Gå til innhold

Anbefalinger ønskes: Stasjonær PC til videospill og stillbilderedigering, helst under 9000 kr

Anbefalte innlegg

Jeg setter stor pris på hjelp og anbefalinger til å velge en stasjonær PC, med følgende antatte bruksområder:

• Photoshop på hobbynivå
  • Civilization V, SimCity 2013, andre middels ressurskrevende spill etterhvert (jeg liker få spill i sjangrene som ofte sprenger grafiske grenser, som FPS- og sportsspill)

Jeg har tastatur, mus, og 2 stk Samsung SyncMaster 226BW, så jeg antar at jeg i første omgang kun trenger kabinett med komponenter.

Jeg ønsker å ha mulighet til å bruke begge skjermene samtidig.

Alternativ 1: fabrikkbygd

Acer Aspire G3 Predator

i7-3770

NVIDIA GeForce GTX660 1.5 GB

12GB DDR3 1333 MHz

http://www.elkjop.no...or-stasjonar-pc

8495,-

Dette er bare ett eksempel på fabrikkbygd PC, faktisk den første jeg fant da jeg begynte å lete på tirsdag. Det jeg liker med Acer-maskinen, er at den kommer ferdig, og at den har innebygd minnekortleser. Oppstår feil på maskinen, kan jeg bare levere hele maskinen til reparasjon på Elkjøp.

Alternativ 2: halvfabrikat

Komplett Gamer i20

i5-3450

XFX Radeon HD 7950 3GB

16GB DDR3 1600 MHz

http://www.komplett.....aspx?sku=10683

8995,-

Denne leste jeg om fordi prispunktet var bra, samt at den kan bygges ut. Kabinettet (CM Storm Trooper) virker robust, og bærehåndtaket er praktisk. Denne mangler minnekortleser, så det vil jeg ønske å få montert inn.

Alternativ 3: bygge selv

Men så leste jeg for et par dager siden, at det er best å bygge selv, fordi da kan du bestemme størrelse på strømforsyning og andre komponenter, slik at det er lettere å legge til eller bytte komponenter senere. Jeg har en ubrukt kopi av Windows 7 Home Premium norsk oppgradering på DVD liggende, men den får jeg jo ikke brukt uten et eldre operativsystem i bunn. Så kjøper jeg løse komponenter, trenger jeg også en fullversjonlisens av Windows 7.

Jeg har aldri skrudd sammen løse komponenter til ferdig PC, men jeg har noe mekanisk og teknisk forståelse. Jeg har aldri fjernet eller modifisert en BIOS, men har gjort grunnleggende innstillinger. Jeg har god forståelse rundt operativsystem og innstallasjon av disse.

Angående komponentvalg, har jeg lest om i7-3770 CPU og GTX 660 GPU, siden jeg fant en nettside som rangerer disse etter ytelse:

Men jeg kan ikke nok om dette, og jeg vet ikke hvor bra denne nettsiden er, og hva disse tallene faktisk skal fortelle meg.

Av CPU og GPU, hva er viktigst? Er den økonomiske gevinsten i å velge litt rimeligere CPU og/eller GPU, mye større enn ytelsestapet i forhold til mitt behov?

Jeg har lest mer positivt om Intel CPU enn AMD CPU. Men hvilken produsent dekker mitt behov best?

Hvor mye RAM vil jeg trenge? Er det ikke dumt å velge mindre enn 16 GB, siden prisforskjellen er minimal (300 kroner fra 8 GB til 16 GB)?

Sammenligning av alternativ

Hva er negativt med fabrikkbygd, for eksempel den ovennevnte Acer Aspire G3 Predator? Den har jo i7-3770 og GTX 660 1,5 GB, noe som jeg antar er mye bedre enn hva Komplett Gamer i20 har, hvis Futuremark sine tall betyr noe. Men mangler den komponenter som KGi20 har, for eksempel vannkjøling? Og hvilken effekt har dette på brukeropplevelsen?

Acer-kabinettet er jo mindre, og den har færre luftgjennomstrømningsfelt. Kan det ha negativ innvirkning på kjøleevnen til maskinen, sammenlignet med KGi20?

Er det vanskelig å oppgradere komponenter i Acer-maskinen ved behov. Er kabinettet for smått til at maskinen kan kalles framtidssikker?

Er det mulig å kjøpe løse komponenter og bygge en PC som er bedre enn en fabrikkmontert til samme pris?

Endret av BornInNorway81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på denne:

http://cdon.no/elekt...-_w7hp-20388250

De hadde den ikke inne akuratt nå, men den kommer mest sannsynelig tilbake snart. Hvis du velger "overvåk" får du også beskjed:)

Uansett. cdons Thor pcer er utrolig mye valuta for pengene!

Du får et 2500k prosessor som er en utrolig god klokkeklar gamingprossesor. Du vil heller ikke ha problemer med photoshop el.

Det er et nvidia gtx 670 skjermkort som er noe av det aller beste på markedet idag. den vil kunne kjøre alt av spill. og det meste på ultra!

16gig ram

et bra kabinett

128g ssd.

Ja egentlig et veldig godt kjøp i prisklassen. acer predator har ivy bridge 3770 som er en generasjon nyere, har thor pcen den annerkjente og veldig poulære sandy bridge i5 2500k. K-en står for muligheten til å overklokke.

Jeg vil si at hor pcen er det beste valget i prisklassen!

Hvis du ønsker å bygge selv vil du nok få mest for pengene. Pluss gøy og lærerikt. Har lagt ved et byggeprosjekt fra dustin:)

post-275051-0-92143600-1347026804_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...