Takis4 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 hei! Jeg er ferdig på videregående etter dette året. Jeg går Almenn med realfag. Jeg har ikke peiling på hva jeg vil studere videre og lurte derfor på om noen har forslag til interessante og spennende studier/utdanninger jeg kan velge? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Omtrent samtlige retninger innen realfag sikrer deg jobb. Om du tar noe i retning oljebransjen er du sikret svært god lønn også. Geologi, geofysikk, petroleumsteknologi eller lignende ved universitetet, eller relevant ingeniørutdanning fra høgskolen. Endret 8. september 2012 av Brulejus Lenke til kommentar
SmoothCriminal Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Sånn som jeg sier til kompisen min "Du er utdanna Ingenting!" Men det er litt sant og, men beste tipset er og prøve noen ting. Få jobb som vikar, besøke firma osv og finne utav det. Lykke til Lenke til kommentar
Makrell_i_tomat Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Heisann. Du er i samme båt som mange. Et av dagens store luksusproblem er alle de valgene vi er gitt, da arv og miljø spiller mindre rolle i henhold til yrkesvalg enn før. Selv er jeg straks 30, student, og aner fortsatt ikke om det jeg studerer er det jeg vil. Dersom du ikke har et yrke i tankene foreslår jeg at du tar det litt som det kommer. Begynn med noe du synes er interessant, så kan du heller hoppe over på noe annet siden. Ofte kan fag på høyskole/uni komineres og underbygge hverandre. Hva er dine interesser egentlig? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Ikke minst kan det være en fordel å oppsøke karriere-/utdanningsdager/-messer. Da får du som regel en god anledning til å spørre litt ut om forskjellige yrker og utdannelser. Kanskje du har noen interesser det lar seg gjøre å kombinere med utdannelse/jobb? -Deluze Lenke til kommentar
Takis4 Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Jeg er toppidrettsutøver. Men viktig med utdanning og en jobb senere i livet. Idrett er vel egentlig min store lidenskap, men tror ikke jeg vil jobbe med dette etter karrieren er slutt. Leger har alltid fascinert meg og hvordan kroppen fungerer er interessant. Men nå er det jo slik at du må ha veldig gode karakterer for å komme inn på medisin i Norge. Jeg har helt greie karakterer og dette stopper drømmen om lege.. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 11. september 2012 Del Skrevet 11. september 2012 Hva med fysio- eller ergoterapeut? Du har sikkert vært i kontakt med mange som idrettsutøver. Kanskje det kunne vært noe for deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå