teiker Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Hei. JEg har havnet i en kjip situasjon med min arbeidsgiver. Jeg jobber som bilmekaniker, har 4 år som fagarbeider og er organisert hos felleforbundet. Jeg jobber på en stor seriøs bedrift som følger tariff. Problemet er: Ifølge tariffavtalen skal jeg få verktøygodtgjørelse, 1.7øre pr time pr 100kr verktøy jeg selv har kjøpt. Med verktøy til en pris av estimert 60 tusen kr, så utgjør godtgjørelsen ca 18.000kr i året. Hvert år har jeg fått utbetalt en fast sum på 8000kr som godtgjørelse. Dette er en fast sum, og ikke utregnet av verktøyverdi. Jeg starter i ny jobb 1 oktober og har snakket med sjefen ang temaet. Han står fast på at 8000kr er riktig godtgjørelse og har intensjoner om å holde igjen feriepenger, bonus og lønn den siste mnd for å få dekket verktøylån jeg har hos min arbeidsgiver som er for tiden på ca 30.000kr. Jeg har snakket med en representant for fellesforbundet, og de kan ikke gripe inn i saken FØR pengene faktisk har blitt holdt igjen av sjefen. I min økonomiske situasjon, så har ikke jeg råd til å gå en mnd uten lønn dersom den blir holdt igjen. Så, noen har som har inspill? Har jeg krav på verktøygodtgjørelse iht tariff, eller kan sjefen si at 8000kr er bra? Det eneste som står i min arbeidskontrakt som har betydning er: "Lønn og annen godtgjørelse er underlagt gjeldene tariffavtale." og "Ved lån eller kreditt i bedriften som ikke innbetales etter avtale, har bedriften rett til å foreta trekk i lønn og feriepenger." Jeg har penger spart til å dekke resterende 30.000kr jeg har i lån, men jeg vil ikke betale ut lånet FØR riktig godtgjørelse er utbetalt. REF: Tariffavtalen for bilmekanikere: http://fellesforbund...attachment=true s.35 (paragraf 14) for verktøygodtgjørelsen. Takk for all svar. Endret 7. september 2012 av teiker Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Jeg ville heller postet dette i "Juss". Får garantert svar der. Lenke til kommentar
Salior Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Du har snakket med fagforeningen og de vil ikke gjøre noe enda?? Hva slags idiot har du snakket med da? De kan legge fram saken din til din arbeidsgiver før det blir en konflikt, det er jo en av grunnene til at du betaler de flere tusen kr i året... Om du ikke har fått betalt etter tariff skal fagforeningen hjelpe deg, eller er det bare de på sommerjobb de bryr seg om.... Prøv og snakk en gang til med de, og ikke den personen du snakket med sist. Lenke til kommentar
teiker Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Du har snakket med fagforeningen og de vil ikke gjøre noe enda?? Hva slags idiot har du snakket med da? De kan legge fram saken din til din arbeidsgiver før det blir en konflikt, det er jo en av grunnene til at du betaler de flere tusen kr i året... Om du ikke har fått betalt etter tariff skal fagforeningen hjelpe deg, eller er det bare de på sommerjobb de bryr seg om.... Prøv og snakk en gang til med de, og ikke den personen du snakket med sist. Da må jeg nok ta en ny telefon på mandag. Takk for svar. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Jeg vill anbefale deg å betale lånet, du har foreløbig ikke noen grunn til ikke å betale det og vente å se om de holder tilbake penger. (Hva er avtalen angående lånet) Det er ingen tvil om du har krav på verktøygodtgjørelse hvis din fremstilling er korrekt så hvis du ikke får det utbetalt er namsmannen neste skritt. Det er lite du kan gjøre før den dagen de holder igjen penger, men har de holdt igjen penger som de var skyldig meg og vært drittsekker har jeg gått til namsmannen dagen etter de skulle ha vært utbetalt å begjæret konkurs og rettet kravet mot lønnsgarantifondet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Maxopp: Verktøygodtgjøring dekkes ikke av lønnsgarantifondet, så det har ikke så stor hensikt. Dessuten dekker åpenbart ikke lønnsgarantifondet noe som helst før arbeidsgiver faktisk går konkurs - en konkursbegjæring dagen etter at man ikke får et omtvistet beløp er både misbruk av konkursinstituttet og generelt sett et idiotisk påfunn. Hva med prøve å gå til utleggsforretning heller? TS: Har rutinene for verdsettelse blitt fulgt? Har du faktisk avtalt med arbeidsgiver at du skal holde eget verktøy? Hvor mange timer har du jobbet i år? Med verktøy for 60 000 skal du ha 10 kroner ekstra i timelønn. Sikker på at du har regnet rett antall timer når du kommer fram til ca. 18 000? Uansett: Dersom han nekter å utbetale korrekt beløp, bruker du fagforbundet for det de er verdt. Det er ikke så mye du kan gjøre enn så lenge. Angående trekk i lånet kommer det an på hva som står i låneavtalen. Står det at når arbiedsforholdet opphører må lånet innfris i sin helhet? I så fall har han så vidt jeg skjønner sitt på det tørre og kan trekke deg i lønn. Hvis det ikker er noen slik passus i låneavtalen kan han ikke trekke deg i lønn. Han kan uansett selvfølgelig ikke trekke mer i lønn enn det du skylder i lån. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) 10,2*37,5*52 er nesten 20 000,- Herr Brun. Trekker man fra 5 ferieuker er det 17977,50. Nå aner ikke jeg om det finnes andre måter å regne dette ut på, men det virker ikke som akkurat den delen er regnet feil. Samtidig så er det vel en gang sånn at skal denne kompensasjonen utbetales, så må det vel være enighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om at verktøyet faktisk skal investeres i, og evt hvor mye som skal brukes i kronebeløp? Endret 8. september 2012 av Alastor 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Trekk fra 4-5 ukers ferie, Alastor. 1) Så lenge arbeidskontrakten din sier "Lønn etter tariff" og tariffavtalen sier "Godtgjørelse for verktøy" skal du ha godtgjørelse for verktøy - så lenge du fyller alle vilkårene i tariffavtalen for å få det. MEN: Du får godtgjørelse etter prisfastsettelsen på din verktøykasse foretatt av kassasjonsnemnda, jfr. tariffen pgf 14 nummer 2. Hvis denne var slik at du har en godtgjørelse på 8000 pr måned skal du ha en godtgjørelse på 8000 per måned frem til neste fastsettelse skjer. 2) Sjefen kan ikke trekke deg i lønn før du misligholder låneavtalen. Dette følger av arbeidskontrakten din, "som ikke innbetales etter avtale". Dersom lånet skal innfris ved avslutning av arbeidsforholdet kan sjefen kreve motregning i sluttoppgjøret ditt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Redigerte inn feriefratrekket mens du skrev, Krikkert . Da stemte det jo enda bedre. Slik TS mest sannsynlig har regnet. Men det var som sagt andre utregninger som mest sannsynlig var korrekte, og der har du den listet opp. Endret 8. september 2012 av Alastor Lenke til kommentar
teiker Skrevet 8. september 2012 Forfatter Del Skrevet 8. september 2012 Samtidig så er det vel en gang sånn at skal denne kompensasjonen utbetales, så må det vel være enighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om at verktøyet faktisk skal investeres i, og evt hvor mye som skal brukes i kronebeløp? Det ble muntlig avtalt at jeg skulle kjøpe det verktøyet som trengtes, noe fastsatt pris, eller hva slags verktøy var det aldri nevnt noe om. Siden jeg jobber som tekniker, så er det endel dyre måleverktøy osv som trekker prisen endel opp i forhold til vanlig verktøy. Trekk fra 4-5 ukers ferie, Alastor. 1) Så lenge arbeidskontrakten din sier "Lønn etter tariff" og tariffavtalen sier "Godtgjørelse for verktøy" skal du ha godtgjørelse for verktøy - så lenge du fyller alle vilkårene i tariffavtalen for å få det. MEN: Du får godtgjørelse etter prisfastsettelsen på din verktøykasse foretatt av kassasjonsnemnda, jfr. tariffen pgf 14 nummer 2. Hvis denne var slik at du har en godtgjørelse på 8000 pr måned skal du ha en godtgjørelse på 8000 per måned frem til neste fastsettelse skjer. JEg var faktisk ikke klar over at verktøy godtgjørelsen var tariff regulert før noen mnd sia da jeg leste gjennom tariffen. Det har aldri vært noen som har kontrollert verdien på kassa mi hvert år. :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå