Benny50000 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg tenkte jeg skulle installere Ubuntu på den gamle pcen min, men det fungerer ikke. Jeg har prøvd båd via CD og Windows-installeren, og begge gangene fikk jeg samme problem. Etter at jeg booter opp Ubuntu, så står den og laster helt til skjermen fryser med et bilde som nesten får meg til å tro at skjermkortet er ødelagt. Lilla "støy" er vel den beste måten å beskrive det på. Hva kan være galt? Lenke til kommentar
easy:solutions Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 prøv å start opp i safe mode / debug mode / low graphics mode kan fort bare være at den ikke klarer å loade korrekt driver til skjermkortet ditt Lenke til kommentar
Benny50000 Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Du kan prøve text-mode installasjons-CD-en. Vet du hvilket skjermkort du har? http://www.ubuntu.com/download/desktop/alternative-downloads Lenke til kommentar
Benny50000 Skrevet 9. september 2012 Forfatter Del Skrevet 9. september 2012 Nvidia GT 240 tror jeg det heter. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. september 2012 Del Skrevet 9. september 2012 Jeg har satt GT220 i et sted mellom ti og femten maskiner med Linux, så problemet blir nok løst med en gang du får installert systemet og kjørt en systemoppdatering (installasjons-imaget er et par måneder utdatert). Prøv med text-install, sørg for at du setter opp nettverket under installasjonen slik at den samtidig installerer oppdatering og håp at ved første boot er alt i orden. Lenke til kommentar
Benny50000 Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Da har jeg prøvd det. Den kom litt lenger, men så krasjet det på samme måte. Jeg prøvde også Gnome, for å sjekke, og da fikk jeg også samme feilen. Lenke til kommentar
gandi89 Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 (endret) du kan prøve ubuntu 10.10 og se om den funker: http://releases.ubuntu.com/10.10/ Endret 10. september 2012 av gandi89 Lenke til kommentar
Benny50000 Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 Fikk samme erroren. Først så laster Ubuntu seg som normalt (http://www.kereltis.com/wp-content/uploads/2011/01/ubuntu-install-screen-1.png), men etter dette krasjer det. Lenke til kommentar
Benny50000 Skrevet 10. september 2012 Forfatter Del Skrevet 10. september 2012 (endret) Bytta ut skjermkortet med en 6870 og da funket det med en gang. Endret 10. september 2012 av Benny50000 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Et supertriks er å trykke escape når den skjermen vises eller å holde inne shift under boot-prosessen. Trykker du escape skal du i teorien se kommandoene bak som viser hvilken som stoppet opp og trykker du escape får du tilgang til bootloaderen hvor du kan editere kernel-parameter hvor det er en som heter "silent" og en som heter "splash" som du kan viske bort for å få mer informasjon synlig, men det er litt mer avanserte valg du egentlig ikke bør drive med første gang. Flott at du fant et skjermkort hvor alt fungerer flott, fungerende maskinvare er _absolutt_ et bedre grunnlag for en god opplevelse med Linux. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå