Gå til innhold

Tabell med guid og relativ index

Anbefalte innlegg

Hei! På toget i dag funderte jeg egentlig på et transakssjonssystem, hvor alle endringer alltid går på delta, og det aldri blir gjort noen update, noe som er ganske vanlig å gjøre. I den forbindelse så vil det være interessant å ha en tabell som ser noe slikt ut:

id: uniqueidentifier

index: int

Begge disse vil da være primærnøkkel, men jeg er interessert i at id identifiserer transaksjonen, mens index vil identifisere endringen i transaksjonskjeden. Er det noen enkel måte å la dette telle fra null på alle unike transaksjoner?

så det blir

{aaa}.0

{aaa}.1

{aaa}.2

{bbb}.0

{bbb}.1

etc.

Jeg klarte ikke helt å formulere noen god google søk på det. Selv om det ikke skal være flere tråder som oppretter endringer samtidig, så kunne det vært greit om databasen faktisk ordnet dette automatisk, korrekt og threadsafe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om eg skjønner deg rett...

Eg trur eg ville ha laga ein tredje primær id som også puttes i ein anna "siste objekt tabell"

På den måten kan du alltid hente siste {aaa} eller [bbb} utan å måtte telle deg igjennom alle transkasjonsidane for å finne den siste.

Det høres bra ut. Tror jeg skal gå for det. Takker :)

Lenke til kommentar

Det ble en del ekstra jobb, så jeg gikk for den enklere løsningen og lot applikasjonen generere chain index.

Laget Primary key som nonclustered {ID, ChainIndex} og la til clustered index med order descending på ChainIndex, slik at første fysiske element alltid vil være det siste elementet som er lagt til en chain.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...