kingkop Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg og min familie som bor i U.S.A har skaffet oss webkamera sånn at vi kan ha bedre kontakt. Vi har begge to Logitech Quick Cam Zoom og messenger versjon 6.0 Problemet er at vi kan se hverandre men lydfunksjonen virker ikke. Om vi kunne snakke til hverandre hadde det vært topp. Vi trykker på audio og venter og venter før "the audio conversation has ended".. Hva gjør vi galt? Disse kameraene har jo innebygget mic! Takk for all hjelp Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 jeg lurer på akkurat det samme. anyone? Lenke til kommentar
spot Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Dette er et ganske vanlig problem som i de fleste tilfelle skyldes at du sitter bak en Router (ifm ADSL). Jeg vil anta at det er dette som skaper problemer for dere, men det kan også være andre årsaker. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med deres internett-tilbyder for å få hjelp. Jeg har likevel forsøkt å skrive litt generelt om hva dere kan gjøre. Det hender at Webcam-funksjonen fungerer, selv om ikke NAT blir konfigurert (se under). Noen spørsmål som jeg gjerne skulle ha svar på: -Hvilken type internettoppkobling bruker dere? -Hvor mange maskiner deler internettoppkoblingen? -Fungerer fil-overføring? Løsningen på dette problemet ligger i å konfigurere NAT (Network Adress Translation) i routeren. Kort forklart er denne routeren deres ansikt utad mot internett, dvs at den globale ip-adressen som dere knytter dere til internett med viser til denne routeren. Etter all sannsynlighet er denne routeren konfigurert til å benytte DHCP (automatisk gi IP-adresse til tilkoblede maskiner intert i deres nettverk). Routeren har etter all sannsynlighet ip-adressen 10.0.0.1 i det interne nettverket. For ikke å bli for teknisk, vil dette si at dere må route forespørsler til denne routeren (global ip), videre til riktig maskin internt i nettverket. Dette gjøres på følgende måte: 1. Deaktiver DHCP (via Telnet eller få hjelp av internetttilbyder) NB! Ikke gjør dette før du er sikker på at du har informasjonen som trengs i pkt 2 og 3 at du er sikker på hvordan du gjør dette. 2. Opprett interne IP-adresser 10.0.0.2 og oppover på alle maskiner som deler internettoppkoblingen. 2a. Innhent informasjon om gateway-adresse og to stk DNS-server adresser fra internett tilbyder. 2b. Gå inn på Start -> Innstillinger -> Nettverkstilkoblinger -> nettverksoppkoling. Høyreklikk og velg egenskaper. Velg "Bruk følgende IP-adresse" og fyll inn 10.0.0.x (x større enn 1) Velg Standard Gateway lik 10.0.0.1 Fyll inn de to DNS-adressene du fikk av internett-tilbyder 2c. Trykk OK (tar ofte litt tid). 3. Gå inn i routeren via Telnet eller få hjelp av internett-tilbyder til å konfigurere routeren med slik at forespørsler på port 6901 blir routet videre til riktig IP-adresse (intern, f. eks 10.0.0.2). Hvis filoverføring ikke fungerer: gjør tilsvarende for 6891-6900. Mer info: http://www.eksperten.dk/spm/374260 Vær oppmerksom på at å konfigurere NAT kan skape problemer med internettoppkoblingen. Det kan også være at det kan finnes enklere løsninger på deres problem. Kontakt deres internett-tilbyder for å få hjelp. Lykke til! Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Har samme problemet jeg. Har Adsl selv og går fint og kjøre både lyd og bilde hvis mottakeren også har Adsl. Men får det problemet hvis mottakaeren har Modem, ksn det være fordi linjen er for treg Lenke til kommentar
kingkop Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Takk for at du vil hjelpe, spot. Innlegget var ganske teknisk, men jeg har sent mail til min internettleverandør. Jeg har wireless internett i regi Totalnett. www.tnett.no Det stikker nå et kort i maskinen min med kabel ut til en antenne på taket mitt. Noen router har jeg ikke. Jeg har to pc'er som er i lokal nettverk. Den går via internett fra hovedmaskinen. Opererer også med brannmur i form Zonealarm. Filoverføring fra en pc til en annen går greit, men jeg må slå av brannmuren for å gjøre det. Har prøvd å skrive inn ip'n til den andre maskinen i "trusted" men det virker ikke. Orker ikke å plages så mye med det, så jeg slår dritten av når jeg skal overføre. Venter spent på svar fra totalnett. Lenke til kommentar
kingkop Skrevet 10. september 2003 Forfatter Del Skrevet 10. september 2003 Her er svaret fra Totalnett --------------------------- Hei Det han er inne på er om du ligger bak en såkalt NAT router, også kjent som bredbåndsrouter eller internett deler. Du er ikke bak en slik router, maskinene din har en offisiell ip adresse uten restriksjoner. Vi har sperret enkelte porter for å begrense virusaktivitet, disse er: 135 1434 4444 Lenke til kommentar
spot Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Det vanskelig å si eksakt hva som skaper problemet. Dessuten avhenger det også hvilken internettforbindelse de i andre enden har... Har du forsøkt noe tilsvarende med noen andre du kjenner? Har de du forsøker å snakke med forsøkt med noen andre? Vel, den løsningen du har kjenner jeg ikke til, men du har etter alt å dømme ikke noe behov for NAT. De portene som er sperret fra leverandøren sin side skal ikke forhindre deg i å benytte webkamera/lydsamtale. Vil tippe at det er brannmuren og/eller delingen din som lager krøll. Hadde du hatt kun en maskin tilkoblet nettverket, uten å ha innstallert noen internettdeling eller brannmur ville det sannsynligvis (med forbehold) ha fungert greit. Har hatt samme problem med folk jeg kjenner som deler en internettoppkobling uten router (bl a fra Telenor). Selv deler jeg internettoppkoblingen min, men bruker NAT for å route datastrømmen til riktig maskin (Nextgentel). Dessuten er det veldig mange ulike tekniske løsninger blant operatørene... Her er noen spørsmål jeg trenger svar på for å hjelpe deg videre: -Har du en svitsj eller en router som forbinder de to maskinene eller går det via to nettverkskort? -Kjører du fast IP internt i nettverket? -Hvordan deler du internettoppkoblingen? Lykke til videre! Lenke til kommentar
kingkop Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 Det vanskelig å si eksakt hva som skaper problemet. Dessuten avhenger det også hvilken internettforbindelse de i andre enden har... Har du forsøkt noe tilsvarende med noen andre du kjenner? Har de du forsøker å snakke med forsøkt med noen andre? Vel, den løsningen du har kjenner jeg ikke til, men du har etter alt å dømme ikke noe behov for NAT. De portene som er sperret fra leverandøren sin side skal ikke forhindre deg i å benytte webkamera/lydsamtale. Vil tippe at det er brannmuren og/eller delingen din som lager krøll. Hadde du hatt kun en maskin tilkoblet nettverket, uten å ha innstallert noen internettdeling eller brannmur ville det sannsynligvis (med forbehold) ha fungert greit. Har hatt samme problem med folk jeg kjenner som deler en internettoppkobling uten router (bl a fra Telenor). Selv deler jeg internettoppkoblingen min, men bruker NAT for å route datastrømmen til riktig maskin (Nextgentel). Dessuten er det veldig mange ulike tekniske løsninger blant operatørene... Her er noen spørsmål jeg trenger svar på for å hjelpe deg videre: -Har du en svitsj eller en router som forbinder de to maskinene eller går det via to nettverkskort? -Kjører du fast IP internt i nettverket? -Hvordan deler du internettoppkoblingen? Lykke til videre! Hei spot! Jeg har et nettverk med to maskiner. Den ene går via et nettverkkort til min maskin og deler internettoppkoblingen via network connections. ISP'en min er trådløs. Har et kort i min maskin som går til ei antenne på taket. Jeg har ikke fast IP på min maskin. Får tildelt en og har den helt til jeg slår av PC'en i lengre enn et døgn. Tror det er noe slikt. Brannmuren til XP er slått av, men jeg kjører med ZoneAlarm. Der er Messenger satt til trustet internet og trusted server. Har prøvd uten ZoneAlarm, men det er like stille. Jeg har ikke fått testet med andre, da de ikke har mic. Prøvde med mine to maskiner men da funket kun min ende. Jeg kunne ikke høre noen lyder fra den andre. Da ville tross alt messenger koble opp. Om noen uker får jeg ADSL via Kvalito. Mulig det bedrer seg da. Vet du forresten om jeg bare trenger en splitter (for å dele telefonen og internett) eller er det nokk med kun en router? Lenke til kommentar
Harnejac Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Jeg hadde samme problem, som viste seg og egentlig ikke å være et problem for meg iallefall.. På tidligere versjoner av Messenger er det bare å starte webca, så starter både lyd og bilde opp, og fungerte som forventet! Nå derimot med messenger 6.0 starter du webcam... og da starter bare webcam, om du i tillegg nå trykker på "lyd" så starter lyden også... problemet her er at det funker kun delvis da bildet har opptil et minutts forsinkelse og er ganske hakkete... Løsningen er enkel... Trykk på den lile pila ved siden av "blokker person" da kommer en droppdown meny, velg "videokonferanse".. OG DA FUNGERER ALT PERFEKT HOS MEG! Hans Arne PS: Har også ADSL. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå