Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gammel DELL pc bedre enn min nye ASUS

Anbefalte innlegg

Jeg trenger desperat hjelp av en pc ekspert. Butikken jeg har kjøpt pc'en i er til lite hjelp.

For noen måneder siden kjøpte jeg og kona en Asus K53SM. Vi forhørte oss med flere folk, og fikk inntrykk av at dette var en god og billig pc både til spill og HD film redigering.

Her er spesifikasjonene:

Prosessor: Intel Core i5-2450M, 2.5GHz

Minne: 6 GB RAM

HDD: 500 GB

Skjermkort: Intel® HD Graphics 3000

Men det duger ikke til annet enn vanlig internett bruk.

- Adobe Premiere Pro kan ikke redigere HD filmer (Det lagger og stopper opp)

- Adobe After Effects henger seg.

- Photoshop jobber tregt.

Vår forrige laptop arbeidet raskere med photoshop, og på den var det mulig å bruke Premiere Pro til filmredigering i HD.

Det er en eldre DELL laptop.

Prosessor: Intel Core 2 Duo, 1.59GHz

Minne: 2 GB RAM

Skjermkort: Quadro FX 360M

Denne Dell Laptopen virker generelt mye mer stabilt, og takler adobe programmene mye bedre.

Hva er grunnen til dette? Er det noe feil med den nye Asusen?

Jeg har nemlig mange viktige filmprosjekter jeg skal arbeide med fremover, derfor jeg kjøpte Asusen, derfor er det heftig irriterende at den ikke fungerer til dette.

Setter stor pris på svar.

Endret av Rino_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg gjør når en i familien har kjøpt seg ny laptop er å ta den fra dem. Hvorfor? Fordi jeg reinstallerer Windows og legger inn et antivirusprogram som ikke kneler maskina hver gang den søker gjennom filene dine. Veldig mange produsenter legger inn alt mulig av sponset programvare og det er slettes ikke alt av det man vil ha. I mitt tilfelle vil jeg ikke ha noe av det, da det mest sannsynligvis kun fører til at brukeren blir frustrert. Moren min f.eks (ikke ment til å fornærme dere ved å sammenligne med moren min) fikk spørsmål om å oppgradre antivirusprogramvaren til en dyrere versjon hele tiden, det søkte gjennom maskinen hele tiden og gjorde den til sirup.

Spørsmålet mitt er med andre ord; har du/dere innstallert Windows på en selv?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Intel HD Graphics 3000 ? Det er vel ganske langt fra AMD eller NVidia ?

Likevel, siden det er det maskinen har, sjekk for nye drivere til skjermkortet, kan hende finner du optimaliseringstips også ?

Det finnes og et lite program som kan lastes ned for å fjerne reklame og unødige saker i nye PC-er. Prøv PC-decrapifier http://pcdecrapifier.com/

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Ja, det var en haug med programmer som installerte seg selv da vi satt opp pcen, reklame og tull. Men vi har fjernet så og si alt av det nå. Windows installerte seg selv automatisk, Lakus. Vi bruker AVG antivirus, gratisprogram. (Vi har også "McAfee Security Scan Plus" et program som fulgte med pc'en) Det eneste vi har på pc'en nå er alle adobe programmene. Det er det formålet den skal brukes til.

Morten_b:

Jeg har null peil på skjermkort, men fikk høre av flere at Intel HD Graphics 3000 skulle være godt nok. På den eldre Dell pc'en er det NVidia, jeg regner med at det er dårligere??

Men jeg skal prøve PC-decrapifier linken nu!

I tillegg prøvde jeg en annen anbefaling i går. Jeg lastet ned "Advanced SystemCare 5". Den skal vist maksimere styrken til pc'en, få den til å disponere RAM riktig osv. Den fant flere tusen feil, som den reparerte. Men HD videoredigering fungerer allikevell ikke nå.

Lenke til kommentar

Intel HD Graphics 3000 ? Det er vel ganske langt fra AMD eller NVidia ?

Likevel, siden det er det maskinen har, sjekk for nye drivere til skjermkortet, kan hende finner du optimaliseringstips også ?

Det finnes og et lite program som kan lastes ned for å fjerne reklame og unødige saker i nye PC-er. Prøv PC-decrapifier http://pcdecrapifier.com/

Da har jeg testet pc decrapifier. Den slettet noen små ting. Men det er forstsatt ingen forskjell med laptopens ytelse. Film redigering i premiere pro er umulig, og photoshop er fortsatt tregere enn vår gamle Dell.

Kan det være en feil med maskinen? At det vil fungere å sende den til reprasjon? Det er veldig lite fristende å sende laptopen til en 3 ukers reprasjon, hvis den kommer tilbake i samme tilsand.

Noen som har noen andre forslag? Dette er frustrerende greier!

Lenke til kommentar

heisann,

Intel HD Graphics 3000 er et integrert skjermkort og har langt mindre ytelse enn egne skjermkort, som f.eks det du har i Dell maskinen din. Dog, det er litt merkelig at det så dårlig at det stopper opp.

PC-decrapifier, Advanced SystemCare 5 og alt annet "hjelp maskinen din til å bli kjappere" -programvare er unødvendig tull som i mange tilfeller vil gjøre maskinen din alt annet enn raskere.

Få tak i en lokal nerd med 15 min til overs og få han til å ta en sjekk med Hijackthis og fjerne alt unødvendig ræl i oppstarten.

Oppdater skjermkortdriveren

Det du egentlig burde gjøre:

Bruk angrefristen, returner.

Kjøp en annen maskin med litt freshere skjermkort og chipset. Kjøp en ssd fra f.eks komplett som du setter i selv (kostnadsbesparende og du har en 2,5" disk til ekstern lagring). Da har du en maskin de neste 3-5 årene med mindre du kludrer til windowsen din.

Anbefaler sterkt sony vaio svs1311 c5e med f.eks kingston hyperx eller samsung m830 (tror jeg den heter)

Lykke til !

• Liker 1
Lenke til kommentar

Intel HD 3000 støtter OpenGL så det skulle funke med Adobe Premiere Pro.

Det er noe begrenset støtte for GPU akselerering i de forskjellige versjonene av Adobe Premiere Pro så dere bør nok sjekke hvilke kort som er aktuelle før dere bare bytter blindt til en maskin med dedikert grafikk.

Lenke til kommentar

Hei folkens. Takk for gode svar.

Jeg har nå kjøpt en pc fra komplett som jeg vil motta snart. (Denne vil jeg teste ut til det ytterste med alt fra spill til HD redigering, er den ikke god nok leverer jeg den tilbake)

Men jeg er veldig nysgjerrig på hva dere tenker om spesifikasjonene (spesielt skjermkortet og vifte):

- Intel® LGA1155 Core i7-3770

- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB KIT

- Samsung SSD 830 Series 128GB BK SATA3.0

- ZOTAC GeForce GTX560Ti 1GB GDDR5 PCI-E

- MSI B75MA-P45, Socket-1155

- Sony DVD±RW AD-5280S-0B BLACK/SATA

- Cooler Master GX Lite 600W PSU

- CM Storm Trooper Gaming Big Tower

Er dette et godt kjøp til mine behov? Fruen vil gjerne også bruke pcen til photoshop og spill alla Skyrim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...