Svenni212000 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Litt OT, men hvorfor sier vi støtt og stadig kjøpe en film og kjøpe et spill? For meg om man foretar et kjøp så skifter varen/produktet eier. Når man betaler for en Blu-Ray film til eksempel, så kjøper man ikke man inngår en leieavtale på ubestemt tid vil jeg si. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Fordi lisenser kan gå suge balle. Derfor. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Det slår meg at flertallet alltid ønsker det motsatte av det de bruker... Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Det slår meg at flertallet alltid ønsker det motsatte av det de bruker... ...Javel...? Skulle du noen vei med denne vage uttalelsen...? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Folk vil ikke ha DRM, resultatet er DRM til alle. Folk vil ha mulighet til å kjøpe filmer lovlig for en billig penge, resultatet er utsolgte titler og høye priser. Folk vil kjapt starte filmen, resultatet er endesløse advarsler, reklamer og trailere. Folk vil bestille fra hele verden, resultatet er soneinndelinger. Verden blir forbløffende ofte stikk motsatt av hva flertallet ønsker. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Ingen ulemper med piratkopering (for oss)men mange ulemper med å kjøpe en filmSom du selv sa, de fleste filmer har advarsler mot piratkopiering som du ikke kan hoppe over, reklame??? og trailere FØR filmen starterPirat-kopier har ingen av de, noe som er et stort pluss for piratFilmer på plate har idiotiske menyer, hvor det kan ta en evighet bare å starte filmenPirat filmer starter med en gang Filmer kommer ut på dvd i USA, før de kommer på kino i europaPiratene vinner igjen !Jeg vil BARE ha filmen, ikke noe annetwoho, piratene..kan faktisk ikke finne en eneste grunn til å kjøpe noen filmer som kommer ut på HD før de kommer på kino i Norge Det som er problemet mitt også. Hver gang jeg kjøper en blu-ray føler jeg at jeg blir "straffet" for at jeg kjøpte den og angrer bittert på at jeg ikke lasta den ned istedenfor... Enig med både deg og Jørgen. Gi meg filmen, og bare filmen når jeg vil se den, ikke 3 år senere så skal jeg mer en gjerne betale for den Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Reklame burde vært unngått helt, og trailere kunne man hatt tilgjengelig som et menyvalg til de som var intr eller lagt den med som en ekstra disk. Synes enkelte funksjoner er unødvendige, som kommentarene. Vet ikke hvor mange som velger å se en film med kommentator, men tipper det er få. Ekstramaterialet er veldig positivt på endel filmer. Alternative slutter....tja, det ødelegger historien om man selv kan velge hvordan filmen skal ende. I enkelte tilfeller så får det katastrofale resultater, som i cinema paradiso hvor hele filmen ble ødelagt om man så den alternative slutten. Foretrekker selv fysisk format, hovedsakelig fordi både lyd og bilde pleier være bedre og så får man endel valgmuligheter på lydoppsett, teksting, og dubbing som er kjekt. En pixarfilm kan f.eks være grei å dubbe til norsk om unger skal se den, mens man vil ha den på originalspråket og gjerne utekstet om man skal se den selv. Savner kommentarer på om nettet er istand til å takle at hele norge sitter og streamer 4K og 8K 3D filmer med HD surround lyd og gjerne 3-4-5 ulike filmer i ulike rom. Når denne aktiviteten skal konkurrere med alt annet på nettet så er jeg skeptisk. Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hva med de små musikerne som er avhengi av å selge cder og ikke har tid til å vente på intektene som blir spredd utover flere år slik det blir med streaming tjenester osv... De er ikke avhengig av "å selge cd'er". De er avhengig av å tjene penger på musikken. Hvordan de gjør det er ikke låst til et fysisk medium. Det burde små artister ta innover seg istedenfor å gnåle om at ingen kjøper CD'er lengre. Det er produktet musikk+artist de bør selge. Opptredener, merc, online live events, etcetc...mulighetene er uendelig. Bare man fjerner noen skylapper. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Tror mange har urealistiske illusjoner om hvor mye artistene tjener på tshorter og konserter. De fleste artister har enorme utgifter til dette. Artistene selv, riggere, leie av sted, strøm, pyro, samt store lån på utstyr (lys og lyd), trailere, flybilletter, hoteller og mat til fort 20-30 stykker. Elefanten i rommet er vel at artistene får et inntektstap (artistene får vel betalt etter platesalg og betalt nedlasting). Dette må tas inn andre steder, og det er vanskelig. Rolling stones har visstnok 45 semitrailere med utstyr de sleper rundt på fra konsert til konsert. Da trengs minst 45 sjåfører (90 om de kjører på skift), og med bandet selv, riggere osv så er man fort oppi 100-200 mennesker som skal fraktes rundt, mates, lønnes og hospiteres. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 >Implisere at billetpriser og antall konserter ikke kan settes deretter Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Det slår meg at flertallet alltid får det motsatte av det de ønsker... Fixed it for you. Lenke til kommentar
WaitsWaltz Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Moralismen rundt piratkopiering er for meg et stort mysterium. Hvorfor synes alle dette er så jævlig greit? 1. Hvis du mener piratkopiering (les: stjeling av produkt) er helt moralskt uproblematisk så får det bare være. Det er hverken min eller andres jobb å være moralsk dommer, men stå nå i hvert fall inne for valgene man tar. Synes du piratkopiering er helt greit så synes du det er helt greit å stjele åndsverk. Sånn er det bare. 2. Man blir ikke tvunget til å piratkopiere. Hvorfor har det plutselig blitt slik at man skal ikke bare kunne, men faktisk forvente at alt man har lyst på dukker opp i hendene på sekundet uten at det skal ha en kostnad. Hvis du seriøst mener at 50$ i måneden skal gi deg tilgang til å se så mye film du bare vil i HD-kvalitet, og ikke minst på samme dag som filmen har gått ut av kinosalen sier du egentlig at du forventer at folkene bak filmen skal bruke enda mer arbeidskraft (med påfølgende høyere kostnader) bare for å tilfredstille dine umiddelbare behov. Og hva får de igjen for det? Jo, ca 25 kroner (gitt at du ser 10 filmer per måned). Det regnestykket går ikke opp. 3. Pris: Hva er egentlig argumentet bak at det skal bli mye billigere å kjøpe film? Har filmene blitt dårligere? Teater, opera og andre kulturtilbud blir bare dyrere. Konserter også sådan. Hva er det som gjør her at film skal ha en nedgang i pris. 4. Tilbud: Lykke til med å få laget filmer som Avatar hvis du skal betale mindre for film. Utsagnet om at film burde være mye billigere kunne bare kommet fra en artikkelforfatter som ikke har peiling på hvordan film lages eller hvor mye de koster. Hvis film skal bli mye billigere så må du forventet at produksjonskvaliteten synker ligeså. Hvis det er OK, så er det igjen greit, men som jeg har etterlyst tidligere: stå inne for det utsagnet. Ikke finn på tullete unnskyldninger. "Tar så lang tid å gå gjennom DVD-menyen før filmen starter".... herrejesus. Lurer på hvordan man isåfall takler motstand i livet hvis det faktisk oppleves som et problem. Slik, da kan hylekoret begynne. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Alt jeg skal si er at disse forandringene må til, eller så må de godta den økende piratandelen, de har forandret landskapet og enten må de tilpasse seg og utkonkurrere piratene eller så får de ta over. Så enkelt er det, anti pirat gutta kan sutre så mye de vil men dette er realiteten og det å forlange at piratene forsvinner over natta vil heller ikke funke akkurat som å håpe at hackerne forsvinner og lar usikre servere være i fred. Løsningen for industrien er å lansere ett tilbud som kan konkurrere både på pris og tilgjengelighet. Og for sikkerhetsproblemet resten av industrien sliter med så må de bare begynne å ta det seriøst samme hvor mye ekstra arbeid og utgifter det medfører, man må bare kutte ut litt unødvendige mellomledd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det er uten tvil et åpenbart problem at en generasjon vokser opp og vil ha alt gratis og umiddelbar tilgang til alt overalt. og for å få dette stjeler i et marked hvor det er tilgjengelig slik. Det vil aldri være mulig å selge et produkt som folk har tilgang til gratis, og hvem gidder å betale for å streame når man like greit kan bruke 5 min på å få det man vil gratis. I andre enden av kjeden står et filmselskap som skal vurdere fortjeneste og om de går i pluss ved å lage en film ingen gidder å betale for. Hvor lenge vil kinotilbudet eksistere, hvor lenge vil man bry seg med å lage filmer som koster mer enn 10 millioner å lage? I løpet av kort tid vil piratebay og lignende lage løsninger som lar alle streame alt de har gratis. Man vil kombinere torrents/magnetlinks med gratis streaming. Og folk vil fortsette å kreve å få alt de vil gratis, og helst igår. Lenke til kommentar
Antoweif Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Bra holdning på deg Ankh. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Bryr meg fint lite om kynismen. Det hjelper i hvertfall ikkje filmbransjen om dei fortsetter med den praksisen dei har nå. Det hjelper fint lite å bare klage seg over moraliteten, eller manglende moralitet, når ein heller ikkje forsøker å friste kundene med det dei vil ha. Endret 16. september 2012 av Drunkenvalley Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det selges over 100 millioner liter vann på flaske årlig i Norge. Enda det er gratis og lett tilgjengelig fra springen. Omtrent på samme måte som jeg betaler for musikken min, selv om jeg lett kan laste den ned gratis. Der har Spotify og flere gjort en god jobb, og jeg ønsker å benytte meg av tilbudet deres fremfor å laste ned MP3. Spotify er rett og slett enda enklere enn nedlasting for mitt bruk. Ekstra funksjonalitet er selvfølgelig også viktig. På film er det ofte rett og slett en dårligere opplevelse for et betalt produkt, enn et piratkopiert. Slik burde det ikke være. Største forskjellen på gratis musikk og gratis vann er at gratis vann er lovlig. Folk flest ønsker ikke å bryte loven, men de velger ofte minste mostands vei. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det er vel noe som heter kommunale avgifter, bl.a vann og kloakk avgift, så gratis er det ikke selv om det tappes fra springen. Dernest er vel vann-allorgien dårlig, fordi man må kjøpe vann på flaske også. En bedre forklaring er at du tar med egen flaske i butikken og tapper over butikkens flaskevann og drar ut igjen uten å betale. Butikken får jo gratis vann fra naturen og transport, beholder og slikt er jo bare unødvendige mellomledd. På film er det ofte rett og slett en dårligere opplevelse for et betalt produkt, enn et piratkopiert. Det kommer vel an på hvordan filmen sees. Har du et kjøpt fysisk produkt, kan du velge om du vil se filmen dubbet, tekstet, uten tekst, velge tekst, velge lydsystem, se på ekstramaterialet, se alternative slutter, og elelrs kose seg med mye ekstramateriale. Piratkopien er sånn sett en mye mer nedstrippet versjon som mange vil se på som et vesentlig dårligere alternativ. Piratkopien er gratis, tilgjengelig, og man slipper menyer og reklame så de som liker den biten vil mene at piratkopier er best. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 På film er det ofte rett og slett en dårligere opplevelse for et betalt produkt, enn et piratkopiert. Det kommer vel an på hvordan filmen sees. Har du et kjøpt fysisk produkt, kan du velge om du vil se filmen dubbet, tekstet, uten tekst, velge tekst, velge lydsystem, se på ekstramaterialet, se alternative slutter, og elelrs kose seg med mye ekstramateriale. Piratkopien er sånn sett en mye mer nedstrippet versjon som mange vil se på som et vesentlig dårligere alternativ. Piratkopien er gratis, tilgjengelig, og man slipper menyer og reklame så de som liker den biten vil mene at piratkopier er best. Helt klart at enkelte fysiske utgivelser gir mere, men alt for ofte merker man at ekstramaterialet er nærmest fraværende og/eller totalt uinteressant for de fleste. Det de fleste vil ha, er en kombinasjon av det enkle du får ved å laste det ned, og det "lille" ekstra du betaler for. La folk komme rett til menyen, og la det være en egen meny for trailere. Sjangsen er at folk er mye mer positive når de først ser traileren, som igjen fører til at flere vil se den. Reklame er uting når man først har kjøpt filmen, da vil jeg heller si produktplassering er bedre løsning. Xbox med Zune filmutleie, Apple TVs filmutleie, Spotify, Netflix og så videre. Det har jeg ingen problem mot å betale. Men å kjøpe en film til nærmere 200 kr (når de kommer ut), få den stappet med reklame og annet uønsket rask er lite interessant. Til 50-100 kr for en fysisk versjon? Ingen problem, det kan jeg betale for en dårlig versjon. Grunnet at jeg har vært student/skoleelev har jeg hatt dårlig råd, og tjenester som finnes og skapes nå ikke fantes da, lastet jeg ned alt igrunn. Nå, som nevnte tjenester (og lignende) er tilgjengelig betaler jeg med glede. Nå skal det sies at streamingtjenestene burde bli enda bedre med tanke på kvalitet, men tror internettet mitt uansett blir en flaskehals der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Er enig i at reklame er en uting og at trailere burde vært et eget menyvalg. Er i grunn glad for at ikke reklamen kommer midt i filmen, dvs at man tvinges til å se gjennom 20 minutter med reklame midt i filmen uten å kunne hoppe over den. Synes det er greit å kunne sette opp filmen, men teknisk sett er det ingen grunn til at man ikke kan ha samme muligheter med en piratkopi. Ekstramaterialet varierer etter hvilken versjon man har. Igjen en grunn til irritasjon. Å gi ut en film med all ekstramateriale i lik versjon til alle bør da både være billigere og mer rettferdig for alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå