.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå