Abnorm Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Er det mulig å hente ut informasjon av bildene jeg tar, som forteller vilken ISO verdi jeg benyttet, Hvilken lukketid jeg brukte osv.... Eller må jeg frem med penn og papir mens jeg tar bilder? Jeg benytter meg av Mac OS X ikke Windows Endret 7. september 2012 av frecjoha Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ja, det er mulig. Hvilket program bruker du for å se på bildene? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ja, den informasjonen ligger i bildene. Mange bildevisningsprogrammer viser dette. Det kalles EXIF-data, og hvis du installerer en "EXIF-viewer"-plugin, så kan du høyreklikke på et bilde og velge "view EXIF", og du vil kunne se disse verdiene, hvis de finnes i bildefila. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Kan anbefale IrfanView, viser bildene mye bedre enn Windows Photo Viewer eller hva det heter. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Ja, det er mulig. Hvilket program bruker du for å se på bildene? Som oftest "Preview", når jeg dobbelt klikker på bilde. (Mac)Men har også Photoshop CS6 installert. Hvis du installerer en "EXIF-viewer"-plugin, så kan du høyreklikke på et bilde og velge "view EXIF", og du vil kunne se disse verdiene, hvis de finnes i bildefila. Gjelder dette også for Mac?Stiller det krav til fil-format? (F.eks. RAW) eller kan jeg hente info ut av JPEG også? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Disse dataene kan man finne ved å høyreklikke på bildet -> Egenskaper -> Detaljer.. (win7) Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 i photoshop -> FILE -> File info.. -> camera data Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Her er oppskriften på Mac: I forhåndsvisning: Trykk Command I (Verktøy -> Vis Inspektør) Velg EXIF i vinduet som kommer opp. I IPhoto: Trykk på Info i menyen under bildet Utrolig at folk poste masse vissvass om hvordan man gjør dette i Windows når TS sier klart og tydelig at han har Mac. Kan dere ikke lese eller? 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Og du finner data i både raw og jpeg. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Her er oppskriften på Mac: I forhåndsvisning: Trykk Command I (Verktøy -> Vis Inspektør) Velg EXIF i vinduet som kommer opp. I IPhoto: Trykk på Info i menyen under bildet Utrolig at folk poste masse vissvass om hvordan man gjør dette i Windows når TS sier klart og tydelig at han har Mac. Kan dere ikke lese eller? Hva vet du om han skrev det som opprinnelig post eller endret det senere? Shatup Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Utrolig at folk poste masse vissvass om hvordan man gjør dette i Windows når TS sier klart og tydelig at han har Mac. Kan dere ikke lese eller? Kan også hende at noen windowsbrukere lurer på det samme og har fått svar uten å lage egen tråd... 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Hvis du installerer en "EXIF-viewer"-plugin, så kan du høyreklikke på et bilde og velge "view EXIF", og du vil kunne se disse verdiene, hvis de finnes i bildefila. Gjelder dette også for Mac?Stiller det krav til fil-format? (F.eks. RAW) eller kan jeg hente info ut av JPEG også? Det er et tillegg som du laster ned til din nettleser, så du kan høyreklikke på Andre sine bilder for og sjekke exif/innstillingene som er brukt. Jeg bruker ofte Jeffrey's sin exif-wier, for og kunne sjekke bilder på nettet mer inngående, høyreklikk på bilde og kopier bilde-adr. "URL" for så og lime den inn i jeffrey's sitt program. Endret 7. september 2012 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå