Gå til innhold

Medisin i Praha

Slughorn

Anbefalte innlegg

Gjennom hele vgs bodde jeg sammen med min kreftsyke mor. Det var mye opp og ned, og til slutt ble hun veldig syk og døde en ganske lang og smertefull død.

Dette påvirket meg selvfølgelig VELDIG MYE. Så skolen ble nedprioritert, og slet med motivasjonen.

Nå har jeg fått summet meg litt og er tilbake på det som egentlig var planen: medisin. Går fortiden 1T, R1, Kjemi 1+2, fysikk 1+2 og Biologi 1+2 på Sonans.

Jobber med skole nesten hele døgnet.

Snittet mitt fra vgs ble latterlig dårlig. Ligger vel rundt 3,3.

Jeg vet at det er opptaksprøver på universitetene i Praha. Det skal gå veldig bra. Men jeg er bekymret når det kommer til karakterene.

Telles egentlig karakterene når man søker på disse studiene der det er opptaksprøver, eller er det kun opptaksprøvene som teller?

Har søkt rundt på nettet men finner ingen vannfaste kilder.

Kan dette gå bra?

Gir F#%" i hva du synes om folk som studerer medisin i utlandet. Vil ikke ha noe piss om det. Gir blaffen i hvor kul du var som kom inn i Norge. Jeg valgte ikke å ha en kreftsyk mor.

Takk :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.underdusk...563/puggepiller

Det er en varm sommerdag i den ungarske byen Pecs. Den norske studenten «Martin» sitter og leser til eksamen som skal avlegges om noen få dager. (...) Martin ble introdusert for det sentralstimulerende medikamentet ritalin i sitt første år på medisinstudiet. Etter å ha prøvd pillene oppdaget han at han raskt kunne seile gjennom flere timer med høykonsentrert lesing. Nå er Martin snart ferdig med sitt tredje år, og han har benyttet seg av Ritalin i samtlige eksamensperioder.

(...)

Han kan fortelle om en utstrakt bruk av dette medikamentet blant studentene i Pecs.

– Jeg vil tro at rundt 70 prosent av studentene her tar stoffer for å prestere bedre. Det er et stort miljø, med flere leger som gladelig skriver ut resepter. På denne måten kan man kjøpe ritalin «lovlig» på apoteket til en relativt billig penge, forteller han.

:w00t:

(Aldri hørt om noe slikt i Norge, forresten. For å få resept på metylfenidat, modafinil etc. her så må man vel ha en diagnose stilt av relevant spesialist, og det tipper jeg at ikke er så lett å få med mindre man faktisk har en sykdom hvor slik behandling er indikert.)

Hvis man ikke gidder å gå gjennom enkle fag som tysk eller nynorsk på vgs-nivå, så må det være vanskelig å motivere seg til å gå gjennom et helt medisinstudium også... Det er slettes ikke sånn at alt man lærer i løpet av medisinstudiet er like spennende!

Nei, det blir noe helt annet.

Men seriøst, er det ingen som kan svare på spørsmålet mitt. Er ikke interessert i alt det andre pisset.

Spørsmålet:

Jeg vet at det er opptaksprøver på universitetene i Praha. Det skal gå veldig bra. Men jeg er bekymret når det kommer til karakterene.

Telles egentlig karakterene når man søker på disse studiene der det er opptaksprøver, eller er det kun opptaksprøvene som teller?

Har søkt rundt på nettet men finner ingen vannfaste kilder.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vil bare begynne med å si at det er kanskje ikke så rart at du ikke har funnet vannfaste kilder på akkurat dette ettersom jeg neppe tror universitetene sier de ikke ser på karakterer i det hele tatt; det beste antar jeg er jo selvfølgelig studenter som har gode karakterer OG gjør det bra på opptaksprøven. MEN, det kan godt være de egentlig gir langt blaffen i karakterer men bare ikke ønsker å si dette høyt siden de vil at studentene skal gjøre det best mulig :)

Jeg har heller ikke et vannfast svar til deg angående dette, men for 2 år tilbake ville jeg studere farmasi i Ungarn, så da gjaldt det også om å komme inn ved å ta opptaksprøve. Jeg leste dermed en del om dette, og jeg oppfattet det som at opptaksprøven teller mest. Jeg vil ikke gå så langt som å si at karakterer har null relevans for det tør jeg rett og slett ikke å påstå, men med tanke på at det er mange norske med dårlige karakterer som likevel kommer inn på medisin/farmasi/odontologi i Øst-Europa så er det mest logisk å anta at opptaksprøven er det som mest sannsynlig får deg inn og ikke.

Dessuten så leste jeg også noe om at de har en form for muntlig presentasjon eller intervju hvor man blir stilt spørsmål i biologi/kjemi og at man skal forklare muntlig. Hvis det er tilfelle for det universitetet du også vil på, så ville jeg nok brukt denne sjansen til også å forklart din situasjon og hvorfor du ikke har fått toppkarakterer. Jeg tror så lenge de ser at du kan de fagene som trengs (biologi, kjemi og litt fyiskk) veldig godt, så bryr de seg ikke så veldig om karakterene.

Jeg ville nok ikke bekymret meg så veldig hvis jeg var deg, du tar jo opp en del fag på Sonans nå, og hvis snittet ditt var 3,3 og du gjør det bra i de fagene du tar opp nå, så tror jeg du greier å få et ganske så greit snitt :) Kanskje ikke perfekt, men bra NOK (og muligens bedre) vil jeg tro. Som sagt; mange norske som har hatt crappy karakterer som har komt inn der kun pga de gjør det bra på opptaksprøven så ikke bekymre deg for mye!

Jeg tror det skal gå fint om du gjør det bra i de fagene du har nå og på opptaksprøven. Også må jeg bare si at du er utrolig tøff og sterk som har gått gjennom noe så vanskelig og likevel står på for å få en god utdanning! :)

Ønsker deg masse lykke til og håper du kommer inn!

Endret av Pearl15
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...