Gå til innhold

Bli elektriker etter fullført videregående?

Kjeven

Anbefalte innlegg

I min evige søken etter noe å fylle dagene med fram til jeg pensjonerer meg, sitter jeg nå og vurderer elektriker. Jeg har alltid likt å pusle med elektronikk og sånt, jeg har bl.a. bygget min egen PC, og når jeg var liten hadde jeg et togsett hvor jeg drev og koblet sammen ledninger så de små husene skulle få strøm. Nå er nok elektrikeryrket hakket mer komplisert enn som så, men jeg har i alle fall en personlig interesse for faget, og det er mer enn man kan si om mitt forhold til mange andre yrker. Jeg vil i alle fall finne ut av hvilke muligheter jeg har.

Greia er nemlig at jeg allerede har fullført videregående. I realfag. Interessen for nevnte linje var særdeles lunken, noe snittet mitt på 3,5 reflekterer. Gudene må vite hvorfor i alle dager jeg tok realfag, men man er ung og dum og vet da faen hva man vil bli, og ungdomsskolen sier at vet man ikke, så er det lurest å ta realfag. Jommen sa jeg smør.

Men uansett. Jeg har brukt opp retten min til videregående, og havner således bakerst i en lang kø, så det kan jeg bare glemme. Jeg vet man kan ta det opp privat, men det er forbanna dyrt og jeg er forbanna fattig, og kommer til å forbli det i overskuelig fremtid. Så det kan jeg også bare glemme. Er det noen alternativer igjen da? Jeg har lest litt her og der, og forstår det sånn at jeg kan gå i lære hos en elektriker, men er det i praksis mulig når jeg har null erfaring, hverken praktisk eller teoretisk, fra før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo alltids kjøre på med elektroingeniør? Da får du faktisk bruk for denne realfag-kompetansen, og snittet for å komme inn er sjelden særlog høyt... om noe overhode. Du trenger dog en del motivasjon for å komme gjennom.

Mer motivasjon (om det trengs) kan jo komme med mange andre i din posisjon som også ønsker å drive med elektronikk etc.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei,

som Andrull skrev så anbefaler jeg ingeniørutdanning siden du allerede har realfagene på plass,

men om du ikke har interesse for å drive med noe innenfor realfag så er det vel ikke vits i å gå videre der.

Om du har lyst til å bli elektriker så kan dette la seg gjøre selv om du ikke har gått elektrofag, da starter du som hjelpemontør og er ferdigutdanna elektriker etter 4,5 år istedenfor 2,5 år i læra.

Det er bare å ringe/sende søknader, det er mangel på elektrikere per dags dato så det skal vel ikke være så veldig vanskelig å få seg jobb.

Hilsen en ex-elektriker :p

Lenke til kommentar

Hei,

som Andrull skrev så anbefaler jeg ingeniørutdanning siden du allerede har realfagene på plass,

men om du ikke har interesse for å drive med noe innenfor realfag så er det vel ikke vits i å gå videre der.

Om du har lyst til å bli elektriker så kan dette la seg gjøre selv om du ikke har gått elektrofag, da starter du som hjelpemontør og er ferdigutdanna elektriker etter 4,5 år istedenfor 2,5 år i læra.

Det er bare å ringe/sende søknader, det er mangel på elektrikere per dags dato så det skal vel ikke være så veldig vanskelig å få seg jobb.

Tror ikke ingeniørfag er noe særlig for meg, jeg er elendig i matte og fysikk har jeg aldri hatt, og det er vel de to fagene man må være gode i for å bli ingeniør...

Dette med hjelpemontør høres interessant ut. Blir man lært opp helt fra scratch, eller forutsetter de at man har en viss forkunnskap? Fordi jeg har som sagt null erfaring, jeg kan knapt forskjellen på likestrøm og vekselstrøm... Stilles det noen krav til utdanning eller karakterer? Har man teoretiske fag, eller er alt praksis? Blir det gitt "lekser" eller lignende? Får man fagbrev etter 4,5 års utdanning? Hvis du utdyper litt rundt dette, blir jeg en lykkelig mann.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort omtrent det samme som du. Dog ikke realfag, men medier og kommunikasjon. Jeg ringte min lokale videregående skole og spurte om jeg ikke kunne få begynne på nytt, men den gang ei. Fikk derimot hospitere ett år der, og avla eksamene i de tre programfagene:

ELE1001 - Data- og elektronikksystemer

ELE1002 - Elenergisystemer

ELE1003 - Automatiseringssystemer

Ringte så til de forskjellige elektrikerbedriftene i området og fikk tilslutt lærlingeplass i et firma.

Siden jeg har gått vg1 og vg2 får man godskrevet dette med 1/4 år for hvert av årene, slik at læretiden blir 4 år.

Jeg har nå avlagt eksamen, etter å ha gjennomført et slags nettstudie (med rundt 8-9 samlinger i løpet av et år) i disse fagene:

ELE3002 - Elektrikerfaget (tverrfaglig eksamen for VG2)

ELE3030 - Elektrikerfaget (tverrfaglig eksamen for VG3)

Nå har jeg gjennomført 2 av 4 år, slik at tiden som står igjen frem til fagprøve kun består av jobbing.

Håper dette kan være til hjelp for deg. :)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Halvtomsinger faktisk. Tja, det er ikke uvanlig at frafalsprosenten er rundt 50 % som kommer seg gjennom en bachelor i elektro, så det kreves absolutt litt, og godt med motivasjon. Har man dette, så går det. Men enhver halvtomsing kommer definitivt ikke igjennom.

Minus, du trenger R1 + R2 + Fysikk. Kjemi er ikke nødvendig, men et lite pluss. ;)

Lenke til kommentar

Halvtomsinger faktisk. Tja, det er ikke uvanlig at frafalsprosenten er rundt 50 % som kommer seg gjennom en bachelor i elektro, så det kreves absolutt litt, og godt med motivasjon. Har man dette, så går det. Men enhver halvtomsing kommer definitivt ikke igjennom.

Minus, du trenger R1 + R2 + Fysikk. Kjemi er ikke nødvendig, men et lite pluss. ;)

Frafallet er stort ja, vi mistet ca 35-40% første året.

Men årsaken til at de sluttet var ikke fordi de ikke var smart nok. Det går på at det er mange som ikke forventer at man må jobbe litt og at det er svært mye matematikk etc.

Jeg har jobbet med mennesker med splitter ny bachelorgrad i elektro som knapt ved forskjellen på volt og ampere, så poenget mitt blir stående. Er man motivert og jobber hardt, så kan samtlige komme seg gjennom elektroingenørlinja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjekt dette, men nå er jeg altså bedre til å lese tradisjonelle arabiske tekster baklengs mens jeg siterer Shakespeares samlede verker enn jeg er i matte, og fysikk og kjemi har jeg aldri vært borti. La oss legge elektroingeniøryrket på hylla permanent, det er ikke noe jeg er smart nok til å bli eller noe jeg har lyst til å arbeide for.

Jeg har gjort omtrent det samme som du. Dog ikke realfag, men medier og kommunikasjon. Jeg ringte min lokale videregående skole og spurte om jeg ikke kunne få begynne på nytt, men den gang ei. Fikk derimot hospitere ett år der, og avla eksamene i de tre programfagene:

ELE1001 - Data- og elektronikksystemer

ELE1002 - Elenergisystemer

ELE1003 - Automatiseringssystemer

Ringte så til de forskjellige elektrikerbedriftene i området og fikk tilslutt lærlingeplass i et firma.

Siden jeg har gått vg1 og vg2 får man godskrevet dette med 1/4 år for hvert av årene, slik at læretiden blir 4 år.

Jeg har nå avlagt eksamen, etter å ha gjennomført et slags nettstudie (med rundt 8-9 samlinger i løpet av et år) i disse fagene:

ELE3002 - Elektrikerfaget (tverrfaglig eksamen for VG2)

ELE3030 - Elektrikerfaget (tverrfaglig eksamen for VG3)

Nå har jeg gjennomført 2 av 4 år, slik at tiden som står igjen frem til fagprøve kun består av jobbing.

Håper dette kan være til hjelp for deg. :)

Måtte du ha eksamen i ELE1001-1003 for å få lærlingeplass, eller var det "bare" et pluss? Hva med de to andre fagene, er de også obligatoriske for å bli elektriker? Når du sier du ble lærling, er det det samme som hjelpemontør som Basit89 snakket om tidligere i tråden?

Lenke til kommentar

Jeg tok de tre første eksamene på eget initiativ, men om det regnes som "pluss" eller er obligatorisk er jeg usikker på. De to andre er i hvert fall obligatoriske. Det var opplæringskontoret for elektrofag i mitt hjemfylke som meldte meg opp til de eksamene.

(Jeg besto forøvrig ikke ELE1003, men tar opp igjen denne nå for å få en slags sluttet VGS-utdanning. DVS jeg har alle fagene som en normal elev ville hatt.)

Jeg har lærlingkontrakt, og forholder meg til en hver lærlings rettigheter og plikter. Lønnstigen er også deretter.

5. halvår - 76kr/t

6. halvår - 89kr/t

7. halvår - 101kr/t

8. halvår - 122kr/t

9. halvår - 168kr/t.

(Fritt sitert etter hukommelsen)

Som du ser, begynner lønnsstigen på 5. halvår, altså etter 4 semestre på VGS. Hvordan lønnen til de som ikke har gått normal skole fastsettes er jeg usikker på. Jeg begynte nettopp i det som ville vært mitt siste halvår(9.) om jeg hadde gått normal skole, så skal ta en titt på lønnsslippen når den havner i hylla.

Jeg ser i ettertid at det økonomisk hadde vært best for meg å være hjelpearbeider, men tror nok at jeg hadde hatt færre rettigheter og krav på mindre opplæring i bedrift. Hjelpearbeiderlønna ligger vel på rundt 150kr/t. Som lærling har man jo 50% verdiskaping og 50% opplæring - mindre betalt, men kan spør/få opplæring i mer.

Hvis det er noe mer du lurer på må du bare spørre, så skal jeg svare etter beste evne.

Lenke til kommentar

Jeg tok de tre første eksamene på eget initiativ, men om det regnes som "pluss" eller er obligatorisk er jeg usikker på. De to andre er i hvert fall obligatoriske. Det var opplæringskontoret for elektrofag i mitt hjemfylke som meldte meg opp til de eksamene.

(Jeg besto forøvrig ikke ELE1003, men tar opp igjen denne nå for å få en slags sluttet VGS-utdanning. DVS jeg har alle fagene som en normal elev ville hatt.)

Jeg har lærlingkontrakt, og forholder meg til en hver lærlings rettigheter og plikter. Lønnstigen er også deretter.

5. halvår - 76kr/t

6. halvår - 89kr/t

7. halvår - 101kr/t

8. halvår - 122kr/t

9. halvår - 168kr/t.

Som du ser, begynner lønnsstigen på 5. halvår, altså etter 4 semestre på VGS. Hvordan lønnen til de som ikke har gått normal skole fastsettes er jeg usikker på. Jeg begynte nettopp i det som ville vært mitt siste halvår(9.) om jeg hadde gått normal skole, så skal ta en titt på lønnsslippen når den havner i hylla.

Jeg ser i ettertid at det økonomisk hadde vært best for meg å være hjelpearbeider, men tror nok at jeg hadde hatt færre rettigheter og krav på mindre opplæring i bedrift. Hjelpearbeiderlønna ligger vel på rundt 150kr/t. Som lærling har man jo 50% verdiskaping og 50% opplæring - mindre betalt, men kan spør/få opplæring i mer.

Jeg vet fremdeles ikke helt hva en hjelpearbeider gjør. Jobber han ved bedriften mens han får opplæring, sånn at han er med på jobber og får se hvordan ting blir gjort osv, eller hvordan fungerer det? Hva er, i praksis, forskjellen mellom en hjelpearbeider og en lærling?

~150 kr/t, er det standardlønn for alle hjelpearbeidere, eller varierer det mye fra bedrift til bedrift? Hva tjener egentlig en ferdig utdannet elektriker med fagbrev?

Lenke til kommentar

5. halvår - 76kr/t

6. halvår - 89kr/t

7. halvår - 101kr/t

8. halvår - 122kr/t

9. halvår - 168kr/t.

Jeg vet fremdeles ikke helt hva en hjelpearbeider gjør. Jobber han ved bedriften mens han får opplæring, sånn at han er med på jobber og får se hvordan ting blir gjort osv, eller hvordan fungerer det? Hva er, i praksis, forskjellen mellom en hjelpearbeider og en lærling?

~150 kr/t, er det standardlønn for alle hjelpearbeidere, eller varierer det mye fra bedrift til bedrift? Hva tjener egentlig en ferdig utdannet elektriker med fagbrev?

Hei! Ring, eller helst gå innom og snakk med opplæringskontoret for elektrofag nær der du bor! De er som regel veldig behjelpelige og kan gi deg konkrete svar og kanskje tips om bedrifter da de kjenner bransjen godt!. Lønnen til en elektriker varierer etter hvor i landet du jobber. Her i Stavanger begynner nyutdannede på ca 220 kr timen Endret av spøkelset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Tror ikke ingeniørfag er noe særlig for meg, jeg er elendig i matte og fysikk har jeg aldri hatt, og det er vel de to fagene man må være gode i for å bli ingeniør...

Dette med hjelpemontør høres interessant ut. Blir man lært opp helt fra scratch, eller forutsetter de at man har en viss forkunnskap? Fordi jeg har som sagt null erfaring, jeg kan knapt forskjellen på likestrøm og vekselstrøm... Stilles det noen krav til utdanning eller karakterer? Har man teoretiske fag, eller er alt praksis? Blir det gitt "lekser" eller lignende? Får man fagbrev etter 4,5 års utdanning? Hvis du utdyper litt rundt dette, blir jeg en lykkelig mann.

Hei igjen Kjeven.

Det er ingen store forskjell på en lærling/hjelpemontør.

En hjelpemontør har mest sannsynlig ikke en utdanning innen faget, men ønsker å lære seg dette ved praksis med firmaet du eventuelt får plass hos, derfor vil utdanningsløpet ditt for å bli elektriker være 4 år VS en lærling som bruker 2 år for å få fagbrev som elektriker.

Du trenger ingen form for kunnskaper innenfor faget når du starter som hjelpemontør.

Det eneste du trenger er en STÅ PÅ vilje slik at firmaet vet at de satser på en kar som har lyst til å lære!

I starten kan arbeidsoppgavene være veldige enkle og kjedelige, men etterhvert som du begynner å få endel erfaring så vil nok sjefen komme med oppgaver som krever mer ansvar osv.. :)

Du vil etterhvert som hjelpemontør sikkert få tilstrekkelig med informasjon fra firmaet du jobber i om hvordan du avlegger en eksamen etter 4 år som hjelpemontør.

Som en annen nevnte her oppe så starter man med en lønn på ca 150 i timen, og man kan regne med en snitt på ca 220 når man er ferdigutdannet.

Jeg ville ha startet med å ringe/sende søknad til de store selskapene innenfor elektrobransjen da disse har en tendens til å vise litt mer seriøsitet ved opplærling/utdanning, da de som oftest har en egen person som virker som en kontaktperson for lærlinger/hjelpemontører)

Bare spør om du lurer på noe mer, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

Endret av basit89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for flott informasjon, dere er til stor hjelp! :thumbup:

Noen som har noe innsideinformasjon angående hvor i landet jeg har størst mulighet for å bli ansatt som hjelpearbeider (dvs. størst mangel på elektrikere)? Har mest lyst til å jobbe i Bergen eller Oslo, men er strengt tatt åpen for alt. Jeg tenker at det kan være lurt å prøve å få plass et sted rundt april-mai, så slipper jeg å konkurrere med folk som kommer rett fra VGS etter sommeren.

Når jeg sender en søknad, skriver jeg bare det som en slags CV/jobbsøknad, hvor jeg skriver litt om hvem jeg er og hvorfor jeg søker? Noen tips til hva som kan være lurt å ha med, foruten det åpenbare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...