Gå til innhold

[Løst] SSD ytelse i raid0 for lav?

Gsx1000r

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ett asus pz68 deluxe som jeg kjører 2 kingston hyper x 3k 240gb disker i raid0. Bruker marvell sin kontroller til å styre disse.

Har brukt disse diskene i noen uker nå og først i dag kjørte jeg en ssd benchmark for å se hva slags resultater jeg fikk. Ble ganske så skuffet når jeg så resultatene forsåvidt. Bilde medfølger.

Har sett ett par andre med samme disker som får nesten det 3 dobbelte av hva jeg får som resultat. Kan det være kontrolleren som gjør det. Har ett sett til med sata6 kontakter som blir styrt av intel sin kontroller. Kan det være problemet, eller har jeg stilt inn noe annet galt underveis?!

Håper noen kan hjelpe eller komme med ett fornuftig svar.

På forhånd takk.

post-190922-0-04672400-1347126517_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til problemet ditt er skremmende enkel, det heter "Marvell" eller bonusporter på hovedkortet.

Disse er UBRUKELIGE til annet enn SSDer, og da snakker vi utenom RAID, i RAID er de enda mer ubrukelig, faktisk såpass langt ned på brukelighet og stabilitetsskalaen du kan komme.

Brukte du disse for å få SATA 6 støtten så har jeg en overraskende nyhet, de gammeldagse SATA 3 portene gir BEDRE ytelse enn disse bonusportene.

Så riv ned arrayet, plugg om til Intel portene og peis på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...