samaron Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Hei! Har en gammel 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Jeg vil gjerne ta vare på bilen, og lurer derfor på hva som er gode vaner ved bruk av en slik bil som dette. Har hørt flere steder at det er veldig viktig å kjøle ned turboen etter en kjøretur, men mest for å få ned omdreiningene i turboen. Kan nevne følgende jeg gjør nå: * Før kjøring lar jeg bilen svive på tomgang i 10 sekunder for at oljen i motoren skal sirkulere. * Før jeg skrur av motoren lar jeg bilen svive på tomgang i 30-60 sekund for at turboen skal få ned turtallet. * Normalt kjører jeg ikke med overtrykk i slutten av kjøreturen (siste kilometeren eller to). Bruker også helsyntetisk motorolje av typen 0w-30 som jeg ble anbefalt hos Volvo pga de gode smøreegenskapene den har ved kald temperatur. Teknisk data: Turbo er av typen Garrett TB0363, vannavkjølt. Intercooler med 2,5" rør. B230ET motor, rekkefirer "rødblokk" på 2,3 liter. Bosch Motronic (ML1.0?) elektronisk innsprøytning. Noe annet som er å tilføye? Som sagt er bilen veldig gammel, så er ikke så mye (eller avanserte) EDB systemer som holder kontrollen. Turboer er dyre deler, så vil gjerne holde denne i live så lenge som mulig. - Frank Endret 8. september 2012 av samaron Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Såvidt jeg vet virker dette fornuftig. Skift olje eller i det minste filter ofte. Ikke finn på å bytt til olje med større spenn enn det du har nå. Kanskje vurder en olje som har mindre spenn. Kjører selv med en 10W-30 fra Royal Purple. Mindre spenn betyr oftest en olje med mindre tilsetninger og derved en "renere" olje, og større sjanse for lengre levetid og bedre stabilitet også på slutten av levetiden. Grovt sett er oljen dårligere jo mer det reklameres for den. Jada, det er flåsete sagt, men ikke bare tull. Sjekk bobistheoilguy.com så får du en viss ide om hva som duger av oljer. Lykke til med en flott bil! Lenke til kommentar
samaron Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Jeg merket at det drypper bittelitt olje etter jeg byttet den. Stoler ikke helt på det forrige eier har gjort (ungdom) så jeg gikk over det meste på bilen (og fant mye rart). Vil f.eks. en olje av typen 5w-30 eller 10w-30 være tykkere, slik det ikke drypper? Er ikke store mengder det er snakk om her, kan være en liten flekk på 2-3 cm diameter på bakken når motoren er varm og har kjølt seg ned. Drypper ikke når den er kald. Forklaringen jeg fikk var at 0w-30 er en forsåvidt litt dyr olje, men var den typen som ga best smøring ved kald motor. Noe som var ekstra viktig når det er en turbo. Siden det drypper litt lurer jeg på om jeg må ha en bittelitt tykkere olje igjen. Ellers har jeg alltid som vane å bytte olje og filter etter 10-15.000km. Dette er med "vanlig" 10w-40 delsyntetisk olje på en vanlig bil. Vet ikke om jeg burde hatt hyppigere bytteintervall med helsyntetisk olje? Endret 8. september 2012 av samaron Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Tviler på at oljens viskositet har noe videre å si på lekkasjer, men dette blir bare gjetning fra min side. Er motoren normalt ren innvendig, og du ikke har noe spesiell forurensing inn i oljen (lekkasje fra kjølevæske eller bensin), burde 10-15 være mer enn godt nok, men aldri mer enn 1 år. Jeg bytter oljen en gang i året, filter hvert halvår, og sjekker fra tid til annen nivået og samtidig hvordan oljen ser ut og lukter. Det skal ikke lukte bensin av den, og den skal heller ikke få noe hvitt/gulhvitt skum/dråper i seg. Så lenge oljen ser grei ut og ikke lukter noe annet enn brukt olje, er årlig skift på syntetisk helt greit. Mener jeg da... ;-) En oljeanalyse (bare søk på ordet i google, så finner du flere som utfører det) kan være en grei sak å gjøre. Koster noen hundrelapper, og gir en god indikasjon på oljens og motorens tilstand. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Kjører ganske mye i løpet av et år (rundt 30.000km), så jeg har bare lagt det som vane å bytte ofte. Bedre å skifte for mye enn for lite. Såvidt jeg kan se så har det ikke lekket noe vann inn i oljen, eller bensin. Ser ut til å være pakningen ved bunnpanna hvor det lekker, så er ikke alt for mye arbeid å bytte tror jeg. Motoren er tross alt snart 30 år, så er vel å forvente det er litt lekkasje. Hvilken olje ville du anbefalt? 10w-15? Hvor kan den kjøpes? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Litt usikker på hvilken viskositet som vil være det beste til din motor, kjenner den ikke spesielt. Men generelt ville jeg holdt meg til noe med lavt spenn, siden moderne gode syntetoljer holder så godt på oljehinnen. Jeg har startet min maskin uproblematisk i -35 °C med den 10W-30-en jeg bruker, og jeg har en gammeldags støpejernsdiesel med høy kompresjon, som tradisjonelt er nokså grinete å starte i kulden. Jeg handler all oljen hos royalpurple.no men har jeg nytt kjøretøy så pleier jeg å ringe de for å høre hva de anbefaler. Der får du forøvrig oljen til halv pris første gang en handler, samt at de sender kostnadsfritt og med etterskuddsvis fakturering. Enkelt og behagelig, jeg får oljen levert på døren siden vi har landpostbud her vi bor Dette merket olje kommer generelt godt ut i tester, men får i utlandet endel kritikk for høye priser. Her i Norge vil jeg si 165,-/l levert på døren er meget akseptabelt. De har forøvrig filtre også, men ikke til alle motorer. Pakningsmykner har de også, men jeg aner ikke om det er noe som funker, har aldri prøvd. Vil tro at 10W-30 vil funke fint på motor, men jeg ville tatt en tlf til de og lagt fram ditt kjøremønster, så får du råd fra fagfolk og ikke en synser som meg Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Gode vaner du har der. Det med å stå på tomgang trenger du ikke hvis ikke du har kjørt svinehardt frem til du parkerer bilen. Med min pleier jeg å kjøre pent de siste 2 kilometrene hjem. Utrolig hvor fort turboen kjøles når du kjører gjennom eksos uten mye fart.. Har kjørt eksoshuset mitt rødglødende flere ganger, skal ikke mye penkjøring til før det slutter å gløde Må seff bli kaldere enn at d ikke gløder da Jeg ville ikke kjørt på 0W olje, det er veeeldig tynt spør du meg.. På min bil kjører jeg fullsyntetisk 10W60 olje fra gulf. Men jeg kjører bilen mye hardt, på bane... Er en boxermotor med ganske stor turbo Bestiller fra www.oilman.com utrolig billig og kjapp frakt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått opp til iallefall 5W eller 10W. Du trenger ikke slikt sprik i viskositet som jeg har, jeg bruker 10W60 pga oljetemperaturen min. Oilman er også ganske flink på å anbefale oljer. Endret 10. september 2012 av TMK9C Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå