ZenMuch Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hei Stakk innom jobb idag for å hente noe da jeg møtte på sjefen. Han sa jeg hadde gjort noe feil på et tilbakeslag sist jeg var på jobb og det var 240kr i minus på kassen min, han mente så at dette måtte jeg betale ut fra min egen lomme. Han hadde allrede betalt inn alt slik at kassen stemte så nå mener han at jeg skylder han 240kr. Har han lov til dette? Er ganske sikker på at det ikke står noen steder i kontrakten min at jeg må betale fra min egen lomme, men dette får jeg skjekket ut idag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Systemet regner ikke feil, men du kan regne feil. Har du regnet feil, og beløpet stemmer ikke, da er dette din feil. På samme måte som om jeg får en parkeringsbot med firmabilen, så må jeg ta den selv, ettersom det var min feil. Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Greit nok at jeg har gjort en feil. Men at det mangler/er for mye penger på kassen skjer hver eneste dag, burde ikke alle måtte betale tilbake da? Og burde ikke vedkommende få overslaget også da? Har aldri opplevd før at hvis det er feil så må personen på den kassa betale fra egen lomme. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Det kalles "erstatningsansvar", og trenger ikke være regulert i noen form for arbeidskontrakt. Kort sagt, hvis du har opptrådt i strid med de forventninger man kan ha av deg i den situasjonen du var i (uaktsomhet) og du har fått tilstrekkelig god opplæring og har gode verktøy til din disposisjon, vil du kunne være erstatningsansvarlig. 2 Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Okei Snakka nettopp med værneombudet på jobben, han ba meg vente med å betale til han hadde sjekket dette for meg. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Hvis det er "din" kasse, hvorfor teller du ikke den opp selv så du ser at det er differanse? Når sjefen sier at du har gjort noe feil, må du få vite eksakt hva som er feil. Både for å unngå å gjøre det på nytt og for vite om du har vært uaktsom. Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 Er ikke min kasse, var den kassa jeg sto på den dagen. Har egne skiftledere som teller kassene på slutten av dagen. Det som skjedde var at vedkommende betalte med kort og ville endre bestillingen, jeg trykket på tilbakeslag og hele orderen gikk tilbake. Det jeg ikke visste var at pengene da ble overført direkte til kontoen hans, så etter at jeg slo inn bestillingen igjen ble det jo selvfølgelig minus på kassa. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Er ikke min kasse, var den kassa jeg sto på den dagen. Har egne skiftledere som teller kassene på slutten av dagen. Prinsipelt ville jeg ikke godtatt å bli satt ansvarlig hvis jeg ikke fikk gjøre opp kassa selv... Det som skjedde var at vedkommende betalte med kort og ville endre bestillingen, jeg trykket på tilbakeslag og hele orderen gikk tilbake. Det jeg ikke visste var at pengene da ble overført direkte til kontoen hans, så etter at jeg slo inn bestillingen igjen ble det jo selvfølgelig minus på kassa. Kanskje du kan skylde på dårlig/manglende opplæring? Verneombudet er riktig person for hjelp. 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Er ikke min kasse, var den kassa jeg sto på den dagen. Har egne skiftledere som teller kassene på slutten av dagen. Prinsipelt ville jeg ikke godtatt å bli satt ansvarlig hvis jeg ikke fikk gjøre opp kassa selv... Enig her. Om dere ikke har egne kasser, somd ere teller før dere kommer på jobb, og etter at dere drar så hadde jeg ikke godtatt å måtte erstatte noe. Vi hadde en slik ordning når jeg jobbet i butikk, men da teller jeg altid selv før og etter jobb. Det var ganger jeg hadd minus i kassen, men dette var aldri noe problem så lenge det ikke skjer "hver dag" (altså underslag). Unasett rart om ikke sjefen kan kontakte kunden dersom dere har et bestilingssystem og forklare at det ble gjort en feil i bestillingen slik at kunden må betale den rette summen? 1 Lenke til kommentar
ZenMuch Skrevet 7. september 2012 Forfatter Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Jobbet som skiiftleder der i et år men trakk meg nylig, strengt talt skal ikke jeg som vanlig crew ikke ta tilbakeslag. Men siden jeg har jobbet som skifleder en stund gjør jeg det ennå så kan ikke skylde på dårlig opplæring (det at pengene blir returnet rett på konto er noe nytt). Værneombudet var han som hadde ansvar under det skiftet så alt ligger (ifølge ledelsen) på han. Jeg tar på meg skylden at jeg har gjort en feil. Men hele problemet mitt her nå at uansett hvem som har gjort det, så føler jeg det blir feil at noen må betale tilbake for noe som skjer mer eller mindre hver eneste dag. Har selv tidligere tatt kasseoppgjør når det har vært opptil 1000kr i minus, ingen måtte betale tilbake da. Det er dette jeg reagerer på. Feilen ble ikke oppdaget før kvelden når de stengte. Endret 7. september 2012 av Nurk Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 (endret) Kan vel i utgangspunktet være arbeidsgivers måte å si at du gjorde noe du ikke har lov til som "ikke-skiftleder", og dermed er feilen grovere enn andre feil med kasseoppgjøret. Men jeg kjenner ikke til saken, dette er ren synsing. EDIT: Dere som mener at så lenge man ikke kan ta egne kasseoppgjør, så er det ikke personens ansvar - i dette tilfellet er jo saken sporet direkte til en spesifik transaksjon som trådstarter gjorde, mao har da ikke hvorvidt man kan ta kasseoppgjør selv ha særlig å si? Hadde vært noe helt annet om det var en usporbar feil som hadde skjedd i løpet av dagen. Endret 8. september 2012 av Alastor 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 EDIT: Dere som mener at så lenge man ikke kan ta egne kasseoppgjør, så er det ikke personens ansvar - i dette tilfellet er jo saken sporet direkte til en spesifik transaksjon som trådstarter gjorde, mao har da ikke hvorvidt man kan ta kasseoppgjør selv ha særlig å si? Hadde vært noe helt annet om det var en usporbar feil som hadde skjedd i løpet av dagen. Så moralen er at når han sier at "hei, det var meg" så skal han straffes, men om han ikke hadde sagt noe så hadde det ikke blitt noe sak? :S Lenke til kommentar
tvv Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Man må jo ha ansvar for sin egen kassa (altså også telle den opp før man går for dagen) men er det minus må jo dette dekkes av deg - hvordan skulle det elles gå - nei jeg trengte 100 kr i dag så da går jeg bare minus (satt på spissen) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 EDIT: Dere som mener at så lenge man ikke kan ta egne kasseoppgjør, så er det ikke personens ansvar - i dette tilfellet er jo saken sporet direkte til en spesifik transaksjon som trådstarter gjorde, mao har da ikke hvorvidt man kan ta kasseoppgjør selv ha særlig å si? Hadde vært noe helt annet om det var en usporbar feil som hadde skjedd i løpet av dagen. Så moralen er at når han sier at "hei, det var meg" så skal han straffes, men om han ikke hadde sagt noe så hadde det ikke blitt noe sak? :S Eh nei, det var da arbeidsgiver som fant feilen og sporet den til den ansatte, ikke omvendt. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Er det slik at det som er i pluss også går til deg? 5 Lenke til kommentar
tvv Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Er det slik at det som er i pluss også går til deg? Både - og + er like galt i en kasse! Har du + har du jo "lurt" noen - jeg har som vane å si i fra om jeg får for mye igjen av hensyn til den ansatte - .på samme måte som jeg sier i fra om jeg får for lite tilbake - da har jeg i alle fall god samvittighet. Det har muligens noe med at jeg har jobbet med penger i mange år :-) Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Både - og + er like galt i en kasse! Joda, jeg har selv jobbet i kasse, hatt ansvaret for inn/ut betalinger.(aldri måtte betale fra egen lomme hvis feil) Men ettersom TS må dekke mangel, så har han vel rett på det som er ekstra også da - når først 'kasserer' må stå for det som er feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Er det slik at det som er i pluss også går til deg? Både - og + er like galt i en kasse! Har du + har du jo "lurt" noen - jeg har som vane å si i fra om jeg får for mye igjen av hensyn til den ansatte - .på samme måte som jeg sier i fra om jeg får for lite tilbake - da har jeg i alle fall god samvittighet. Det har muligens noe med at jeg har jobbet med penger i mange år :-) Men hvor er logikken i at du skal dekke tap, men ikke få overskudd? Er det ikke naturlig at arbeidsgiver dekker tap men får overskuddet, og styrer butikken og har kontroll med de som jobber der og sørger for gode rutiner? Dersom det kan bevises at rutiner har blitt brutt, eller noen har gjort noe galt, så er saken selvfølgelig annerledes, men at man skal ha et objektivt ansvar for all negativ differanse i kassa er veldig unaturlig. 5 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Både - og + er like galt i en kasse! Joda, jeg har selv jobbet i kasse, hatt ansvaret for inn/ut betalinger.(aldri måtte betale fra egen lomme hvis feil) Men ettersom TS må dekke mangel, så har han vel rett på det som er ekstra også da - når først 'kasserer' må stå for det som er feil. Du har jo ikke lest hva TS har skrevet, han har ikke bare gjort en feil, feilen ble gjort når han gjennomførte noe han ikke hadde lov til å gjøre i den stillingen han har. Derfor er reaksjonen strengere enn om det bare var "driti ut". Det hadde vært sånn uansett hvilken vei differansen gikk i kasseoppgjøret. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei Stakk innom jobb idag for å hente noe da jeg møtte på sjefen. Han sa jeg hadde gjort noe feil på et tilbakeslag sist jeg var på jobb og det var 240kr i minus på kassen min, han mente så at dette måtte jeg betale ut fra min egen lomme. Han hadde allrede betalt inn alt slik at kassen stemte så nå mener han at jeg skylder han 240kr. Har han lov til dette? Er ganske sikker på at det ikke står noen steder i kontrakten min at jeg må betale fra min egen lomme, men dette får jeg skjekket ut idag. Om det står i kontrakten så er det noe uetisk å gjøre det, men står det ikke i kontrakten kan ikke arbeidsgiver gjør det. Gå til tillitsvalgte å be ham/hun ta dette opp gjennom formelle kanaler for du skal ikke dekke tap i kassen! -frank (jobbet 6 år i butikk 3 av dem som butikksjef) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå