Gå til innhold

Kommer ikke på internett, men har nettverkstilkobling


Anbefalte innlegg

Hei,

har et stort problem her. Kommer ikke på internett, nettverks og delingssenteret sier det er er problem mellom router og datamaskin.

Hva kan dette være? Har brukt et par timer nå og forsøkt å finne ut av det på nettet(kobler meg opp gjennom WiFi HotSpot på telefonen) uten å komme noen vei. Er grønn på data, aner ikke hva VPN,DCHP, DNS eller noe av det som er blitt nevnt i de trådene jeg har funnet.

 

Var på nett tidligere i dag, plutselig gikk det ikke. Det haster litt, må ta en test i forbindelse med jobb, og den utløper i dag. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den blir ikke tilbakestilt når du drar ut strømmen. Bak på ruteren er det et lite hull (står sannsynligvis "reset" over), og inn i det hullet trykker du en nål eller noe annet tynt, og alt etter hvilken ruter det er holder det å trykke en gang, men det kan hende du må holde den inne i 10-15 sek.

Lenke til kommentar

Dersom jeg da tilbakestiller ruteren med en nål, er det vanskelig å få den opp å gå igjen? Har ingen annen informasjon enn navnet på nettverket og passordet for å koble på. Ikke IP adresser eller noe annet som kanskje er nødvendig? Er som sagt helt på jordet angående dette temaet...

Lenke til kommentar

Du ødelegger ingenting av å resette ruteren ;-) Veldig skjeldent at den selger ip adressa de så du ikke kommer på nett igjen! Nesten like skjeldent som lærligen greier å finne plankestrekkeren vist han har kuttet noen cm for kort ;-)

 

Bare reset du;-) Men mest sansynlig så er det en bryter på ruteren din som kan slå av eller på tråløst sending, hva slags ruter er det?

Lenke til kommentar

Begynner vel å tro at det til å begynne med var noen innstillinger på pc´en som gjorde at jeg ikke fikk koblet meg til routeren, siden alt gikk bra når jeg koblet meg til med kabel og fikk nett. Etter at jeg resatte routeren er det jo ikke mulighet til å få nett med kabel heller, helt dødt. Skulle nok ha tatt den testen før jeg begynte å kødde med routeren merker jeg nå...

Lenke til kommentar

https://www.nextgent...thomson-5x6-585

Hvordan setter jeg min Thomson 5x6/585 tilbake til standard instillinger?

Du kan resette din Thomson Speedtouch router på følgende måte:

På baksiden av ruteren, rett ved siden av strøminntaket finner du et lite hull. Her kan du sette inn en binders, eller annen tynn gjenstand. Hold denne i ca 15 sekunder, og ta den ut igjen.

Ruteren vil da restarte seg. Når lysene på ruteren lyser som før, er ruteren tilbake til innstillinger som den hadde da den ble levert fra NextGenTel.

Du må vente ca 2 minutter til, mens ruter automatisk aktiveres med korrekte innstillinger, og så vil du komme på nett som normalt.

Om ruter ikke aktiveres automatisk, må dette gjøres manuelt. Under finner du informasjon om hvordan du gjennomfører en manuell aktivering.

Dette må gjøres med en PC som er koblet direkte i Thomson router.For å aktivere router gjør du følgende:

Åpne din nettleser, og skriv 10.0.0.1 i adressefeltet på denne. Trykk Enter.

Brukernavn er "Administrator", passord skal være blankt.

Du vil da få opp et menysystemet til din Speedtouch router.

I dette vinduet velger du Speedtouch fra menyen til venstre i bildet, og videre konfigurasjonshjelper nede på siden.

Her skal du følge anvisningene som bli gitt i konfigurasjonshjelperen.

I vinduet som heter konfigurasjonsalternativ, skal du velge Standard Aktivering, såfremt du ikke har mottatt faste IP adresser fra NextGenTel, eller har andre tjenester levert.

I vinduet kundeopplysninger legger du inn ditt kundenummer, med tilhørende 8 siffer passord som du har mottatt sammen med ruter.

Du kan så fullføre veiviseren, og vente i ca 60 sekunder.

Din ruter skal da være aktivert, og du skal kunne benytte din bredbåndsforbindelse som normalt.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Takk kandasa. Det var visst Speed Touch 580 fant jeg ut nå. Skjermbildet jeg får opp på 10.0.0.1 er helt annerledes enn det den brukerveiledningen du henviste til sier det skal være. Skal prøve å søke på NextGenTel etter 580... Takk for tipset. Har du andre råd, tas de imot med stor takk!

Lenke til kommentar

Skjermbildet var ikke det samme, men jeg tror jeg kom meg gjennom noe av det samme. Foretok en standard konfigurasjon av routeren. Meeen det hjalp ikke. Kjørt noe sånn diagnose greier her nå, og det virker som problemet ligger mellom gateway og internett(fikk opp et kart, router-pc-gateway-internett, og mellom gateway og internett var det et rødt kryss). Vet jo selvfølgelig ikke hva en gateway er i dataverdenen... :)

Lenke til kommentar

Problemet ligger altså i ruteren, eller instilligene. Gateway er det punktet i nettverket som tar seg av trafikk videre til alle andre nettverk.

 

http://www.speedtouc...ClientSetup.htm

 

http://www.speedtouc...relessSetup.htm

 

Du er nå helt sikker på at det er 580 du har? Har du fått til å få kabelen til å virke igjen?

 

Her er manualen i allefall http://www.speedtouc...Guide%20580.pdf

 

Det er også kommet ny firmware til speedtouch 580, kan kansje være det er smartere vist du oppgraderer...

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...