IkKe123 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Hallo! Jeg har to oppgaver som jeg ikke klarer.. det er nok fordi jeg ikke forstår hvordan jeg skal tenke når det kommer til slike oppgaver. (Begge oppgavene er lasta opp som bilder) oppgavene er egentlig lette, men jeg klarer dem ikke. Kan noen fortelle meg framgangsmåten? Tusen takk for alt! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Hei. Jeg vil påstå at det ikke finnes noen klar "fremgangsmåte" for disse oppgavene, da de er ment for å teste om du skjønner prinsippet (og forholdene mellom) med avstand/fart/akselerasjon. Dette gjelder begge oppgavene. Skal du kunne svcare på disse så er nok eneste fremgangsmåte at du setter deg ned forran boka og leser til du skjønner. Evt at du ber lærer'n om å forklare en gang til. Kanskje gå til en annen lærer? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Begynn med akselerasjonen. Hvis man akselerer konstant (samme y-verdi hele tiden), hva vil da skje med farten? Hvis akselerasjonen er 4 (m/s^2), og man begynner stillestående. Da er farten 0 m/s etter 0 sekunder 4 m/s etter 1 sekund (fartsøkning på 4 m/s pr sekund) 8 m/s etter 2 sekunder (fartsøkning på 4 m/s pr sekund) etc. Farten stiger linært. Om akselerasjonen stiger konstant, f.eks med 1 m/s pr sekund: 0 m/s etter 0 sekunder (fartsøkning på 0 m/s pr sekund) 1 m/s etter 1 sekund (fartsøkning på 1 m/s pr sekund) 3 m/s etter 2 sekunder (fartsøkning på 2 m/s pr sekund) etc. Altså vil farten stige eksponensielt om man plotter den. Akkurat samme fremgangsmåte kan brukes for vei-kurven. Om farten er konstant, hvordan endres veien man kjører? Om farten øker, hvordan endres veien man kjører. Sett inn verdier, og pott de. Det er den enkleste måten å forstå hva som skjer. Når du lærer om derivasjon, vil du se dette mye klarere. Oppgave 2: Grafen viser akselerasjonen. Så lenge akselerasjonen er positiv, så øker farten. Da bør du se når farten er størst. 1 Lenke til kommentar
IkKe123 Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Begynn med akselerasjonen. Hvis man akselerer konstant (samme y-verdi hele tiden), hva vil da skje med farten? Hvis akselerasjonen er 4 (m/s^2), og man begynner stillestående. Da er farten 0 m/s etter 0 sekunder 4 m/s etter 1 sekund (fartsøkning på 4 m/s pr sekund) 8 m/s etter 2 sekunder (fartsøkning på 4 m/s pr sekund) etc. Farten stiger linært. Om akselerasjonen stiger konstant, f.eks med 1 m/s pr sekund: 0 m/s etter 0 sekunder (fartsøkning på 0 m/s pr sekund) 1 m/s etter 1 sekund (fartsøkning på 1 m/s pr sekund) 3 m/s etter 2 sekunder (fartsøkning på 2 m/s pr sekund) etc. Altså vil farten stige eksponensielt om man plotter den. Akkurat samme fremgangsmåte kan brukes for vei-kurven. Om farten er konstant, hvordan endres veien man kjører? Om farten øker, hvordan endres veien man kjører. Sett inn verdier, og pott de. Det er den enkleste måten å forstå hva som skjer. Når du lærer om derivasjon, vil du se dette mye klarere. Oppgave 2: Grafen viser akselerasjonen. Så lenge akselerasjonen er positiv, så øker farten. Da bør du se når farten er størst. takk! Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Første bilde: Hvis jeg forstår oppgaven rett skal en og kun EN bevegelse stemme overens med tre av disse grafene. Vi gir grafene disse navnene: A B C D E F Hvis du ser på begge akselrasjonsgrafene (C og F) er akselrasjonen ikke like null, det vil si at farten IKKE kan være konstant. Det vil si at vi kan utelukke graf B som indikerer konstant fart. Det betyr også at vi kan utelukke graf D for vei som sier at man tilbakelegger samme strekning per tidsenhet som er en annen måte å indikere konstant fart på. For eksempel er km/t en betegnelse på strekning (km) per tidsenhet (t) som egentlig er det samme som å si fart. Da stå vi kun igjen med 1 graf for vei og 1 graf for fart. Så skal vi se om disse passer sammen... Graf A er ikke lineær, det vil si at stigningstallet varierer med tiden, altså at farten varierer. I dette tilfellet ser vi at farten øker, altså stigningstallet. Med andre ord blir grafen brattere jo mer tid det går. Ser vi på graf E så har den en fart som stemmer godt overens med grafen for vei, det vil si farten øker som indikeres i graf A som større stigningstall (brattere). Nå skal vi se hvilken akselrasjonskurve som passer til disse.... siden farten øker lineært er akselrasjonen konstant, det vil si graf C. Svaret er altså ACE Endret 8. september 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Svaret på neste oppgave er t2... Husk at det du ser på kurven er akselrasjon, så lenge akselrasjonen er positiv øker farten. Først ved t2 begynner bilen å få negativ akselrasjon, altså å bremse. Hei. Jeg vil påstå at det ikke finnes noen klar "fremgangsmåte" for disse oppgavene, da de er ment for å teste om du skjønner prinsippet (og forholdene mellom) med avstand/fart/akselerasjon. Dette gjelder begge oppgavene. Skal du kunne svcare på disse så er nok eneste fremgangsmåte at du setter deg ned forran boka og leser til du skjønner. Evt at du ber lærer'n om å forklare en gang til. Kanskje gå til en annen lærer? Da tar du feil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå