Gå til innhold

Hva ville du gjort hvis du vant 44 millioner?


007JamesBond

Anbefalte innlegg

Det var en veldig spesifikk sum!

 

Jeg ville begynt med utleie av leiligheter, aksjespekulering eller hva som helst som kunne gitt meg et stabilt inntektsgrunnlag uten å kaste bort 40 timer i uka på jobb og uten å bruke mer av hovedpotten enn at jeg kunne fortsette slik livet ut. Jeg ville også sporentreks flyttet ut av Norge og blitt statsborger i et mer spennende land hvor jeg også skattet minst mulig og fikk mest mulig igjen for pengene. Når alt det praktiske var på plass ville jeg brukt tiden og pengene til å engasjere meg i noe jeg faktisk bryr meg om, som vern av historiske bygninger og gjenstander, og ellers brukt dagene til studier og kreative sysler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...ingen facebookstatus med "lottomillionær!!"...

 

Det er vel det minst lure man kan gjøre. Plutselig har man innboksen full av "venner" man knapt kjenner som skal ha sin del av kaken. Nei det lureste er nok å holde det hemmelig så mye man kan.

 

Men en ting jeg lurer på er hvor mye skatt må man betale av en gevinst på 44 millioner? Og så har man jo også formueskatten...

Lenke til kommentar

Kjøpt en større leilighet, leid ut denne (og betalt ned resten av lånet), kjørt opp, kjøpt meg en rosa boble (bil), sagt opp jobben og booket en luksusreise til varmere strøk asap. Og ringt lånekassen for å fortelle dem at hey, jeg trenger dere ikke lenger.

 

De resterende 38-39 millionene hadde jeg spart til framtidig huskjøp, tenker jeg. Evt investert i ett eller annet (alternativ "sparing").

 

OOG jeg hadde betalt ned mammas lån, samt kjøpt henne ny bil.

Lenke til kommentar

1. Kjøpt et greit hus, ikke for stort, ikke for lite til ca. 3-4 mill.

2. Kjøpt en 2-3 år gammel bil til 200k.

3. Kjøpt en god gaming pc, en fin tv, et godt kamera og annet jeg skulle trenge.

4. Kjøpt en bil til mamma.

5. Kjøpt gaver til vennene mine/søsken.

6. Satt resten av pengene inn på konto og la det rente seg. (du får mer i renter enn du betaler i skatt så vil gå i pluss)

7. Når jeg er gammel og har masse penger til overs, gitt noe i arv men donert mesteparten bort til noen som trenger det.

8. Gjort ferdig studiet og jobbet som jeg ellers ville gjort hadde jeg ikke vunnet noe.

Lenke til kommentar

Finnes jo mange kule hobbyer,

 

Jeg hadde sluttet fordi jeg for øyeblikket studerer, og fordi min plan om å leie ut nåværende leilighet ville gitt meg inntekter nok i massevis til å dekke strøm og mat! Men hvis jeg hadde vært ferdig med utdannelsen/vært i jobb, hadde jeg kanskje trappet ned til 50% (f.eks. jobbet tre korte vakter i uka).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville ikke gitt bort penger til venner og familie, men jeg ville vært veldig spandabel. Kjøpt leilighet til begge brødrene mine, slettet gjelden til foreldrene mine, spandert ferieturer på venner. Jeg ville levd ganske moderat. Kjøpt meg en liten leilighet i Oslo til 2-3 millioner og levd livet enkelt.

 

Men det aller første jeg ville gjort er å reise. Backpacke solo gjennom hele verden. Men fortsatt levd så billig jeg klarer. Det er bare fint å ikke ha noen tidsramme på når du må hjem, enten det er slutten på ferien eller slutten på pengene.

 

44 millioner ville gjort at jeg ikke lenger ville ha noen form for økonomisk bekymring, jeg ville ikke levd ekstravagant. Jeg ville ikke investert pengene, men bare satt de på høyrentekonto. Jeg orker ikke risiko, og har ingen nytte av de eventuelle gevinstene.

 

Men det aller viktigste disse pengene ville gjort for meg er å gi meg mer tid. Den eneste grunnen til at jeg jobber er for å få lønning. Med så mye penger på bok vil jeg aldri trenge å jobbe en eneste dag resten av livet, og kunne brukt all min tid på ting jeg har lyst til.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg ville utvandret til et land uten formueskatt. Og så sett på utbytte fra spredte aksjeinvesteringer som ville trenge null oppfølging som "lønn" som ville utgjøre ca. 1 million i året, hovedsaklig bunnsolide multinasjonale selskap, det ville da bli som obligasjoner. Jeg ville ikke investert i ting som trengte oppfølging/tid (og jeg ville ikke brukt av grunnbeløpet på 44 millioner, eller ha det på høy-rente konto som noen har nevnt). Det ville bli som å kappe av grenen en satt på. Investeringer som eiendom ville jeg finansiert med lån, basert på lønnen fra disse obligasjonene. Unntaket ville kanskje vært en bolig på Manhattan. Forøvrig finnes det utdanninger som gir yrker som igjen gir en lønn som tilsvarer nåverdien av obligasjoner verdt 44 mill. Så det er vel heller ikke uoppnåelig eller en fantasi dersom en virkelig liker å drive med et slikt yrke (eksempel: plastisk kirurg). Det er veldig vanskelig hvis motivasjonen er pengene. Motivasjonen bør være at det en gjør er noe en liker godt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...