DiskusJon Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Hei, trenger sårt litt hjelp. Jeg har to ark i Excel. I ark nr. 1 er det to kolonner: AA og BB. AA består av tall som skrives inn manuelt daglig. BB er cellen jeg ønsker fyllt automatisk. I ark nr. 2 er det to kolonner: CC og DD. Disse fylles av en daglig rapport. CC består av samme type tall som i AA DD inneholder en verdi som tilhører informasjon om cellene til CC til venstre. Jeg ønsker altså å ha en kode som gjør at BB i ark 1 kryssjekker AA med CC og putter inn verdien til DD dersom den finner match. Verdien i DD tilhører tallet til venstre i CC. Er dette vanskelig tro? Legger ved arket jeg, siden ingen forstod en dritt av det der Edit: Se eksempel 2 lenger ned, litt bedre forklart Endret 7. september 2012 av DiskusJon Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Har litt problemer med å forstå hva du mener ja.... Men om jeg har forstått riktig: Hvis celle A2 i ark1 stemmer med A2 i ark 2, så skal celle B2 i ark 1 være en farge? Uansett, det jeg tror du leter etter kalles "conditional formatting", du finner det på home -> styles Prøv å svar så kanskje jeg kan hjelpe mer Endret 7. september 2012 av Mephisto- Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Ok, har kommet litt nærmere, men.. Har forsøkt med en funksjon som heter =Fyll.rad, men får det ikke helt til å fungere. Fikk tips om denne formelen, men får den ikke til å fungere ved oversettelse til norsk. Vet ikke om det er feil i selve formelen eller oversettelsen: =VLOOKUP(A2,Ark2!$A$2:$B$7,2,FALSE) Endret 7. september 2012 av DiskusJon Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Hvis celle A2 i ark1 stemmer med A2 i ark 2, så skal celle B2 i ark 1 være en farge? Ja, kanskje litt klumsete å bruke farge-greia her. Hvis celle A2 i ark 1 stemmer med en celle i A i ark 2, skal infoen i cellen til høyre (her en farge), fylles i ark 1, celle B2 Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Her, jeg lager et litt annet eksempel. I ark 1 skrives kundenummer, og info om denne kunden skal komme opp i celle B når rapport i ark 2 legges inn. I ark 2 legges daglige rapporter om alle kundenummer og kundetype. Det var nok en smule lettere å forklare det slik Hjelp 2.xlsx Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Dette ble om ikke enda mer forvirrende... Hvilken info skal komme opp? Du nevnte først farge? Og er det da slik du mener at om kundenummer i ark 1 kommer opp skal man hente data fra ark ? Eller skal det kun sjekkes motnoe? Håper noen andre kanskje kan se litt sammen med meg, for jeg sliter med å forstå hva du skal Lenke til kommentar
DiskusJon Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 I det daglige skriver jeg ned kundenummer og diverse info i ark 1. Morgenen etter legger jeg en rapport i ark 2. Da ønsker jeg at celle B i ark 1 skal oppdateres med informasjon om bedriftstype. For at dette skal fungere, må både: 1) Kundenummer i ark 1 samsvare med kundenummer i ark 2 2) B-celler i ark 1 oppdateres av B-cellene i ark 2. Bare glem det første eksempelet du Lenke til kommentar
Bigelk Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Hei. er denne løst? ser ingen løsning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå