medlem-156941 Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hei! Tenkte det var tid for å oppgradere maskinvaren litt, og har sett litt rundt på forskjellige komponentar eg trur kunne vore aktuelle. Men ettersom det er ei stund sidan eg har sett på hardware, har eg kome litt ut av det, og treng derfor innspel og synspunkt Her er oppsettet mitt slik det er no: LG Flatron L226WTQ Samsung Spinpoint F3 1TB Asus M4A87TD EVO Corsair VX 550W Corsair 4GB DDR3 XMS3 AMD Phenom II X4 955 Black Edition @ 3.6GHz PowerColor Radeon HD 4890 2GB Det eg (foreløpig) har tenkt å oppgradere til: Skjermkort - GTX 670 SSD - Crucial M4 Skjerm - BenQ XL2420T Vil dette fungere bra saman? Er litt i stuss om strømforsyninga klarer grafikkortet, og om systemet henger med på 120Hz... Nokon innspel? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Det vil fungere fint. Strømforsyningen din holder plenty. Selv ville jeg nok gått for denne SSD'en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749482 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Ser ut som en god oppgradering for et gammelt Black Refinery bygg. Selv ville jeg kjøpt en Samsung 830 SSD ettersom den koster mindre og yter bedre. Selve ytelsen til SSDen vil du ikke merke noe forskjell på, men hvorofr ikke når den koster 120kr mindre: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752104 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Jeg ville også gått for Samsung sin SSD. Vil ellers si at dette er en fornuftig tidsramme for oppgraderinger. Håper du har vært fornøyd med Black Refinery! Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Jeg ville også gått for Samsung sin SSD. Vil ellers si at dette er en fornuftig tidsramme for oppgraderinger. Håper du har vært fornøyd med Black Refinery! Blir vel sannsynligvis SSDen fra Samsung då Har vore kjempefornøgd med oppsettet, og takker igjen for all hjelp eg fekk då det vart bygd! Takk for hjelpa folkens Endret 8. september 2012 av medlem-156941 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Forslag til grafikkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751040 Mer effektiv og stillegående kjøler. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Det kortet der er så stille at eg måtte sjekket om viftene faktisk gikk :-) Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Skal man gå enda videre på det med stilelgående kjøler kan Asus GTX 670 DC II være en god ide. Asus sin DC II kjøler lager mindre lyd enn konkurrerende kjølere som kan sees i Techpowerup sine tester av støy: Asus GTX 670 DC II Gigabyte GTX 670 Windforce MSi GTX 670 Twin Frozr IV Dette er hva Techpowerup har å si: The GTX 670 DC II is quieter under load than most other cards in idle!! Kortet koster 100kr mer enn Gigabyte sitt, men med tanke på hvor stille det er kan jeg si at det er verdt hver enste krone. Hvis du vil ha hele greia billgere kan du gå å sjekke ut Dustin.no, de har skjermkortet billigere, men SSDen koster litt mer, skjermen koster det samme. I tillegg koster frakten hos Dustin mindre enn hos Komplett.no. Endret 8. september 2012 av Olestokk Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Enig i at ASUS GTX 670 DirectCU II / Top er gode kort men du bør ta den TechPowerUP-testen med en klype salt. Kjøleren er meget god, men den er ikke i en divisjon for seg selv. Samtlige GTX 670 / 680 med tredjepartkjøling lar deg ha omtrent samme støynivå under spilling som ved idle bare man bruker noen få minutter på å lage en egen vifteprofil som passer til luftflyten og temperaturer i eget kabinett. Gainward GTX 680 Phantom støyer en del ut av boksen fordi viften spinner raskere enn nødvendig for å holde lavere temperaturer enn nødvendig. Det er ikke nødvendig å øke turtallet på viften før kortet når 80-85 grader og det kommer sjelden da vanlig spilling gir 60-70 grader på GPU med samme turtall på viftene som ved idle. Dette vet man ut av at referansekortene kjører på 85 grader non stop. Det blir selvsagt et annet scenario dersom man belaster kortet maksimalt ved å fjerne FPS-cap på 60 FPS, men dette har ingen hensikt med noen unntak der man ønsker å kjøre 120 FPS. De spill som krever 120 FPS for å kjøre optimalt har likevel så lave krav at det er mulig med ca 50% last på kortet. Ut av boksen var det bedre enn referansekortene men mer støy enn ønskelig. Etter to minutter med tweaking i MSI Afterburner er det mest stillegående high end kort jeg har hatt noen sinne med unntak av viftefri 3dfx Voodoo Graphics / Voodoo II og et Geforce 3 som jeg modifiserte til å bli vifteløst. Vifteprofilen som følger med kortet tar ikke hensyn til forholdene i hundretustusener ulike kabinetter/oppsett. Derfor er det ren idioti å forvente at kortet skal ha optimalt støynivå ut av boksen. Produsenten sørger stort sett at det er nok kjøling til at kortet ikke overoppheter i et worst case scenario. Brukeren må selv justere vifteprofilen etter eget PC-oppsett, omgivelsestemperatur og bruksmønster. Det samme gjelder kabinett- og prosessorvifter. Jeg kan kjøre de slik de kommer ut av boksen eller jeg kan justere de til 1/3 eller 2/5 turtall uten at temperaturene kommer ut av kontroll. Jeg skal love at man er mindre sliten etter 16-20 timer ved PCen etter å ha fått kontroll på viftestøyen. Det er sjanseløst å ikke stille inn maskinvaren i egen PC men kjøre alt slik det kommer ut av boksen. Endret 8. september 2012 av BadCat Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Så Asus sitt kort er eit godt val, då? Har hatt mykje støy frå det kortet eg har no, så om det finst bra stille alternativ hadde det vore flott Er det riktig kort eg har funne på Dustin? Kjem nok til å bestille derfrå, då eg har gode erfaringar frå den kanten. Dustin - Komplett Men dette er altså kortet eg burde gå for? Korleis er AMD sine kort i forhold til nVidia sine? Tenker å få tak i SSD-en først, for så å få tak i skjerm og skjermkort kort tid etterpå Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Det er riktig kort. Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-test-review,3217-14.html Hør her. asus vs gigabyte. Selv så syns jeg asus sitt kort har lavere støynivå Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Verdiløs test så lenge de ike tweaker vifteprofilen på samtlige grafikkort. "Gainward GTX 670 Phantom When Gainward redesigned its Phantom cooler, the company took a step in the wrong direction. We'd already noticed that in testing the GeForce GTX 680, and the fan remains very audible here as well, even when our case is closed up. Consequently, we deem this fat bumblebee an acoustic disappointment. However, sound output can be somewhat controlled by manually adjusting the card's fan control curve. Gainward would be well advised to look how competitors like Galaxy/KFA² have mastered this aspect of their design." Enn å skrive noe så dumt. Det kan ikke bare bli noenlunde kontrollert. Man kan spille med vifta på samme turtall som idle uten at temperaturen går i taket. DirectCU II, Windforce, TwinFrozr III, Phantom og zotac AMP! både på GTX 670- og 680-modellene med tweaking av vifteprofil gir omtrent lik opplevelse. Det er det samme hva man kjøper. Kjøp det som er rimeligst eller det som tar seg best ut i kabinettet. Denne vifteprofilen bruker jeg til vanlig. Endret 8. september 2012 av BadCat Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Verdiløs test så lenge de ike tweaker vifteprofilen på samtlige grafikkort. Nei. Hva tror du skjer når vifteprofilen settes på 100%? Hvorfor skal en tweake vifteprofilen da? Sett på denne siden? http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-test-review,3217-12.html Endret 8. september 2012 av otl Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Som du ser her er DirectCU II, Windforce 3X og Phantom målt til å ha omtrent likt støynivå ved idle. Poenget mitt er at når man kan spille med samme turtall som ved idle eller marginalt over idle-turtall så er det bortimot likegyldig hvilket kort man har så lenge det er en tredjepartskjøler og ikke referanse. ASUS GTX 670 DirectCU II utmerker seg positivt, men det er ikke så mye bedre at det henger i et tre som vokser inn i himmelen. Jeg er enig i at TS bør kjøpe ASUS GTX 670 DirectCU II med mindre han kan få tak i kortet i lenken under til 2.589,- http://cdon.no/elekt...t_pcie-21190601 Endret 8. september 2012 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå