Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

110 stemmer

1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

• Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38

Anbefalte innlegg

Litt over to år siden Nokias første Windows Phone.

Føler det er vanskelig å ta deg alvorlig, når du klager over en rotete hjemmeskjerm, når det står deg helt fritt å velge selv hvordan startskjermen skal være.

ok...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Phone har per dags dato det UX-designet som byr på den beste og mest minimalistiske brukeropplevelsen av samtlige, spør du meg. Utfordringen ligger i mangel i programvaren og det at hele plattformen ikke føles helt ferdigstilt eller gjennomtenkt som kan skape en del irritasjonsmomenter når du bruker Windows Phone. Men jeg syntes ikke denne kritikken burde rettes mot selve UX-designet og tema som jeg syntes er det beste markedet har å by på anno 2014.

Det første Microsoft burde få ryddet opp i er en bedre applikasjonsliste, det å ha alt listet nedover (bare en applikasjon i bredden? Selv på gigantiske skjermer er ikke mye logisk eller effektiv bruk av skjermplassen.) hvor alt sortere seg alfabetisk og uten noen kjempe rask og effektiv måte å finne eller søke seg frem til applikasjonen man er ute etter skaper en lite effektiv og smått irriterende bruk syntes jeg.

Det andre de burde få gjort noe med er å få ordnet opp på innstillingene osv... For det er jo et sammensurium uten like hvor ting verken er sortert etter navn, eller kategorisert på noen som helst måte etter det jeg klarer å forstå. Så du ender bare opp med en lang liste med masse tekst nedover som føles utrolig uoversiktlig og det blir irriterende hver gang jeg faktisk skal inn og gjøre noe under innstillingene og virker utrolig klønete og lite gjennomtenkt.

Det er vell også det eneste som irriterer meg med selve GUI sånn som det er per i dag. Når det gjelder selve operativsystemet og plattformen i sin helhet så er det jo en del store hull som burde bli tettet fortløpende og her syntes jeg Microsoft skal ha litt kritikk for å være relativt trege med utviklingen, spesielt tatt i betraktning hvor stort selskap Microsoft er, hvilke erfaringer og tyngde i markedet de besitter og ikke minst det faktum at de må være på tære i og med at de har entret et marked hvor de ligger et stykke bak de gjeveste konkurrentene. Ting jeg kommer på i forbifarten er et skikkelig varslingssenter, muligheten for individuell volumjustering, få lagt til støtte for litt flere filformater i form av at telefonen faktisk kan spille av alt denne Windows Phone for Desktop appen faktisk foreslår at du overfører fra ditt eksisterende bibliotek. Det er jo helt idiotisk at programvaren anbefaler overføring av filer den ikke kan spille av, den må i det minste foreslå å konvertere den i det minste. Rask og effektiv måte for å låse skjermorientering, og hva med å faktisk åpne opp litt APIer for utviklere så de faktisk kan integrere mot det programvare som følger med i operativsystemet? Hva med å la folk faktisk skrive programvare som kan samarbeide og integrere mot blant annet Office? Sånn som det er nå så virker det jo temmelig dødfødt når ting som Google Drive applikasjonen osv ikke har tillatelse til å åpne Word, Excel og PowerPoint dokumenter via Office som ligger i Windows Phone.

Videre så må Microsoft spille mer på lag med utviklere, det nytter ikke når brorparten av applikasjonene dilter etter hva du finner til de øvrige plattformene. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på tilgangen til applikasjoner og hvor raskt nye applikasjoner dukker opp til Windows Phone for det er og blir for dårlig. Men jeg tenker på applikasjoner som Facebook, Spotify osv.. Alle disse har applikasjoner som oppdateres mye senere, får ny funksjonalitet og alt mulig mye senere og mye mindre effektiv enn sine konkurrerende plattformer som igjen er med å senke brukeropplevelsen til hele plattformen i sin helhet. Og toppen av kransekaka er jo når Microsoft sine egne applikasjoner faktisk er bedre og oppdateres mer effektiv på konkurrerende plattformer... Skype er fremdeles langt bedre på iOS og Android enn hva det er på Windows Phone, det samme kan nå sies om Office for Mobile som nå er har kommet til iOS hvor det lar seg integrere med tredjepart, noe det ikke lar seg gjøre i Windows Phone og hvor Exceldokumenter osv skalerer seg riktig i forhold til innholdet i cellene, noe den har et stort problem med på Windows Phone...

Virker temmelig amatørmessig av Microsoft når de faktisk klarer å levere bedre applikasjoner, raskere oppdateringer og bedre brukeropplevelser rundt egne tjenester, teknologier og programmer på de konkurrerende plattformene de forsøker så desperat å konkurrere imot.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her er ikke for å være troll, men jeg skifta fra winphone til android og jeg har ikke angra ett sekund.Syns det mangler alt for mange apps, så jeg tenkte ; hvorfor skal jeg gå rundt med en tlf som mangler så mye, når jeg enkelt kan skifte ganske smertefritt til ett OS som fungerer knirkefritt og har ALT av apps som jeg trengte.Var ganske herlig å få bl.a snapchat og facebook som fungerer ordentlig.Med all respekt :)

Det du glemmer er at vi alle velger mobiltelefoner på forskjellige premisser. Jeg bruker ikke Windows Phone fordi den ikke fungerer for meg, på samme måte som at du foretrekker Android.

Forskjellen på oss er at jeg ikke går inn i tråder om Android og forteller hvorfor jeg forlot Android til fordel for Windows Phone, ei heller går jeg inn i tråder om iPhone og forteller hvorfor jeg den gangen bytta fra iPhone til Android.

Med all respekt, respekter valgene alle andre gjør uten å belær andre i dine egne valg uten at du er blitt spurt. Vi er alle forskjellige og det er enda godt det samme gjelder for OS også. :)

Hjelpes meg, var nå ikke for å "belære" noen.Så ta deg en bolle.

Lenke til kommentar

Noen som vil spare 500 kroner på en Lumia 1020 så har Elkjøp tilbud ut dagen på nett. Link

Geir :)

Kjempepris på verdens beste kameramobil :)

Nesten så jeg får lyst til å kjøpe en til ;)

Og nå er det for sent for denne gang. Jeg bestilte en gul en. Så får vi se hva jeg skal gjøre med min 920. Har ingen umiddelbare "arvinger" til den for en gangs skyld, så det blir kanskje å selge den.

Geir :)

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny gul :)

Har også gul, nydelig blikkfang ;)

Har gitt bort 920'n til ei i familien som ble storfornøyd :)

Lurer på om jeg kan få kvantumsrabatt snart?

Fra november 2012 har det blitt 4 Lumia 920, datter,sønn, kona og meg.

2 Lumia 620, mor, svigermor.

1 Lumia 820, sønnen klarte å knuse glasset på sin røde 920...

OG en gul 1020 til meg, måtte bare ;)

Tror ikke jeg skal ha noe på en stund nå... kanskje...

Lenke til kommentar

Er det ingen WinPhone-mobiler som er robuste/vantette?

AtW

Ikke på det norske markedet så vidt jeg vet, men både Nokia og Huawei sies å jobbe med vanntette WP telefoner, samt at det spekuleres i om Sonys kommende modell også skal være vanntett. Hvor robuste de er, det er en annen sak, men også et definisjonsspørsmål.

Ut over dette slapp/demonstrerte Fujitsu en vanntett WP7 mobil i 2012 eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny gul :)

Har også gul, nydelig blikkfang ;)

Har gitt bort 920'n til ei i familien som ble storfornøyd :)

Lurer på om jeg kan få kvantumsrabatt snart?

Fra november 2012 har det blitt 4 Lumia 920, datter,sønn, kona og meg.

2 Lumia 620, mor, svigermor.

1 Lumia 820, sønnen klarte å knuse glasset på sin røde 920...

OG en gul 1020 til meg, måtte bare ;)

Tror ikke jeg skal ha noe på en stund nå... kanskje...

Har ikke dratt den fult så langt. Men jeg har selv skaffet meg rød og svart 920, Ativ S til kona, og Omnia W til eldste datra og min far. Har også en 900 liggende som jeg tror hu mor skal få. Må jo bruke WP7 devicene til noe også.

Blir spennende å se hva som kommer i tiden fremover nå. Sony har levert mye bra, og Samsung ryktes også å ha noe på trappene. Kan ikke kjøpe bare Nokia heller.

Lenke til kommentar

Jeg håper det er hold i ryktene om en Lumia 1820!
"The Lumia 1820 will reportedly feature a 5.2-inch 2K 2048 x 1080p resolution display running on a quad-core Snapdragon 805 processor with 3GB of RAM.

It will be powered by a 3,400mAh battery, feature 32GB of internal storage and have a microSD card slot."

Lenke til kommentar

Hei, noen som kan hjelpe meg? Fikk tilbake min 925 fra verksted i dag, og nå holder jeg på å ordne telefonen slik jeg vil ha den. Men jeg finner ikke egnedefinert inne på ringetoner.. Hvorfor det?

chipsen,

de har nok gjort en hard reset på verkstedet, og da forsvinner alle lydfiler, ringetoner, musikk, bilder og Office dokumenter fra telefonen.

Jeg gjorde en hard reset selv for et par uker siden pga løpsk batteri, og klok av tidligere skade hadde jeg backet opp alle egne ringetoner og ting som ikke var i sync via Skydrive.

Jeg backet opp ringeroner og lydfiler ved hjelp av en annen WP telefon jeg hadde sendt ringetonene til.

Dermed var det bare å sende dem tilbake.

Erfarte at alle andre ting som apper og emailkontoer la seg pent tilbake etter hard reset, men startskjermen må gjøres manuelt. (Men jeg hadde tatt screenshots av oppsettet og da var det 5 minutters tukling for å sette der tilbake.

Rolf

Lenke til kommentar

Hei, noen som kan hjelpe meg? Fikk tilbake min 925 fra verksted i dag, og nå holder jeg på å ordne telefonen slik jeg vil ha den. Men jeg finner ikke egnedefinert inne på ringetoner.. Hvorfor det?

chipsen,

de har nok gjort en hard reset på verkstedet, og da forsvinner alle lydfiler, ringetoner, musikk, bilder og Office dokumenter fra telefonen.

Jeg gjorde en hard reset selv for et par uker siden pga løpsk batteri, og klok av tidligere skade hadde jeg backet opp alle egne ringetoner og ting som ikke var i sync via Skydrive.

Jeg backet opp ringeroner og lydfiler ved hjelp av en annen WP telefon jeg hadde sendt ringetonene til.

Erfarte at alle andre ting som apper og emailkontoer la seg pent tilbake etter hard reset, men startskjermen må gjøres manuelt. (Men jeg hadde tatt screenshots av oppsettet og da var det 5 minutters tukling for å sette der tilbake.

Rolf

Takk for svar. Men nå er det slik at jeg har overført de lydfilene som jeg skal bruke til ringetone, men alternativet "egendefinert" er borte på innstillinger. Skulle gjerne hatt det inn med teskje hvordan dette kan fikses dersom det lar seg gjøre..

Lenke til kommentar

chipsen,

Rolf

Takk for svar. Men nå er det slik at jeg har overført de lydfilene som jeg skal bruke til ringetone, men alternativet "egendefinert" er borte på innstillinger. Skulle gjerne hatt det inn med teskje hvordan dette kan fikses dersom det lar seg gjøre..

Hvis telefonen gjenomgikk hard reset er alt av egne filer borte fra telefonen. Da er ringetone-valgene bare de 2 kategoriene Windows Phone og Nokia. Hos meg fungerte det slik at med en gang jeg lastet ned den første (tilleggs-)ringetonen etter hard reset, dukket det opp en kategori over Windows Phone som hos meg heter Custom (har engelsk på telefonen) og sikkert Egendefinert med norsk oppsett.

Du sier du har overført filene, da ligger de sikkert i musikk-folderen din og de er ikke definert som ringetoner og dermed ikke tilgjengelige i Egendefinert/Custom ringetonefolder.

Hvordan få de tilbake som Egendefinert ? Det har jeg ingen enkel oppskrift på. Jeg opplever at WP er litt nazi på definering av lydfiler. Nokias egen Ringtonemaker app finner bare det som ligger i Musikk folderen av kjøpt musikk og ingen musikk fra andre nedlastinger f.eks Music Hits, Wimp, Spotify etc inkl filer som er flyttet til musikk-mappen på telefonen.

Derfor hadde jeg (før jeg tok hard reset) sendt de som ringetoner (via SMS som har det vedleggs-valget) fra telefonen til en annen WPhone og så tilbake igjen (via SMS) etter reset. Tungvindt, men det virker.

Det er sikkert noen skarpinger i forumet som har funnet en enklere måte å hente/konvertere filene fra musikkfolderen og tilbake til egendefinert/custom ringetoner

R

Lenke til kommentar

chipsen,

Rolf

Hvis telefonen gjenomgikk hard reset er alt av egne filer borte fra telefonen. Da er ringetone-valgene bare de 2 kategoriene Windows Phone og Nokia. Hos meg fungerte det slik at med en gang jeg lastet ned den første (tilleggs-)ringetonen etter hard reset, dukket det opp en kategori over Windows Phone som hos meg heter Custom (har engelsk på telefonen) og sikkert Egendefinert med norsk oppsett.

Du sier du har overført filene, da ligger de sikkert i musikk-folderen din og de er ikke definert som ringetoner og dermed ikke tilgjengelige i Egendefinert/Custom ringetonefolder.

Hvordan få de tilbake som Egendefinert ? Det har jeg ingen enkel oppskrift på. Jeg opplever at WP er litt nazi på definering av lydfiler. Nokias egen Ringtonemaker app finner bare det som ligger i Musikk folderen av kjøpt musikk og ingen musikk fra andre nedlastinger f.eks Music Hits, Wimp, Spotify etc inkl filer som er flyttet til musikk-mappen på telefonen.

Derfor hadde jeg (før jeg tok hard reset) sendt de som ringetoner (via SMS som har det vedleggs-valget) fra telefonen til en annen WPhone og så tilbake igjen (via SMS) etter reset. Tungvindt, men det virker.

Det er sikkert noen skarpinger i forumet som har funnet en enklere måte å hente/konvertere filene fra musikkfolderen og tilbake til egendefinert/custom ringetoner

R

Nokia sin ringetoneskaper finner MP3 filer jeg overført til telefonen fra datamaskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...