Gå til innhold

Skolepolitikk

Xilla

Frihet Til Å Velge Ut Matte Med Samfunnsfag Og Engelsk!  

16 stemmer

1. 1. Frihet Til Å Velge Ut Matte Med Samfunnsfag Og Engelsk!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg er student på videregående skole. Har utdannelse og er autorisert helsesekretær.

Idag hadde læren og klassen en samtale, om demokrati/monarki i historie timen. Jeg spurte læren hva demokrati handlet om og han sa frihet til å velge. Så jeg spurte hvorfor vi ikke kan skifte ut matte med samfunnsfag eller engelsk. Han svarte med at vi har dumme politikere.

Min lærer er ikke dum. Han har mastergrad i samfunnsvitenskap og historie.

For å få generell studiekompetanse må jeg fullføre fagene!

Norsk

Engelsk

Historie

Matte

Jeg har tenkt på studiene

Vernepleie

Barnevernspedagog

Ergoterapi

Radiografi

Velferdsfag

Bachelor i idrettsvitenskap

Alle fagene krever generell studiekompetanse, men ikke noe spesielt til matte. Læren min sa at demokrati handler om frihet til å velge. Jeg synes vi studenter på skolen ikke har så mye frihet til å velge.

Jeg foreslår at elever som har lyst på matte kan få velge matte. Studenter som ikke er interessert i matte, kan få bytte matte med samfunnsfag eller engelsk.

Jeg har laget en avstemningstråd! Tråden handler om fri valg, og gir elever friheten til å velge mellom matte, engelsk og samfunnsfag. Jeg håper alle kan stemme så ærlig som mulig, og takker på forhånd for deres vennlige kontribusjon.

Med Vennlig Hilsen

Påbygning Etter Yrkeskompetanse

Videregående Student

Takk Takk

Endret av Xilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har hatt frihet til å velge det utdanningsløpet du har. Jeg skulle gjerne blitt overlege ved Ahus, ved å spille litt på PC-en og lese Vi Menn i timen. Jeg har da frihet til å velge? Uansett, så betyr demokrati at folket har frihet til å bestemme hvilken politikk som skal føres. Her har personer blitt stemt frem igjennom tidene, og de har bestemt hvilke fag som er nødvendige for deg.

De fleste har bruk for matematikk. Det finnes selvsagt en grense for hvor mye, og hvor vanskelig matematikk hver elev på påbygging trenger. Går selv samme linja, og hittil har det ikke vært noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du må nesten gjennomføre matte sjølv om du kanskje ikkje liker det så godt. Kanskje ein har lyst å bli f.eks økonom ved å studere alkymi, men du har ikkje evnene som skal til for å bli økonom uten å ta dei faga som er nødvendig. Eg veit i vertfall at du må ha den vanskligste matten på vidaregåande, pluss litt ekstra etterpå, for å ta velferdsfag. For det gjer nemlig eg akkurat no.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ja, jeg mener at det valget burde man få! :)

Du virker fornuftig. Stemmer på Venstre til neste år jeg.

Du må ikkje tru at Venstre faktisk er einig med deg i denne saken.

Lenke til kommentar

lol.

Men det er Venstres skolepolitikk som er best! Helt klart! ;)

Jeg er ikke interessert i å diskutere skolepolitikk. Jeg vet for lite om hva de forskjellige partiene står for... men jeg synes det er fantastisk latterlig at noen bestemmer seg for hvilke parti dem skal stemme av slike enkle, simple grunner. Det er kanskje en fordel å sette seg litt mer inn i kjernesakene etc. Enig?

Dessuten er dine meninger kanskje annerledes en va Venstre mener.

Endret av m0ffe
Lenke til kommentar

lol.

Jeg er ikke interessert i å diskutere skolepolitikk. Jeg vet for lite om hva de forskjellige partiene står for... men jeg synes det er fantastisk latterlig at noen bestemmer seg for hvilke parti dem skal stemme av slike enkle, simple grunner. Det er kanskje en fordel å sette seg litt mer inn i kjernesakene etc. Enig?

Enig i det!

Nei. Jeg mener det samme som venstre angående skolepolitikken. Men jeg har også ytterligere meninger om saker og ting som Venstre kanskje ikke har tatt stilling til enda, og liknende. =)

Ja, også mener jeg at Venstre burde ha en enda mer liberalistisk økonomisk politikk, altså tilby skatteletter som er like gode som det Høyre eller FrP tilbyr...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

lol.

Enig i det!

Nei. Jeg mener det samme som venstre angående skolepolitikken. Men jeg har også ytterligere meninger om saker og ting som Venstre kanskje ikke har tatt stilling til enda, og liknende. =)

Ja, også mener jeg at Venstre burde ha en enda mer liberalistisk økonomisk politikk, altså tilby skatteletter som er like gode som det Høyre eller FrP tilbyr...

Det kan være det samme. Men det er jo morsomt å se at dere prøve nye varianter av stemmesanking for å komme dere over sperregrensen :)

Lenke til kommentar

lol.

Enig i det!

Det kan være det samme. Men det er jo morsomt å se at dere prøve nye varianter av stemmesanking for å komme dere over sperregrensen :)

"Dere" blir veldig feil. Jeg snakker bare for meg selv. Det er mine egne meninger, ikke venstres.

Resten av det du sier medfører ikke riktighet. At man må være enig i ALT det et parti står for, er veldig feil... Jeg er på tampen til å stemme DLF også, bare så det er sagt... Men føler at Venstre er et bedre valg i dag. Kanskje jeg endrer mening senere og stemmer DLF.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Du må ikkje tru at Venstre faktisk er einig med deg i denne saken.

Stemmer på Venstre! Har god tro på at de kommer til å gi oss studenter gratis T-bane billetter.

Venstre fortjener applaus for at de hører på befolkningens meninger. De tar også inn meninger og ideer fra befolkningen! Det gjør ikke de andre partiene som er egoistiske.

Endret av eXalpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at man må være enig i ALT, da legger du ord i munnen min. Man må finne det parti som man er mest enig med eller noe lignende, evt stemme blank.

Når du skriver "Jeg mener det samme som venstre angående skolepolitikken" og i tillegg har venstres logo som avatar får værtfall jeg assosiasjoner om venstrepolitikere. Men for all del det er dine meninger men du presanterer meningene dine som om det er venstres.

Lenke til kommentar

@eXalpha:

Det er bra du stemmer på et parti på grunn av politikken, og ikke på grunn av størrelsen, slik mange andre gjør! ... Mange som går etter de som er størst, fordi de tror at flertallet ikke kan ta feil... Eller alltid vil det beste for oss alle... Tragisk, men dessverre sant. Disse trekker også frem sperregrensen som tema om og om igjen, og ønsker også at den skulle vært høyere, siden de er store tilhengere av flertallsdiktatur som undertrykker mineoritetenes ønsker og interesser.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at man må være enig i ALT, da legger du ord i munnen min. Man må finne det parti som man er mest enig med eller noe lignende, evt stemme blank.

Men du tror at dersom en venstremann som meg selv sier noe som går litt utenfor venstres stortingsprogram, så må jo det være for å sanke stemmer sant? Dette sa du jo i alle fall...

Når du skriver "Jeg mener det samme som venstre angående skolepolitikken" og i tillegg har venstres logo som avatar får værtfall jeg assosiasjoner om venstrepolitikere. Men for all del det er dine meninger men du presanterer meningene dine som om det er venstres.

Fordi jeg har en logo av Venstre? Vel, ja jeg støtter skolepolitikken til Venstre fullt ut!!!

Og jeg er også enig med trådstarter om at man burde kunne få lov til å velge selv hva slags fag man vil ha og velge bort de man ikke vil ha. Det strider heller ikke med Venstres ideologi, da den går ut på mest mulig valgfrihet: Friheten til å velge! Noe slikt kan imidlertid bli tatt opp i Venstre, og diskutert, og også ev. foreslått i stortingsprogrammet.

Lenke til kommentar

@eXalpha:

Det er bra du stemmer på et parti på grunn av politikken, og ikke på grunn av størrelsen, slik mange andre gjør! ... Mange som går etter de som er størst, fordi de tror at flertallet ikke kan ta feil... Eller alltid vil det beste for oss alle... Tragisk, men dessverre sant. Disse trekker også frem sperregrensen som tema om og om igjen, og ønsker også at den skulle vært høyere, siden de er store tilhengere av flertallsdiktatur som undertrykker mineoritetenes ønsker og interesser.

Stemte på AP før! AP bryr seg bare om gratis tannhelse til pensjonister, og det er ikke helt i min interesse. Lærte leksen på den harde måten.

Uansett så har jeg nettopp konvertert alle vennene mine til å stemme på Venstre til neste valg.

Endret av eXalpha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du tror at dersom en venstremann som meg selv sier noe som går litt utenfor venstres stortingsprogram, så må jo det være for å sanke stemmer sant? Dette sa du jo i alle fall...

Fordi jeg har en logo av Venstre? Vel, ja jeg støtter skolepolitikken til Venstre fullt ut!!!

Og jeg er også enig med trådstarter om at man burde kunne få lov til å velge selv hva slags fag man vil ha og velge bort de man ikke vil ha. Det strider heller ikke med Venstres ideologi, da den går ut på mest mulig valgfrihet: Friheten til å velge! Noe slikt kan imidlertid bli tatt opp i Venstre, og diskutert, og også ev. foreslått i stortingsprogrammet.

Feil. Det har jeg aldri sagt. det jeg sa at jeg opplever at du kanskje presanterer dine meninger som om de var venstres. Tilbake til tema, trådstarter har valgt å ta generell studiekompetanse, for å få den må trådstarter ha diverse fag, inkl matematikk. Han kan da igjen velge den enkelste matematikken og ikke den vanskligste fordi han kanskje ikke trenger så mye matematikk senere.

Jeg vil ta bil-lappen, men jeg vil ikke lære noe om rundkjøringer fordi rundkjøringer ikke finnes der jeg skal kjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...