Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

takk! Lastet ned filen nå. Må vente til onsdag før jeg får min nye mobil da.

 

EDIT: Googlet litt og fant ut at krypterte xap filer KUN kan installeres på telefoner med SD-kort. Jeg får lumia 925 i løpet av uken. Kanskje jeg kan sende en mail til SRC og spørre om han/de kan sende meg en ukryptert xap fil. De har svart meg tidligere, og jeg har kjøpt appen. Da må vel man enten ha jailbreaket tlf eller ha en development kit eller noe.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke påstå at flyten er noe bedre på min lumia 800 enn på en iPhone 4, 4s eller 5 da. Noe 3. parts programmer tar knekken på min telefon( feks audible). Spotify+IE hakker ofte når nettsider laster. Men mye bedre enn Android da. Selv de nyeste Android telefonene med 4.1+ har en helt uakseptabel input forsinkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke testet S4, men ganske sikker på det gjelder alle android 4.1+ telefoner.

Legg din lumia 920 ved siden av din S4 og scroll i nettleseren, opp og ned. Scroll begge med sammen hånd uten å løfte fingeren fra skjermen, se hvordan android telefonen har en slags strikk mellom fingeren og innholdet på skjermen.

 

EDIT: Det er nok fordi android bufrer ekstra mange bilder/frames for å gi en jevn bilderate. Det er et eller annet fundamentalt galt med android platforem som gjør UI rendring så utrolig CPU tungt.

Endret av Kirchhoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke testet S4, men ganske sikker på det gjelder alle android 4.1+ telefoner.

Legg din lumia 920 ved siden av din S4 og scroll i nettleseren, opp og ned. Scroll begge med sammen hånd uten å løfte fingeren fra skjermen, se hvordan android telefonen har en slags strikk mellom fingeren og innholdet på skjermen.

 

EDIT: Det er nok fordi android bufrer ekstra mange bilder/frames for å gi en jevn bilderate. Det er et eller annet fundamentalt galt med android platforem som gjør UI rendring så utrolig CPU tungt.

 

Hadde jeg hatt fem hender kunne jeg filmet begge to ved siden av hverandre. Tenkte i første grad på hovedskjermen og applisten, men når jeg der i stock browseren er det ikke noe strikk-effekt som jeg legger merke til her og nå. Kan være det er en forskjell, på et rent teknisk nivå, men ikke på et merkbart nivå.

I alle fall langt fra "uakseptabelt nivå" som du påstod.

 

Kan se nærmere senere.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg merker det godt, og jeg har overbevist andre når jeg har vist det til dem. Du trenger bare en hånd for å illustrere det. Legg tlf-ene parallelt på bordet, lag peace tegn og ta på skjermene. Prøv gjerne adresselisten også. Telefonene jeg har prøvd er S3 og xperia Z. Det er kanskje ikke så viktig for mange brukere, eller kanskje de ikke vet bedre.

Lenke til kommentar

Merker nøyaktig det samme som du beskriver, og det har vell blitt beskrevet i detalj mang en gang på diverse nettfora, demonstrert på YouTube og selv hardbanka Android brukere er gjerne tilbøyelige til å innrømme at det er en form for "input lag" eller hva vi nå enn skal kalle det som kan irritere noe voldsomt, selv med de kraftigste Android modellene på markedet.

 

Tror vell egentlig ikke det har noen direkte samsvar med hvor kraftig innmaten på den gitte modellen er heller, dette fenomenet oppleves jo også på selv de kraftigste nettbrettene som har endel bedre skjermkort osv enn de kraftigste mobilene. Hva problemet skyldes kan jeg ikke skryte på meg at jeg vet noe særlig om, men at problemet eksisterer kan jeg skrive under på.

 

 

Men jeg mistenker at dette er mye det samme som "motion sickness" som endel kan oppleve med trege skjermpaneler, ujevn PWM osv osv.. Noen merker det rett og slett ikke i det hele tatt, mens andre kan merke det såpass godt at endel produkter nærmest blir ubrukelige. Selv så er jeg fullstendig klar over at jeg heller over mot den helt klart mer sensitive typen, jeg kan ikke dra på en eneste 3D-kino uten å føle meg tidels sjøsyk halvveis ut i filmen, jeg vet jeg kan bli svimmel og oppleve tegn til "motion sickness" om lysstyrken på skjermer er skrudd alt for høy (altså type retail modus i butikker får meg til å føle meg dårlig etter et par minutter med stirring på skjermen) osv osv.. Dette er en av hovedgrunnene til at alle former for "dynamisk kontrast" forsterking på PC-skjermer og TV-er skrues av sporenstreks de kommer i mitt hus, da kroppen / øyene mine rett og slett ikke takler den slags uten at det påvirker kroppen min i en negativ grad. Dette er mye av grunnen til at jeg tilnå ikke har kunnet fordra AMOLED skjermer da 99% av alle AMOLED skjermene på markedet har et overeksponert fargespekter som jeg rett og slett reagerer negativt på. Det er noen få hederlige unntak som Nokia Lumia 925, Lumia 900 blant annet men brorparten pøser på så til de grader at kroppen min rett og slett ikke hæler det.

 

 

Men som Kirchoff sier, ta en iPhone 4, 4S eller iPhone 5 ved siden av en Samsung Galaxy S4, en HTC One, en Google Nexus 4 og en Nokia Lumia 920 og test med rask navigering i applikasjoner, nettleser osv, gjerne hvor du scroller / navigerer mye opp og ned og se etter hvordan responsen er på de forskjellige, hvordan innholdet beveger og flyter iforhold til fingerbevegelsene dine og du burde merke en ganske så merkbar delay med Android modellene kontra Windows Phone 8 og iOS modellene. Hvor mye dette påvirker deg i praksis er jo en helt annen sak, for meg er det så irriterende at det ene og alene gjør at Android er totalt uaktuelt, for deg spiller det kanskje ingen rolle i det hele tatt men det er ikke det samme som at problematikken ikke eksisterer, for det gjør den så definitivt.

Lenke til kommentar

Noe helt annet på s4 i alle fall, der er det ihvertfall ikke sant. Testet nettopp. Har ikke s3en lengre, så får ikke testet den dog =/ .

 

Poenget er like fullt at å slå alle enheter med android under samme paraply blir helt absurd.

 

Kan skrive under på at problematikken er der med Samsung Galaxy S4 også, like merkbart som det er på Galaxy S3. Jeg omgåes og erfarer disse modellene daglig (6-7 forskjellige S4, 2 forskjellige S4 Active, HTC One, Xperia Z, S3 med og uten LTE og litt forskjellig) og det er samme greia på alle sammen, i mer eller mindre nøyaktig samme grad. Eneste Android telefonen hvor jeg merker et mindre tegn til delay / input lag eller hva enn vi skal kalle det er Google Nexus 4 men det er temmelig merkbart der også.

Lenke til kommentar

Ja så klart, jeg sier bare at på Mn enhet med stock browser reagerer den ikke ubrukelig dårlig eller med så mye lag at jeg kan se for meg at det er et problem for de fleste.

 

Merk at jeg kun har testet nettleseren.

 

Men kan filme litt en gang jeg har tid =)

Lenke til kommentar

Poenget var ikke om det var målbart, men om det var uakseptabelt absurd beyond use ødelagt i forhold.

 

Det vil jo være forskjellig fra person til person, uheldige mennesker som meg som tydeligvis er dømt til å være kjempesensitiv ovenfor problematikken som dette, kjempe sensitivt ovenfor lyskilder og den slags generelt så er det faktisk sånn at slike enheter faktisk blir temmelig ubrukelige.

 

Og man kan jo stille spørsmålstegn med hvordan telefoner med såpass oppegående maskinvare som Galaxy S4, HTC One osv kan ha en slik problematikk når vesentlig svakere iOS og Windows Phone modeller, stort sett over hele fjøla ikke har det problemet.

 

 

EDIT:

 

Helt enig at det neppe er et problem for de fleste, så langt vil jeg ikke dra det. Mange er overhode ikke klar over at "problemet" eksisterer før man blir demonstrert det hele også går de gjerne å irriterer seg over det i etterkant. Litt det samme som at folk syntes 120 PPI skjermer var skarpe og fine for et par år tilbake, men nå syntes at alt under 300 PPI ser temmelig dårlig ut.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Noe helt annet på s4 i alle fall, der er det ihvertfall ikke sant. Testet nettopp. Har ikke s3en lengre, så får ikke testet den dog =/ .

 

Poenget er like fullt at å slå alle enheter med android under samme paraply blir helt absurd.

 

Det er ikke absurd nei. Alle bruker samme operativsystem. Android 4.1+ bruker triple buffering om jeg ikke tar feil. Som alle gamere vet fører til stor input lag i spill.

Lenke til kommentar

Sikkert, jeg kan ikke noe om den tekniske delen av dette, men det er jo forskjell på enhetene selv om alle har android 4.1+? Noen over nevnte feks at nexusen var annerledes på dette enn feks s3, mao er det en del forskjeller. Noen kan være helt elendige, mens andre er langt bedre, sant?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen målinger og ingen videoer. Men det er her jeg synes den store forskjellen mellom Android og wp/ios. Android uansett hvor rå maskinvare den har så føles det liksom litt tregere, litt mindre snappy eller hva jeg skal si. Virker litt dårligere gjennomført, eller gammeldags. Hadde WP enda hatt alle og bedre apps hadde jeg aldri vurdert å bytte. Men pga appskvalitet så tror jeg det blir Ios til høsten.

Endret av MobilNerd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...