sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 jeg har noen spørsmål angående grensen mellom retten til bytte ut tingen kostnadsfritt går . Saken er at jeg har en eldre utgave av en dekoder tilknyttet altibox. for dere som ikke tjener til dette så leier man dekoderen samme med abonnementet for tv-kanalene man betaler lei fra og med dekoder nr 2 Fra tid til annen kan den virke treg på responsen fra fjernkontrollen Det er også komme en del nye tjenester som den ikke støtter Likevel hevdes det at hvis jeg skulle bestemme meg for å bytte den så må jeg betal ca 400 kr Dette kaller de for oppgradering spørmålet er om det er en riktig måte å gjøre det etter loven ? Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 jeg har noen spørsmål angående grensen mellom retten til bytte ut tingen kostnadsfritt går . Saken er at jeg har en eldre utgave av en dekoder tilknyttet altibox. for dere som ikke tjener til dette så leier man dekoderen samme med abonnementet for tv-kanalene man betaler lei fra og med dekoder nr 2 Fra tid til annen kan den virke treg på responsen fra fjernkontrollen Det er også komme en del nye tjenester som den ikke støtter Likevel hevdes det at hvis jeg skulle bestemme meg for å bytte den så må jeg betal ca 400 kr Dette kaller de for oppgradering spørmålet er om det er en riktig måte å gjøre det etter loven ? 3 ganger har jeg byttet dekoder fra altibox. betalt kr 0 hver gang. kan være du må betale x kr for f. eks PVR dekoder. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 At den er treig er ikke nødvendigvis en mangel på den, den er jo noen år, og ting er raskere i dag. At det er kommet nye tjenester den ikke støtter er heller ikke en mangel slik jeg ser det. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 jeg har noen spørsmål angående grensen mellom retten til bytte ut tingen kostnadsfritt går . Saken er at jeg har en eldre utgave av en dekoder tilknyttet altibox. for dere som ikke tjener til dette så leier man dekoderen samme med abonnementet for tv-kanalene man betaler lei fra og med dekoder nr 2 Fra tid til annen kan den virke treg på responsen fra fjernkontrollen Det er også komme en del nye tjenester som den ikke støtter Likevel hevdes det at hvis jeg skulle bestemme meg for å bytte den så må jeg betal ca 400 kr Dette kaller de for oppgradering spørmålet er om det er en riktig måte å gjøre det etter loven ? 3 ganger har jeg byttet dekoder fra altibox. betalt kr 0 hver gang. kan være du må betale x kr for f. eks PVR dekoder. jeg har byttet strømforsyning på noen av dekoderne og byttet ut en av boksen da den ikke virket i det hele tatt poenget mit er hvor langt kan de gå med å på tvinge oss tjen seter før en blir påtvunget til å betale for en oppgradering. her er det prinsippet , ikke prisen som har betydning Den dekoderen jeg har støtter hverken HD ( det kunne ha vært fint å ha tilgang til HD kanalen selv om jeg ikke har noen HD tv ) eller PVR ( PVR er ikke aktuelt for meg ) De har også en nettradio som kun virker på de nye dekoderen eller Internett. For dere som måtte lure så er det snakk om den lille sølvfargede dekoderen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg ser ikke helt hvor du vil hen med prat om prinsipper? Dekoderen din har ingen mangel. Det er ikke en feil ved den som har oppstått som følge av produksjonsfeil, den oppfyller alle egenskaper du trengte ved kjøp, den har ikke mangler som du burde ha fått beskjed om ved kjøp av den, osv osv. Lovmessig har du ikke rett på ny dekoder. Med mindre den dauer og nekter å gi deg noen kanaler i det hele tatt. Vil du oppgradere, så skal du få lov til det. Men det koster penger, som vanlig 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Det jeg vil hen er å kartlegge hvor jeg står hen hvis altibox gjør den gamle dekoderen ubrukelig ved å oppgradere systemet til noe den ikke støtter. jeg regner med at da må den bli helt ubrukelig Slik jeg ser det så kommer alle slike selskap stadig med nye funksjoner og tilbud som bare fungerer på det nyere utstyret , men samtidig beholder de basis funksjonene slik at kundene skal "presses" til oppgradere utstyret .vanligvis så betyr det nye enheter spørmålet er hvor går grensen i forhold til loven. Er det ved helt døde enheter ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Du har vel ikke krav på den nyeste dekoderen om den gamle dør heller, bare en tilsvarende eller bedre. Antagelig får du en lik. Om altinnbox gjør endringer som gjør at du ikke kan bruke den du har lengre vil jeg tro du har krav på ny, men ikke om de legger til funksjoner du ikke kan få. Tviler på at de gjør slike endringer på lang, lang tid, så du får nok beholde den du har til du kjøper en ny, eller den tar kvelden og de bestemmer seg for å gi deg enn bedre dekoder... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Det jeg vil hen er å kartlegge hvor jeg står hen hvis altibox gjør den gamle dekoderen ubrukelig ved å oppgradere systemet til noe den ikke støtter.jeg regner med at da må den bli helt ubrukelig Eh nei, det står det ingenting om i ditt førsteinnlegg. Likevel hevdes det at hvis jeg skulle bestemme meg for å bytte den så må jeg betal ca 400 kr Om de gjør den ubrukelig, så skal du selvfølgelig ikke måtte betale for ny, så lenge den er under 5 år. Endret 8. september 2012 av Alastor Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Eh nei, det står det ingenting om i ditt førsteinnlegg. Du spurte hvor jeg vill hen da det ikke kom god nok frem i første innlegg Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Ok, da har du fått svar . Fram til den får dårligere funksjonalitet enn den hadde ved kjøp, så vil du måtte betale for å oppgradere den. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Takker for svar ! 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Antagelig får du en lik. Vel, de har i dag kun dekodere med HDMI-støtte. Så sjansen for at han får en lik, den er utrolig liten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå