Gå til innhold

Lære å spille gitar + hjelp med kjøp

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Lurte på om jeg skulle lære meg å spille gitar, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Jeg er helt blank. Jeg har merkelig nok en gitar, men har knapt nok tatt i den. Ikke at jeg har peiling, men den ser litt liten ut, ikke veldig, men mistenker at den er et hakk under normalen. Har det noe betydning?

Er det er realistisk å lære seg å spille på egenhånd? Hvor begynner man? Det første jeg må lære meg er vel å stemme gitaren...

Jeg har forresten ingen erfaring fra andre instrumenter heller.

Edit:

Jeg har spilt ganske mye siden jeg opprettet denne tråden, og selv om jeg ikke akkurat har blitt så veldig god (jeg er faktisk helt elendig), så tror jeg dette er noe jeg vil fortsette med. Derfor lurer jeg på om jeg skal bytte ut gitaren min i noe litt bedre. I den forbindelse trenger jeg hjelp da jeg er helt blank.

Jeg er usikker på hvilken type gitar jeg burde gå for, men har vel egentlig sett for meg at en akustisk gitar med stålstrenger er det jeg er ute etter, men samtidig har jeg ikke helt lagt fra meg tanken om en elgitar. Og det er vel egentlig elgitar jeg vil ha, men liker ikke tanken på å være bundet til en forsterker. Uansett, jeg tar gjerne i mot forslag til begge deler, så får jeg heller ta noen runder med meg selv og bestemme meg. Trenger da også forslag til forsterker til eventuell elgitar.

Når det kommer til hvor mye penger jeg vil bruke så er jeg også usikker. Jeg vil gjerne ha det så billig som mulig, men er samtidig villig til å betale nok til at dette blir en gitar jeg kan ha i mange år.

Jeg er forresten ganske liten, og har små hender, er det noe jeg burde tenke på når det kommer til gitarvalg?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.

I en slik bok du snakker om vil det kun være beskrivelser av grep, eller vil den inneholde mer om selve spillingen?

Hvor lang tid vil det ta før en kan spille noe som faktisk minner om en låt?

Jeg har forresten tilgang på en noe dyrere gitar med stålstrenger (min har vel nylon...i hvert noen av de...?), men denne er igjen veldig stor. Vil det være noe poeng i å benytte seg av denne, eller er min billiggitar like grei for en nybegynner?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Sitt nå med nylongitaren min og prøver å finne ut av noe her...fingertuppene mine har hatt sett bedre tider!

Kurs er sikkert greit, men litt av poenget her var at jeg skulle ha noe å gjøre på mens jeg er hjemme i pappaperm.

Jeg har nå kommet 3 minutter ut i denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=a1ZIR-36xig, og har hittil kontroll. Høres nesten ut som på videoen. Det største problemet, uten om smertene, er egentlig at fingrene mine klistrer seg så fast i strengene at de gir fra seg litt vel mye lyd i det jeg slipper de.

Lenke til kommentar

Oppdatert førstepost

Jeg har spilt ganske mye siden jeg opprettet denne tråden, og selv om jeg ikke akkurat har blitt så veldig god (jeg er faktisk helt elendig), så tror jeg dette er noe jeg vil fortsette med. Derfor lurer jeg på om jeg skal bytte ut gitaren min i noe litt bedre. I den forbindelse trenger jeg hjelp da jeg er helt blank.Jeg er usikker på hvilken type gitar jeg burde gå for, men har vel egentlig sett for meg at en akustisk gitar med stålstrenger er det jeg er ute etter, men samtidig har jeg ikke helt lagt fra meg tanken om en elgitar. Og det er vel egentlig elgitar jeg vil ha, men liker ikke tanken på å være bundet til en forsterker. Uansett, jeg tar gjerne i mot forslag til begge deler, så får jeg heller ta noen runder med meg selv og bestemme meg. Trenger da også forslag til forsterker til eventuell elgitar.Når det kommer til hvor mye penger jeg vil bruke så er jeg også usikker. Jeg vil gjerne ha det så billig som mulig, men er samtidig villig til å betale nok til at dette blir en gitar jeg kan ha i mange år.Jeg er forresten ganske liten, og har små hender, er det noe jeg burde tenke på når det kommer til gitarvalg?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

De tipsene jeg kan gi deg er vel hvis du vil spille el-gitar, så kjøper du deg el-gitar. Det er lettere og spille på og du synes at det er tøft! Og det er viktig!

Det du bør tenke på når du kjøper en el-gitar er vel at du får det du betaler for. Hold deg unna Behringer sine gitarer er det eneste tipset jeg kan gi.

Squire som er billigmerket til Fender er ett godt alternativ, de selges også som regel som startpakker med forsterker, kabel, tuner, gig bag og selve gitaren. Epiphone, dog litt dyrere er billigmerket til Gibson. Disse ser jeg også fra tid til annen selges i slike ''begynnerpakker''.

Når du har kjøpt gitaren, få tak i en gitarkyndig og kjør en full overhaling på den, skifting av strenger, stramming av skruer, intonering og trussrodjustering kan gjøre underverker med selv de billigste gitarer.

Jeg har selv en Fender Stratocaster, men vet fortsatt om noen av de gamle gutta som sverger til Squier eller Epiphone og har aldri brukt noe annet i løpet av 30år, så det har mye og si på hvordan gitaren er satt opp og hvem som holder i den :)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Har du noen idé om hva mye en slik pakke burde koste? Fant en del pakker her: http://mus-mag.no/items?item_group_id=3033#filter=all,sort=name men jeg har ikke så mye tro på at en kan få kvalitet til den prisen.

Noen anbefalinger til for eksempel 6 000 kr - 8 000 kr?

Jeg har enda ikke bestemt meg helt for om det blir kjøp, så hvor mye penger jeg er villig til å bruke er heller ikke bestemt, men det blir sikkert i det området...

Lenke til kommentar

Disse pakkene er satt til en slik pris så billig så de fleste skal kunne ha råd til det, men som sagt, du får det du betaler for.

Til 6-8000 har du råd til mye bra gitar og forsterker til å begynne med!

Kan du ikke kontakte meg på PM, så kan vi snakke litt om hva slags musikk du vil spille og hva slags gitarer du liker/ikke liker? Så kan jeg hjelpe deg med å sette sammen en pakke :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gjorde plutselig det som kan kalles et impulskjøp og endte opp med en akustisk gitar. Denne for å være nøyaktig. Fikk i tillegg med 2 plekter (et ordinært dunlop nylon .88mm og en sharkfin som jeg ikke vet helt hva jeg skal bruke til) og Gitarboka på kjøpet. Ser 4-Sound skal ha 3 775,- for bare gitaren, så føler jeg har gjort et bra kjøp.

Nå har jeg ikke så mye å sammenligne med, men jeg syns den låter helt supert! Spiller klart og høyt. I tillegg er den jo ekstremt mye enklere å spille på enn den gamle klassiske gitaren jeg har.

La ikke alle pengene mine i dette, så jeg får heller kjøpe meg elgitar seinere om det skulle friste. Nå er denne uansett mer enn nok.

Så over til den egentlige grunnen til at jeg skriver her nå. Hvordan oppbevarer men en gitar best mulig? Ligge, stå, henge? Varmt eller kaldt? Tørt eller fuktig?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Er nok en fin gitar det der. Har en Cort gitar selv, og de låter kjempebra samtidig som de er lettspilt. Jeg har selv spilt i mange år, og en sånn gitar er rikelig. Du skal virkelig vite hva du gjør før du trenger å invistere dyrt i en akustisk gitar, mens klassiske gitarer og el-gitarer ofte er greit å legge litt penger i.

Oppbevaring er ikke så veldig farlig, men den trenger ikke å ligge rett ved siden av en varmekilde, da dette fører til at treverket kan ekspandere.

Ellers bør du lære deg barregrep som en prioritet, da styrken du får av dette gjør alt annet lettere å spille.

Du kan få litt andre lyder med shark's fin plekter, men det er nok en fordel at du er godt kjent med vanlige plekter først :)

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Føler det er mye jeg må lære, også barregrep. Akkurat nå føler jeg det er høyrehånden som henger litt etter. Ikke at venstrehånden er så super, men den har i hvert fall en del grep inne, og klarer nå å skifte raskt nok til at litt enkle låter går greit. Høyrehånden bare tuller, dårlig takt, drar ofte over strenger som ikke skal spilles på og spiller med veldig varierende kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...