Gå til innhold

[Løst] Lage et spill (2d)

Anbefalte innlegg

Heisann, har fått en helt syk idè, som kan resultere i masse penger (Mest sannsyneligvis). Dette spillet skal være 2d og spilles gjennom en nettleser.

Det jeg lurer på er er det noen muligheter for en "ikke programmerer" til å gjennomføre noe slikt?

Har designet veldig mye nå, og har så og si en skisse klar av spillet.

Synes bare denne idèen er for god til å gi slipp på.

Går det ann å eventuelt leie en programmerer som får sin % del av income eller er det umulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillutvikling krever at man har noen som kan programmere, lage grafikk, lage lyder, lage musikk og en som kan serverprogramming samt serverdrift. En programmerer tar som regel betalt per time, og ikke en prosentandel av inntektene. Tenk deg dette scenarioet: Du har en GOD spillidé som kan resultere i masse penger, du har lovt programmereren 50% av inntektene spillet blir IKKE populært pga manglende markedsføring og kunnskap. Du har rundt 10 000 spillere, 1000 av dem har kjøpt 2 ting i spillet for ekte penger for 40 kr/stk, du har da tjent 80 000 kr. Programmereren får da 40 000 kr. Spillutviklingen tok 200 timer (25 dager). Programmereren har da tjent i snitt 200 kr/time, noe som er en ganske lav lønn. Men hva med grafikkdesigneren, lyd-ingeniøren, komponisten og server-administratoren? Hva med lønna deres?

Poenget mitt er; du må investere en god sum, ikke bare love en prosentandel av en mulig inntekt. Utviklerne trenger også lønn mens de jobber med spillet, ikke når spillet er ferdig, og etter et par måneders tid for å se om du har tjent noe på spillet eller ikke.

tl;dr: Du må investere, programmereren trenger lønn. Prosentandel av inntekt lønner seg ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-DFhcx7Qx

Heisann, har fått en helt syk idè, som kan resultere i masse penger (Mest sannsyneligvis). Dette spillet skal være 2d og spilles gjennom en nettleser.

Det jeg lurer på er er det noen muligheter for en "ikke programmerer" til å gjennomføre noe slikt?

Har designet veldig mye nå, og har så og si en skisse klar av spillet.

Synes bare denne idèen er for god til å gi slipp på.

Går det ann å eventuelt leie en programmerer som får sin % del av income eller er det umulig?

Du kan jo bruke Game Maker: HTML5.

Lenke til kommentar

Som Niclauke nevner så er GM:HTML5 midt i blinken for deg, det har enkle D&D (Drag&Drop) funksjoner som enkelt kan hjelpe deg å lage en grunnmur til spillet selv. Fra erfaring vet jeg at når du først setter igang med GM går det på løpende bånd etterhvert, så før du vet ordet av det kan du skrive enklere koder i det innebygde programmerings-språket GML (Game Maker Language). Når spillet har nådd det punktet hvor et titall faktisk spiller det kan du begynne å bygge opp et team, I tillegg vil jeg nevne at det er en god del kodere, designere og komponister bare her på Diskusjon.no som sikkert kan jobbe frivillig eller for lave summer.

EDIT: La ikke merke til [løst]-taggen, men skader jo ikke med litt nyttig informasjon. :)

Endret av Nachoswolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...