Gå til innhold

Skal terror og narkotika gi deg rett til å bestemme middagen i norske fengsler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var nå noen gamle oppslag du hadde grepet fatt i her. Vi har sikkert tråder om dem fra den gang...

Min mening er at det godt at vi har et samfunn hvor også straffedømte har ytringsfrihet. Ikke minst for å kunne mene noe om egne soningsforhold. Det er nyttig å høre sakene fra den siden også. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at de skal få det som de vil. Det finnes en mellomting mellom dette og Abu Ghraib...

Geir :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke noe problem i å sørge for Halal til de som vil ha dette. Det er ikke akkurat mangel på Halalkjøtt i butikkene.

Heroin derimot, er litt verre å få tak i :)

Er vel ikke så vanskelig det, vel? :)

Ikke at det på noen måte er ønskelig, for de fleste av oss, meg og deg inkludert, men jeg tror ikke det er vanskelig å skaffe dette dersom man virkelig ønsker å ødelegge livet sitt... Jeg mener uansett at disse som velger å gjøre det, ikke skal bli straffet av politi og fengselsvesenet, men rett og slett at disse blir tilbudt hjelp fra helsetjenesten. =)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å tilby halalkjøtt i fengsel

Det er fordi det koster innihelvetes masse penger.

De skal ikke bare ha halal mat, men eget kjøkken der maten skal tiberedes.

Som alt annet her i samfunnet har ikke norske fengsler budsjetter som tillater dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du får kjøpt Halal take-out. Og jeg syntes ikke de har noe krav på eget kjøkken. Det er ikke kokkene som er muslimer, det er de insatte.

Dessuten får man fritak for religiøse krav når man ikke er i stand til å gjøre det. Lamme gamle menn går ikke på Hajj, og innsatte muslimer kan klare seg uten halal-mat.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være noe problem å tilby halalkjøtt i fengsel, selv om jeg hater narkosmuglere. Personer i fengsel har rettigheter de og, og det å spise halalkjøtt går under religionsfrihet.

Religionsfrihet og retten til å at andre legger forholdene til rette for din religion er to veldig forskjellige ting. Slik jeg ser det har man ikke rett til å påberope seg at andre aktivt gjør noe for å tilfredstille vilkårlige religiøse regler.

Dersom man skal ha et alternativt til det alle de andre fangene får (noe jeg i utgangspunktet er mot, det skal jo være et fengsel) så kan de spise grønnsaker.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du får kjøpt Halal take-out. Og jeg syntes ikke de har noe krav på eget kjøkken. Det er ikke kokkene som er muslimer, det er de insatte.

Vel,

- Davud har sagt seg misfornøyd med at det oppbevares svinekjøtt som tilberedes på samme kjøkken som den svinefrie maten?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10045487

Som man kan se sulter denne muslimen heller enn å spise svinefri mat fra et vantro kjøkken.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det blir jo sikkert godt mottatt av sikhene som har religiøst forbud mot å spise halal fordi dyrene blir torturert under slakt. Vi kan jo forvente oss anmeldelse på kryss og tvers her!

Nei vi kan ikke det.

Vet ikke om du kverulerer eller er generellt uopplyst, men utrolig at enkelte enda ikke har fått med seg at all slakt i Norge inkl. halal, blir bedøvet føre slakt, iht. dyrevernloven.

Gilde/Nortura

"Halalslakting i Nortura foregår på samme måte som all annen slakting, med unntak av en velsignelse av dyret som foregår mellom bedøving og avliving. På den måten er denne slakting både 100 % i tråd med norsk regelverk samtidig som den er akseptert av Islamsk råd som halal.

I praksis er det ingen forskjell hverken hygienisk, slakteteknisk eller dyrevelferdsmessig mellom Norturas ordinære slakting og den halal-slakting som vi fra tid til annen utfører."

http://www.gilde.no/kjoettkunnskap/category13222.html

Lenke til kommentar

Det blir jo sikkert godt mottatt av sikhene som har religiøst forbud mot å spise halal fordi dyrene blir torturert under slakt. Vi kan jo forvente oss anmeldelse på kryss og tvers her!

????

Har du noengang sett sikhslakting? Halshogging. I motsetning til jødisk/islamsk/kristen.

Lenke til kommentar

Synes overhodet ikke vi skal legge til rette halal mat til fengslede, de får klare seg på hva som blir gitt. Dersom en ikke trives i norske fengsler bør en unngå å havne der, vanskeligere er det ikke. Det er ikke mitt ansvar som skattebtaler å legge til rette for religiøses særbehov, det er derimot mitt ansvar (-som tilhengr av demokrati ogytringsfrihet) å underbygge deres rett til religionsfrihet. De kan spise hva de vil, men det for stå på deres egen regning, og har de ikke midler til å betale, nei da får de nøye seg med hva de får.

????

Har du noengang sett sikhslakting? Halshogging. I motsetning til jødisk/islamsk/kristen.

Nå er vel halshogging en rimelig rask og sikker død.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...