Gå til innhold

Den første psykiatriske rapporten var et bestillingsverk ?

Anbefalte innlegg

Er det ikke helt opp i dagen, at den første psykiatriske rapporten var et bestillingsverk ? fordi man på det tidspunktet den ble laget, annså at det var i almenhetens interesse, å si at Breivik var utilregnelig ?

I så fall, hvor vanlig er det å skrive falske psykiatriske rapporter i norge ?

Etter min mening, så er alle som gjør noe sånt utilregnelige...

Det er umulig å gjøre noe sånt å være fullstendig tilregnelig.

Breivik har vrangforestillinger, og han handlet etter sine vrangforestillinger. Om han var psykotisk da han gjorde det han gjorde, er en annen sak. Og det er jo svært vanskelig å si...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@RF

Alt koker ned til hvordan man definerer vrangforestillinger.

Såvidt jeg husker er vel den rettslige definisjonen i en dur av "komplett fysisk umulig i vår verden som folk flest kjenner den", f.eks. man blir til Edderkoppmannen om man blir bitt av en spesiell type edderkopp vs. muslimer er ondskapsfulle og ønsker å ta over verden, sistnevnte er jo fysisk mulig (dette er satt på spissen).

Det var vel ikke rollen til muslimene som var en umulighet, men denne oppfattelsen Breivik har av å være utvalgt til å gjøre noe med det. Det er umulig at noen er født med et slikt kall.

Jeg liker å tro at alt dette med "kall" og "utvalgt" osv er bare en beskyttelsesmekanisme han ubevisst har konstruert for å lette på samvittigheten og rettferdiggjøre handlingene han planla og utførte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...