Gå til innhold

Tips ift. budrunde på bolig

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver for tiden å ser på mindre leiligheter (ett - to - roms) som koster mellom 1 - 1,5 mill.

Ved siste visning på en ettroms hev jeg meg med på budrunden etter klarsignal fra banken. Boligen var taksert til 1 250 000 kr, men gikk til syvende og sist for 75 000 kr over takst (dvs. 1 325 000 kr).

Jeg har tydeligvis peilet meg inn på en leilighetstype som selger som varmt hvetebrød...

Spørsmålet mitt er hvor langt man bør forvente og/eller tillate seg å måtte by over takst i en typisk norsk mellomstor by med et overopphetet boligmarked? Videre ønsker jeg tips ift. hvor mye man bør heve gjennom budprosessen for å ende opp med en lavest mulig sluttpris?

Tips tas i mot med stor takknemmelighet! :thumbup:

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du burde tenke over er hvor lang tidsperiode du skal ha denne leiligheten.

Jo lengre du skal bo der jo mer (forhåpentligvis) verdistigning får du, og jo mer kan du by over takst og ikke sitte igjen tap når du skal selge.

Du burde også sette deg et maks tak for hvor mye du ønsker å by FØR budrunden starter, slik at du ikke i kampens hete byr for mye, og faktisk holde deg til det.

I forhold til taktikk er det veldig vanskelig å si hva man skal gjøre, men ofte når man starter lavt (under takst) vil det ofte føre til at det er flere personer som kommer med i budrunden, og som nevnt så kan folk bli oppgiret i kampens hete og by mer enn de i utganspunktet tenkte. Dette fører da gjerne til at prisen blir presset opp.

En ide er å sjekke på visning hvor mange som har skrevet seg opp på interesseskjemaet til megler. Skriver 10 seg opp så er det sikkert 5 av dem som kan komme til å by, og da kan det ofte være smart å riste en del av ved å by takst eller over takst med en gang.

Lenke til kommentar

Det første du burde tenke over er hvor lang tidsperiode du skal ha denne leiligheten.

Jo lengre du skal bo der jo mer (forhåpentligvis) verdistigning får du, og jo mer kan du by over takst og ikke sitte igjen tap når du skal selge.

Du burde også sette deg et maks tak for hvor mye du ønsker å by FØR budrunden starter, slik at du ikke i kampens hete byr for mye, og faktisk holde deg til det.

I forhold til taktikk er det veldig vanskelig å si hva man skal gjøre, men ofte når man starter lavt (under takst) vil det ofte føre til at det er flere personer som kommer med i budrunden, og som nevnt så kan folk bli oppgiret i kampens hete og by mer enn de i utganspunktet tenkte. Dette fører da gjerne til at prisen blir presset opp.

En ide er å sjekke på visning hvor mange som har skrevet seg opp på interesseskjemaet til megler. Skriver 10 seg opp så er det sikkert 5 av dem som kan komme til å by, og da kan det ofte være smart å riste en del av ved å by takst eller over takst med en gang.

Ok, jeg skjønner.

Det var tilsynelatende ikke så mange som kom innom på visningen, men det er vanskelig å stadfeste ettersom jeg kom på et tidlig tidspunkt og gikk ganske fort.

Saken er den at jeg satte et tak på 1 300 000 kr - altså 50 000 kr over takst, men budene gikk over dette. Ut fra hva jeg tolker, virker det som om budgiverne hevet i det små etter passering av 1 300 000 kr.

En ett-roms leilighet er for min del en grei start i boligmarkedet, og noe jeg ser på som en investering som er lett å selge senere (forhåpentligvis). Det gir også rom for bedre hverdagsøkonomi da jeg slipper å "bo meg i hjel".

Jeg ser for meg å bo i en slik leilighet maksimalt 3-4 år, men det kan jo fort forandre seg. Ergo er det litt risky å by langt over takst dersom jeg kommer til å tape på det.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...