Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

110 stemmer

1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

• Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38

Anbefalte innlegg

Jeg spurte kollegaene mine som er i aldersgruppen slutten av 20årene og opp til tidlig 40'årene om hvor mye de bruker snapchat.

De sa barna deres bruker det av og til.

God helg

Da juger de(;

Er så fantastisk glad jeg er borte fra WP..

Nå fungerer plutselig alt..(:

Jeg skal ikke bli her i denne tråden for å lage kvalm altså, har bare glemt å deaktivere den og trodde først jeg leste om Android..

Folk flest, meg inkludert, blir så opptatt av at alt skal fungere så godt bare man gir det litt tid at man gror fast i møkka..

Selg møkka - funksjonaliteten kommer aldri opp på nivå med Android eller ios.

Selg møkka? For å bytte til Android eller iOS? Er du full mann?

Ja, jeg var faktisk det..

Likevel mener det like fullt idag, om ikke mer... :) ..hehe...

men igjen, "møkka" var et unødvendig uttrykk.

skal avmelde meg fra denne tråden nå da jeg ikke trenger den lenger - og dere trenger garantert ikke meg heller :)

God søndag folkens :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Han har dessverre helt rett. Jeg har selv lyst på en Lumia 830 og 930, men uansett hva fansen sier, appene finnes ikke og de som finnes er av "laget av 6-klassinger-kvalitet" og kan ikke måle seg med det man finner til iOS og Android.

Realiteten er at for å velge WP så bør appene være like gode, ikke bare et alternativ med 20% av funksjonaliteten. Microsoft kan ikke forvente at tusenvis av brukere skal "ofre" seg i en mindre god mobil-verden ut av ren lojalitet.

Deres egen reklame er jo også villedende. Wordflow hadde vært et stort trekkplaster og det reklameres på norsk for det på hjemmesidene, men finnes det? Ja, men kun på engelsk og jeg tror ikke det er et alternativ for de fleste å gå over til å skrive alle beskjeder på engelsk.

Cortana reklameres også for, men det finnes heller ikke på norsk.

Fantes Siri på norsk, da hun ble lansert?

Hvilke apper er det du konkret savner og som gjør en Windows phone ubrukelig?

Lenke til kommentar

Poenget var vel at Microsoft Norge markedsfører med både Wordflow og Cortana, mens Apple har aldri reklamert med verken sitt nye flowtastatur eller Siri i sin norske markedsføring. Forstår jo at det kan være noe misvisende.

Ubrukelig er jo et veldig sterkt ord, men håpløs blåtannfunksjonalitet mot blåtannhodetelefoner, dårlig podcastapplikasjon, mangel på essensielle applikasjoner som Philips Hue, Logitech Harmony, CSports, Snapchat, offisiell YouTube-app, Hodepinedagboka, Mobilbank, Posted osv.. er ting som hvertfall er problematisk i min hverdag.

At applikasjoner som eksisterer som blant annet Spotify, Facebook, Skype osv fungerer veldig til og fra hjelper jo heller ikke på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

At du ikke fikk et headsett som samarbeider med Apple til å virke over bluetooth med en windows Phone, kan ha mer med protokollen i headsettet å gjøre, enn protokollen i Windows Phonen å gjøre. Det at de begge har bluetooth er ikke det samme som at de har alt.

En gang i tiden kom Nokia med bluetooth som man kunne koble øreplugg til. At det var kun Nokia sin øreplugg som virket der, la jo en hvis demper på stemningen.

Slike begrensninger i protokoller finnes også i nyere tid. Apple lanserte nylig NFC støtte på sin iPhone 6, men bare for Apple pay.

Om jeg da kjøper en iPhone å klager over at den ikke støtter all NFC, er urettferdig ovenfor iPhone.

På den måten tror jeg at ditt headsett bare har full støtte med andre Apple produkter, men det kan også være begrensninger i bluetooth støtten i den Nokian du hadde. Ikke vet jeg da jeg i hovedsak benytter meg av bedre produkter når det kommer til kort trådløs overføring og vil aldri la meg påvirke av at et produkt ikke fungerer 100% på bluetooth.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Litt morsomt å lese at folk ikke vil ha WP pga mangelen på Snapchat. Får meg til å lure på om det er en øvre aldersgrense på 15 år...

En av tingen WP mangler for meg som er glad i å ta bilder og filme, er muligeten for slow motion opptak. På nyere Android og iPhones kan man ta opp i slow motion, i høy hastighet. Men ikke på WP?

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

Poenget var vel at Microsoft Norge markedsfører med både Wordflow og Cortana, mens Apple har aldri reklamert med verken sitt nye flowtastatur eller Siri i sin norske markedsføring. Forstår jo at det kan være noe misvisende.

Ubrukelig er jo et veldig sterkt ord, men håpløs blåtannfunksjonalitet mot blåtannhodetelefoner, dårlig podcastapplikasjon, mangel på essensielle applikasjoner som Philips Hue, Logitech Harmony, CSports, Snapchat, offisiell YouTube-app, Hodepinedagboka, Mobilbank, Posted osv.. er ting som hvertfall er problematisk i min hverdag.

At applikasjoner som eksisterer som blant annet Spotify, Facebook, Skype osv fungerer veldig til og fra hjelper jo heller ikke på.

Hvorfor må du ha en offisiell YouTube-app? Den offisielle YouTube-appen på Android har ikke engang alle funksjonene som det f.eks. MyTybe og MetroTube har.

Og alle bankene jeg har har utmerkede mobilsider, då ser ikke helt poenget der heller. Hue har vel også gode 3. parts løsninger. Og Csports er snart historie uansett.

Endret av Zicozz
Lenke til kommentar

At du ikke fikk et headsett som samarbeider med Apple til å virke over bluetooth med en windows Phone, kan ha mer med protokollen i headsettet å gjøre, enn protokollen i Windows Phonen å gjøre. Det at de begge har bluetooth er ikke det samme som at de har alt.

En gang i tiden kom Nokia med bluetooth som man kunne koble øreplugg til. At det var kun Nokia sin øreplugg som virket der, la jo en hvis demper på stemningen.

Slike begrensninger i protokoller finnes også i nyere tid. Apple lanserte nylig NFC støtte på sin iPhone 6, men bare for Apple pay.

Om jeg da kjøper en iPhone å klager over at den ikke støtter all NFC, er urettferdig ovenfor iPhone.

På den måten tror jeg at ditt headsett bare har full støtte med andre Apple produkter, men det kan også være begrensninger i bluetooth støtten i den Nokian du hadde. Ikke vet jeg da jeg i hovedsak benytter meg av bedre produkter når det kommer til kort trådløs overføring og vil aldri la meg påvirke av at et produkt ikke fungerer 100% på bluetooth.

Verken Beats Studio v2.0 Wireless, eller Harman/Kardon BT er spesialtilpasset verken det ene eller det andre systemet, de er begge helt vanlig Bluetooth v4.0 hodetelefoner med APTx støtte og det er var altså klin umulig å få både mikrofon og volumjustering til å integrere mot Windows Phone, men det fungerer utmerket mot Android, iOS, Mac OS X og Windows.

Hva du legger til grunn for ditt valg av mobiloperativsystem er naturligvis helt opp til deg selv, men det bortforklarer jo ikke de problemene vi andre måtte ha med Windows Phone som plattform av diverse årsaker.

Litt morsomt å lese at folk ikke vil ha WP pga mangelen på Snapchat. Får meg til å lure på om det er en øvre aldersgrense på 15 år...

Helt enig, manglen på snap chat får meg ikke til å endre platform

Dette blir jo fryktelig usaklig, folk må nesten få lov til å vektlegge og prioritere nøyaktig slik som de selv vil. Nå tror jeg ikke Snapchat ene og alene er det som gjør at folk velger bort Windows Phone, det er nok et noe større og mer sammensatt problemstilling enn som så, men Snapchat er jo et godt eksempel på en applikasjon som er veldig utbredt og mye brukt av mange.

Man er ganske naiv om man ikke ser at når tjenester som Snapchat som brukes så til de grader aktivt av folk i alle aldre (ikke bare de under 15 år, som i seg selv er et utrolig flåsete og idiotisk utsagn og vinkling) så blir det en relevant problemstilling for mange personer sitt valg av mobilplattform. De fleste bruker jo applikasjoner mer aktivt enn selve systemet, det er tross alt slik mobilhverdagen for de fleste, spesielt nordmann tross alt fungerer per i dag.

Hvorfor må du ha en offisiell YouTube-app? Den offisielle YouTube-appen på Android har ikke engang alle funksjonene som det f.eks. MyTybe og MetroTube har.

Og alle bankene jeg har har utmerkede mobilsider, då ser ikke helt poenget der heller. Hue har vel også gode 3. parts løsninger. Og Csports er snart historie uansett.

Må ikke nødvendigvis være en offisiell applikasjon, men jeg vil ha en applikasjon som faktisk har støtte for visning av reklameinnholdet på YouTube. Jeg vet ulidelig godt at alle jeg følger aktivt på YouTube har en økonomi og en hverdag som baserer seg mer eller mindre utelukkende på reklameinntekter fra sine seere, derfor ønsker jeg ikke å benytte tjenester og løsninger som blokkerer disse inntektkildene. Liker MetroTube svært godt, både til Windows Phone og Windows 8.1, men i all den tid jeg har testet den så har det ikke vært tegn til reklame å spore i det hele og store.

Det finnes ingen god løsning for Philips Hue til Windows Phone, det finnes et par elendige forsøk på tredjepratløsninger som fungerte ytterst dårlig og de koster attpåtil penger.. At banker har gode mobilnettsider er en nødløsning, det å ha en native app fungerer raskere, bedre og mer effektivt i alle tilfeller.

Hva gjelder CSports så får vi jo se hva som skjer der nå som TV2 kjøper opp C-More sin sportsatsing. Per i dag så er jo TV2 Sumo applikasjonen relativt ustabil da den henger seg og er veldig treg i navigering men med TV2 så har man i det minste et alternativ, selv om det ikke fungerer allverden. Noe som er veldig rart i og med at TV2 Sumo har basert seg på Silverlight fra starten.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Beats ble kjøpt opp av Apple. Deres headsett fåes kjøpt gjennom Applestore. Selv om de er bluetooth 4, så kan der være begrensninger innad. Vet om mange pulsbelter som ikke fungere med iPhone til tross for bluetooth 4, men det er langt fra noen dealbreaker for å kjøpe iPhone for meg iallefall. Det viser bare at der er restriksjoner på implementeringen av protokollen til bluetooth i begge ender.

At man ønsker å få en app som viser reklamen på youtube, vel da er du den eneste i verden og jeg tviler på at du finner noen likesinnede på den oppfatningen.

Lenke til kommentar

Han har dessverre helt rett. Jeg har selv lyst på en Lumia 830 og 930, men uansett hva fansen sier, appene finnes ikke og de som finnes er av "laget av 6-klassinger-kvalitet" og kan ikke måle seg med det man finner til iOS og Android.

Realiteten er at for å velge WP så bør appene være like gode, ikke bare et alternativ med 20% av funksjonaliteten. Microsoft kan ikke forvente at tusenvis av brukere skal "ofre" seg i en mindre god mobil-verden ut av ren lojalitet.

Deres egen reklame er jo også villedende. Wordflow hadde vært et stort trekkplaster og det reklameres på norsk for det på hjemmesidene, men finnes det? Ja, men kun på engelsk og jeg tror ikke det er et alternativ for de fleste å gå over til å skrive alle beskjeder på engelsk.

Nei, men det blir for dumt å reklamere for at det finnes, når sannheten er at det kun er på engelsk.

Apper?

Vel, alt som finnes til WP er dårlige versjoner av det som finnes til iOS, men ta f.eks. vanlige ting som lokalbanken, norsk tipping, finn.no, (en god) nrk, Sonos (Phonos er elendig), Swype osv...

Joda, det finnes sikkert noen halvgode erstatninger, men har man øynene åpne og ikke er knyttet til et system skal det godt gjøres å føle at WP sine alternativer er å foretrekke. Og det er synd, for jeg skulle ønsker det var motsatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei, men det blir for dumt å reklamere for at det finnes, når sannheten er at det kun er på engelsk.

Apper?

Vel, alt som finnes til WP er dårlige versjoner av det som finnes til iOS, men ta f.eks. vanlige ting som lokalbanken, norsk tipping, finn.no, (en god) nrk, Sonos (Phonos er elendig), Swype osv...

Joda, det finnes sikkert noen halvgode erstatninger, men har man øynene åpne og ikke er knyttet til et system skal det godt gjøres å føle at WP sine alternativer er å foretrekke. Og det er synd, for jeg skulle ønsker det var motsatt.

På hvilken måte er det Windows Phone (Microsoft) sitt ansvar å utvikle apper?

De beste appene finnes på webben alerede.

http://m.facebook.com

Norsktipping... Bare gå til deres hjemmeside, så får du en webside med utmerket design og funksjonalitet for enhver håndholdt enhet.

Norsktipping har aldri hatt noen gode apper uansett plattform.

Sparebank1 gruppen har en kjempebra app for sine banker. Mange lokalbanker bruker denne appen.

Reklamen legger ikke skjul på at Cortana kun virker i enkelt områder og kun på enkelte språk.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med en del andre her, WP er ikke noe å satse på nå. Den henger fortsatt langt bak IOS og android app- og funksjonalitetsmessig. Jeg prøvde alt for å tilpasse meg WP men det gikk ikke. For å ta et eksempel så hadde ikke WP støtte for den VPN-typen jeg var avhengig av for å være tilkoblet til internett her på hybelen min + at jeg savnet en del apps og kvalitet på de jeg brukte var dårlig.

Generelt sett så mangler WP en god del apps og de som finnes fra før av er av mye dårligere kvalitet enn for eksempel på android- eller iosplatform. De som sier at 6snap var et bra app overdriver sterkt, ja den hadde flere funskjoner enn den skulle hatt men herregud man fikk ikke notifikasjoner om mottatt snap en gang, det er crucial. Det eneste positive med WP var at den var like smooth som ios som er igjen smoothere enn android.

Jeg vet at folk skal alltid forsvare sitt - enten det er hus-, bil- eller en sykkelvalg men realiteten er at windows phone er for den eldre generasjonen eller de som bruker sosiale medier som facebook, instagram, snapchat i liten grad. Jeg brukte WP selv i en kort periode for et par måneder siden og facebook app på WP var veldig dårlig, ingen offisiell snapchat versjon, instagram var bare i beta versjon. Ikke å snakke om alle de nye apps som kommer, er man WP bruker så må man vente i en evighet.

Jeg husket akkurat en app til "mCASH", nå vet jeg ikke om noen av dere har hørt om den men på NHH så får du 10% rabatt på all mat du kjøper med den appen, gjett om den finnes på WP? neppe. Den finnes både på IOS og android og man sparer en god del penger dersom man benytter seg av kantinematen ofte...

Jeg kunne ha skrevet her mye mer men konklusjonen er at WP pdd er ikke i nærheten av IOS og android. Bruker man den til å ringe, sende meldinger og ta bilder så er det greit men om man vil få all funksjonalitet, apputvalg og kvalitet burde man gå enten med IOS eller Android. God natt.

Endret av Triple K
Lenke til kommentar

Tja.. Folk bør kjøpe telefon etter det bruksområdet det trenger.

Og det er klart, hadde Microsoft slengt noen titalls millions på bordet til Snapchat så hadde de fått solgt mange telefoner.

Da hadde de hatt apps til å dekke bruksområdet til, tja, 65-70% av alle mobilbrukere?

Det beste hadde vært om folk sluttet å kjøpe Windows telefoner så OSet bare kunne dø først som sist.

Når det er sagt så kommer jeg glatt til å kjøpe det neste flaggskipet fra Microsoft som kjører Windows 10.

Mye mer eksklusivt med en Windows mobil for en som meg som ikke har den helt store app konsumeringen.

Jeg har sagt det før, INGEN kan konkurrere med Android og iOS. Det går rett og slett ikke, for de er så dominerende at utviklere omtrent betaler for å få utvikle for platformene fordi de vet det er mye penger i det.

Lenke til kommentar

Apper?

På hvilken måte er det Windows Phone (Microsoft) sitt ansvar å utvikle apper?

De beste appene finnes på webben alerede.

http://m.facebook.com

Norsktipping... Bare gå til deres hjemmeside, så får du en webside med utmerket design og funksjonalitet for enhver håndholdt enhet.

Norsktipping har aldri hatt noen gode apper uansett plattform.

Sparebank1 gruppen har en kjempebra app for sine banker. Mange lokalbanker bruker denne appen.

Reklamen legger ikke skjul på at Cortana kun virker i enkelt områder og kun på enkelte språk.

På ingen måte WP sitt ansvar, men når appene ikke finnes kjøper ikke folk telefonene. Simple logic.

Jeg kan jo også lage et nytt OS, men finnes det ikke apper kjøper ikke folk produktet. Slik er det i dag. Jeg kan si at "det er jo ikke mitt ansvar at folk ikke lager apper", men for kjøperen med tusenlappene i handa er valget lett når det finnes OS som har et godt utvalg.

Som nevnt to ganger. Jeg elsker WP sitt utseende og følelse og skulle ønske appene fantes og holdt kvalitetsmessig. Jeg har eid tre WP-telefoner, men måtte gi opp. Man går rundt som en tulling og mangler apper man ønsker. Samme hvem som har "ansvaret", forbrukeren har makta.

Jeg solgte Lumiaen og savner kameraet, men med en iPhone fikk jeg alle apper jeg ville ha, alle appene var mye bedre og mer stabile og da er ikke valget vanskelig.

Endret av jakja83
Lenke til kommentar

Det er ikke direkte Microsoft sitt ansvar og utvikle apper for andre nei, men, det er vel Microsoft sitt ansvar og bygge opp plattformen og økosystemet rundt WP, ingen vil gjøre den jobben for dem. Tror heller ikke det er noen her inne som har etterspurt Snapchat som mener det er MS sitt ansvar og utvikle appen, men det er i brukernes interesse, og brukernes interesse burde være MS sin interesse, noe som gjør at en del brukere nok savner litt press fra MS for å få på plass en Snapchat app, ettersom Snapchat selv tydeligvis mangler motivasjon til å utvikle en.

Driver man en butikk, og kundene ønsker seg et bestemt produkt, er det ikke da ditt ansvar som butikkeier og forsøke skaffe de varene kundene dine ønsker? Jeg mener ja, og syntes det er feil og avskrive MS alt ansvar for å skaffe populære apper og tjenester til WP.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke direkte Microsoft sitt ansvar og utvikle apper for andre nei, men, det er vel Microsoft sitt ansvar og bygge opp plattformen og økosystemet rundt WP, ingen vil gjøre den jobben for dem. Tror heller ikke det er noen her inne som har etterspurt Snapchat som mener det er MS sitt ansvar og utvikle appen, men det er i brukernes interesse, og brukernes interesse burde være MS sin interesse, noe som gjør at en del brukere nok savner litt press fra MS for å få på plass en Snapchat app, ettersom Snapchat selv tydeligvis mangler motivasjon til å utvikle en.

Driver man en butikk, og kundene ønsker seg et bestemt produkt, er det ikke da ditt ansvar som butikkeier og forsøke skaffe de varene kundene dine ønsker? Jeg mener ja, og syntes det er feil og avskrive MS alt ansvar for å skaffe populære apper og tjenester til WP.

De har utviklet det rammeverket. Programmpakken som brukes for utvikling kan lastes ned gratis. Da gjenstår det bare viljen og evnen til utviklerne for å produsere apper.

Microsfot har levert butikkene som butikkeieren kan drive sin virksomhet fra. Det er butikkeieren sin jobb å bestemme hvilke varer han skal selge.

Lenke til kommentar

Microsoft er butikkeieren, butikken er Windows Store. Og Snapchat er produktet som MS trenger i butikken sin for at kundene skal være fornøyde. Snapchat gidder ikke utvikle en app, fordi de syntes ikke MS sin butikk har nok kunder til at de har noen interesse av til å starte utviklingen. Så siden det hovedsaklig da er Microsoft sin interesse og få Snap inn, så burde de være initiativtakeren til å gjøre en deal med Snap, det er det kun pr dags dato MS som har interesse av for å få plattformen til å vokse, og får de den til å vokse, så kommer produktene/appene av seg selv, men MS er ikke den posisjonen i dag at den kan tillate seg og legge ansvaret på Snapchat utviklerne alene, da skjer det ikke noe.

Ikke at jeg tror Snapchat er appen som revolusjonere noe som helst, men det er ikke poenget heller.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må rette opp en feil over. Til min store forskrekkelse ser jeg min lokalbank har nå lansert app i Windows Phone store, så listen blir stadig kortere. En god spotify klient, Sonos og Snapchat så vil jeg si mye er gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...