Gå til innhold

Usansynlige temperaturer med vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Etter å ha montert mitt nye dangerden vannkjølings-sett med komplett kjøling av CPU, NB og GPU (Maze 1c, Maze 2(?) og Maze 3 på hhv CPU,NB og GPU) drevet av en sicce-nova pumpe i en dream-isboks som reservoir (:D) , kjølt av en Black Ice Extreme 2 raddis, har jeg fått opp noen meget usansynlige resultater.

Først hadde jeg ikke vannkjøling på NB og da byttet CPU og NB temperaturmålinger fra over 40 på CPU og rundt 30 på NB før vannkjøling og omvendt etterpå målt både i BIOS og med MBM5. Jaja tenkte jeg, MSI KT3 Ultra2 kortet mitt har ikke akkurat verdens beste kjøling på NB og luftstrømmen er betraktelig senket etter at jeg monterte vannkjølinga. Kjøpte så Maze2 NB-blokka, brukte en liten kveld på å montere den, men resultatene forble uendret. :(

Mitt spørsmål er da; noen gode forslag til hva i helv*** som kan være galt? :cry:

Jeg har ettermontert en 92mm vifte som suger varmluft ut av kabinettet, mine to 120mm radiatorvifter suger kald luft fra fronten , gjennom radiatoren og inn i kabinettet, har en Fortron/Source 300W psu med 120mm vifte som også bidrar til luftutskiftinga, alt sammen montert i et addtronics miditower. Vannloopen er som følger: reservoir - radiator - cpu - gpu - nb - reservoir.

HJÆLP?!

Edit: Lagt til noen bilder her:

http://web.sysrq.no/tacritan/prosjekt_edmo...d/watercooling/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var min første tanke, men siden jeg nå også har vannkjølt NB pluss at jeg har slengt på en 92mm vifte som suger ut varmlufta så burde det ikke være SÅ mye. NB har enda en temperatur på 36/39 grader idle/load, som er 5-10 grader mer enn før jeg monterte vannkjølinga. :cry:

Lenke til kommentar
Det var min første tanke, men siden jeg nå også har vannkjølt NB pluss at jeg har slengt på en 92mm vifte som suger ut varmlufta så burde det ikke være SÅ mye. NB har enda en temperatur på 36/39 grader idle/load, som er 5-10 grader mer enn før jeg monterte vannkjølinga. :cry:

Trenger du det noe lavere enn 39 grader på northbridgen da? Jeg synes faktisk at det er tempaturen på 30 grader ca. FØR vannkjøling som høres usannsynlig ut.

Edit: Den siden din var håpløst treg.

Lenke til kommentar

Trenger du det noe lavere enn 39 grader på northbridgen da? Jeg synes faktisk at det er tempaturen på 30 grader ca. FØR vannkjøling som høres usannsynlig ut.

Edit: Den siden din var håpløst treg.

Klart, jeg trenger jo ikke lave temperaturer i det hele tatt, men litt av poenget med vannkjøling er jo at temperaturen skal bli lavere, ikke høyere vel? NB'ene blir ikke (skal ikke bli) så forferdelig varme heller afaik... Det hele koker vel ned til at jeg kjøper nytt hovedkort før eller senere. :roll:

Ang. siden , kan være serveren som sliter, har hatt litt problemer med den de siste dagene.

Lenke til kommentar

Vet du hva vann temperaturen din er?

Hvis vannet er så varmt at det varmer NB i stede for å kjøle den så er det rimelig meningsløst å "kjøle" det ned med vann :)

Tenker bare tilbake på den gangen da jeg hadde samme kortet og jeg kan ikke huske at NB´en på kortet var av noen spes varm type.

Lite tips, prøv å sette en vifte rett mot Hk´et, og se om tempen synker. Ofte tempsenorer på Hk´et som trenger luft sirkulering for at man skal ha en mer "riktig" temp. ( Disse tempene kan ikke stoles på forresten =)

-P-

Lenke til kommentar

Det første som slo meg var, er du 100% sikker på at Termistoren som leser av System temperature sitten ved/under Northbridge? Har enda ikke hørt om noen Hovedkort som har dette...

Prøv å mål med et eksternt termometer! Tror nok ikke at tempen din er så ille!

Lenke til kommentar
Det første som slo meg var, er du 100% sikker på at Termistoren som leser av System temperature sitten ved/under Northbridge? Har enda ikke hørt om noen Hovedkort som har dette...

Prøv å mål med et eksternt termometer! Tror nok ikke at tempen din er så ille!

Virker ganske sansynlig at føleren som måler temperaturen på northbridge faktisk sitter i/under området den skal måle, vel? ;)

Skal prøve med en ekstern sensor tho, har ikke dette tilgjengelig akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hvis vannet er så varmt at det varmer NB i stede for å kjøle den så er det rimelig meningsløst å "kjøle" det ned med vann :)

Tenker bare tilbake på den gangen da jeg hadde samme kortet og jeg kan ikke huske at NB´en på kortet var av noen spes varm type.

Lite tips, prøv å sette en vifte rett mot Hk´et, og se om tempen synker. Ofte tempsenorer på Hk´et som trenger luft sirkulering for at man skal ha en mer "riktig" temp. ( Disse tempene kan ikke stoles på forresten =)

-P-

Er ikke helt sikker på hva vanntempen min er, men jeg antar den er rimelig lav siden cpu'en holder en pen temp på 35 grader ved full load. Problemet mitt er egentlig ikke at temperaturen er så høy, men at den steg etter at jeg monterte vannkjølinga og ikke endret seg når jeg kjølte ned northbridge med vann. Har hatt en vifte rett mot HK, det hadde ingen funksjon what so ever. Riktignok hentet den ikke kald luft utenfra...

Men takk for alle tips folkens, skal prøve meg frem. Som tidligere nevnt, det hele koker nok ned til at jeg investerer i nytt hovedkort. Det trengs virkelig. ;)

Lenke til kommentar
Det er en sensor på hovedkortet som måler den temperaturen. Northbridgen er mye varmere. Du har sikkert gjort samme feilen som jeg gjorde, sette viftene til å suge luft inn i kassa istedet for ut..

Stemmer det. Må vel prøve å reversere litt luftstrøm her. Men jeg kan ikke ha vifta bak til å suge inn luft, da tar den varmlufta rett fra skjermen (ikke noe problem egentlig siden jeg har bestilt meg LCD) og PSU'en...

Får se det an, poster resultater i løpet av helga når jeg har prøvd meg litt frem. Nok en gang takk for all hjelp, bra det er folk med kreativitet og kompetanse her på forumene! :woot:

Lenke til kommentar

-P-

Er ikke helt sikker på hva vanntempen min er, men jeg antar den er rimelig lav siden cpu'en holder en pen temp på 35 grader ved full load. Problemet mitt er egentlig ikke at temperaturen er så høy, men at den steg etter at jeg monterte vannkjølinga og ikke endret seg når jeg kjølte ned northbridge med vann. Har hatt en vifte rett mot HK, det hadde ingen funksjon what so ever. Riktignok hentet den ikke kald luft utenfra...

Men takk for alle tips folkens, skal prøve meg frem. Som tidligere nevnt, det hele koker nok ned til at jeg investerer i nytt hovedkort. Det trengs virkelig. ;)

Greit nok at du spytter inn noen kroner på et nytt hovedkort, men jeg håper ikke denne avgjørelsen er basert på din nåværende NB temp. I så fall vil du også bli skuffet med ditt evt. nye HK.

Lenke til kommentar

Greit nok at du spytter inn noen kroner på et nytt hovedkort, men jeg håper ikke denne avgjørelsen er basert på din nåværende NB temp. I så fall vil du også bli skuffet med ditt evt. nye HK.

Hehe nei, selvfølgelig ikke kun basert på nåværende NB-temp. Hovedkortet mitt begynner å bli litt utdatert, så det trenger nok utskifting. At jeg kanskje(!) får en annen NB-temp anser jeg bare som en bonus. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

WOW!!

akkuratt samme probleme har eg..

tilogmed me samme HK :woot:

før eg putta i vannkjølinga fra WaterChill (http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet660.htm)

var CPU rundt 40 og NB 25-30..

men nå etter vannkjølinga er cpu 30-35 og NB 35-40!!

som eg har sett lenger oppe, blåser mi 120mm vifte også inn, men fra toppen av kabinettet...

har ikk testa og snu den, men skal vel vere noke av de samme, dersom de allerede e litt varmt inne i kabinette, og dette varmer opp vatne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...