Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden


Gjest Slettet+32asd4f

  

110 stemmer

  1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

    • Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38


Anbefalte innlegg

Har hatt min Lumia 920 i litt over en uke nå og må si jeg er veldig fornøyd med telefonen. Softwaren derimot er jeg litt forvirret over.

Det jeg er ute etter når jeg kjøper en mobiltelefon er egentlig ting jeg anser som ting man normalt kan forvente av en smarttelefon:

- Kontaktliste med navn og telefonnummer på telefonen

- Kalender på telefonen med muligheter for avtaler og alarmer.

 

Og dette er jo helt grunnlegende ting vil jeg påstå.

Problemet er at jeg ikke får til dette på noen god måte i Windows Phone 8. Uansett hva jeg foretar meg blir ikke kontaktene mine eller avtalene mine på telefonen, de "forsvinner" også opp i skyen. Og det er ikke en funksjonalitet jeg er interessert i eller føler et behov for å ha. Eneste løsningen jeg har funnet så langt er å ikke ha en Microsoft Account på telefonen, men det virker jo ganske håpløst. Det gjør jo blant annet at jeg ikke får tilgang til kjøpte apps.

Så er det noen som sitter på en løsning på hvordan jeg kan få til dette?

Tror du bare kan fjerne hakene på hva som skal synkroniseres i Microsoft-kontoen, kontakter, kalender, varslinger... i innstillinger når du redigerer kontoen, da skal det holde seg kun på telefonen...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du bare kan fjerne hakene på hva som skal synkroniseres i Microsoft-kontoen, kontakter, kalender, varslinger... i innstillinger når du redigerer kontoen, da skal det holde seg kun på telefonen...?

Nei, på Microsoft-kontoen kan man kun valget om å synce email eller ikke. Alt annet havner automatisk i skyen. Det er faktisk en ting som irriterer meg så mye at jeg vurderer å bytte telefon selvom jeg stort sett er fornøyd med resten.

Folk som ikke har kontaktene sine på skyen ala Google/Microsoft synes jeg er ganske dumt. Disse sliter nevneverdig når de får nytt sim kort pga ny format på sim kortet, mikro/nano.

Jeg synes det er ganske dumt at jeg ikke kan velge selv. Er ikke all informasjon som er nødvendig å ha to steder og av sikkerhetsmessige grunner er det da lurt å redusere angrepsflaten ved å ha det minst mulig steder. I tillegg finnes det lite informasjon om hvordan Microsoft sikrer sin Skydrive og det er ingenting jeg kan gjøre for å påvirke sikkerheten for den.

 

Så hvis jeg ikke ønsker å dele ut mine kontakters informasjon eller min egen kalender med Microsoft eller Google burde jeg vel i det minste ha valget?

 

Det som gjør meg irritert angående det her er at man kan velge å ikke logge inn på en Microsoft konto når man starter telefonen første gangen og da fungerer kontaklisten lokalt. Men så fort man logger inn på en Microsoft konto(noe man må for å få tilgang til Store) så forsvinner kontaktene inn i Microsoft kontoen sin kontaktliste og opp i skyen. Så funksjonaliteten til lokal kontaktliste ligger der, men de har ikke gitt brukerne mulighet til å velge selv hva de foretrekker.

Lenke til kommentar

Såh... første offisielle WP8 update ute til 8x.

 

http://www.wpcentral...now-live-htc-8x

 

"brings fixes for rebooting plus adding the “keep Wi-Fi alive” feature, allowing a persistent WLAN connection when the display is off..."

 

 

Changes:

 

http://www.wpcentral.com/new-windows-phone-8-os-update-portico-brings-sms-drafts-and-call-reject-it

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Nei, på Microsoft-kontoen kan man kun valget om å synce email eller ikke. Alt annet havner automatisk i skyen. Det er faktisk en ting som irriterer meg så mye at jeg vurderer å bytte telefon selvom jeg stort sett er fornøyd med resten.

 

Jeg synes det er ganske dumt at jeg ikke kan velge selv. Er ikke all informasjon som er nødvendig å ha to steder og av sikkerhetsmessige grunner er det da lurt å redusere angrepsflaten ved å ha det minst mulig steder. I tillegg finnes det lite informasjon om hvordan Microsoft sikrer sin Skydrive og det er ingenting jeg kan gjøre for å påvirke sikkerheten for den.

 

Så hvis jeg ikke ønsker å dele ut mine kontakters informasjon eller min egen kalender med Microsoft eller Google burde jeg vel i det minste ha valget?

 

Det som gjør meg irritert angående det her er at man kan velge å ikke logge inn på en Microsoft konto når man starter telefonen første gangen og da fungerer kontaklisten lokalt. Men så fort man logger inn på en Microsoft konto(noe man må for å få tilgang til Store) så forsvinner kontaktene inn i Microsoft kontoen sin kontaktliste og opp i skyen. Så funksjonaliteten til lokal kontaktliste ligger der, men de har ikke gitt brukerne mulighet til å velge selv hva de foretrekker.

 

Spiller det virkelig noen rolle? Jeg mener, den skyen de havner i er din. Om det er sikkerhet du bekymrer deg for så bør du vel strengt tatt ikke eie eller iallefall ikke oppbevare noe sensitivt på en smarttelefon i det hele tatt.

 

Selv om du ikke liker det, er faktum det at slik er verden, og det blir ikke mindre lagring i skyen i årene fremover. Og hvilken sensitiv informasjon du har i kontaktlisten din, som du er bekymret for er for meg en gåte. Det er telefonnummer, mail og noe annet småtteri som omhandler alle andre enn deg.

 

Jeg ser hva du vil, men akkurat nå synes jeg du skaper storm i et vannglass. :ph34r:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiller det virkelig noen rolle? Jeg mener, den skyen de havner i er din. Om det er sikkerhet du bekymrer deg for så bør du vel strengt tatt ikke eie eller iallefall ikke oppbevare noe sensitivt på en smarttelefon i det hele tatt.

 

Selv om du ikke liker det, er faktum det at slik er verden, og det blir ikke mindre lagring i skyen i årene fremover. Og hvilken sensitiv informasjon du har i kontaktlisten din, som du er bekymret for er for meg en gåte. Det er telefonnummer, mail og noe annet småtteri som omhandler alle andre enn deg.

 

Jeg ser hva du vil, men akkurat nå synes jeg du skaper storm i et vannglass. :ph34r:

Vannglasset er vel kanskje ikke så fryktelig stort nei og det kan godt hende jeg overreagerer. Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal være mulig å ha mine kontakter og min kalender kun lokalt på min mobiltelefon. Hvis telefonen forsvinner skal det ganske mye til for at jeg ikke skal merke det og jeg kan ta steg for å minimere skaden. Hvis dataen min blir aksesert i skyen er jeg avhengig av at Microsoft(eller den tilbyderen av tjensten som det gjelder) sier i fra til meg at noen andre en meg har vært inne på kontoen og det er ikke sikkert jeg kan ta steg for å minimere skaden før det er for sent.

 

Det er utrolig mye informasjon man kan dytte inn i kontaklisten om dagen, notat plassen er jo ganske stor. I tillegg er jo kalenderen syncet enten du vil eller ei og der er det jo mye personlig informasjon. Og bare fordi Skyen blir gjort mer tilgjengelig for alle og en hver så skal jeg "tvinges*" til å bruke den?

 

*Jeg forventet faktisk at telefonen kunne ha lokal kontaktliste og kalender siden det har vært sånn på alle mine tidligere telefoner. Derfor gjorde jeg ikke noe research angående det før jeg kjøpte telefonen, hadde jeg gjort det kunne jeg jo ha tatt et valg. Nå er jo valget enten å bruke telefonen sånn som jeg ønsker, men miste tilgang til Store, Rooms, Xbox Live etc, "overgi" meg og bare akseptere at alt havner i skyen eller bytte telefonen til en annen...

Lenke til kommentar

Fra Mobili.no

 

Windows Phone begynner å få et svært så respektabelt app-utvalg, og etter lanseringen av Windows Phone 8 i oktober har utviklingen aksellerert kraftig. Så kraftig at appene står i kø for å bli sertifisert.

Ifølge Microsofts egen blogg har antall apper som blir levert til godkjenning økt med hele 40 prosent, noe som gjør at utviklere må påberegne en ventetid på fem virkedager på å få svar.

Selskapet melder også at sertifiserings-avdelingen kommer til å være på jobb som vanlig gjennom hele juletiden - bortsett fra julaften, 1. juledag og 1. januar.

FOTFESTE

Med stadig flere Windows Phone-modeller å velge mellom er det lite trolig at utviklingen på app-fronten vil avta med det første. At plattformen på sikt vil havne på linje med Android og iOS - også når det kommer til app-utvalg, virker altså ikke helt urealistisk.

Endret av MobilNerd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft skrek høyt om Live tiles på WP, men jeg kan ikke si at jeg har funnet noen apps som bruker de til noe fornuftig. Per dags dato har jeg en app som viser temeperatur og vær.

 

 

Finnes det noen bra live tile apps?

 

Hvilke andre apps føler dere at det er verdt å sjekke ut? Synes app storen er lite ryddig, finner aldri noe spennende i den.

Lenke til kommentar

Ikke? Syntes Me-tile, Grouptile, kontakter, sms, epost, kalender, m.m. funker ganske bra :s .

 

3. parts aner jeg lite om, dog. Ikke kommet over noe jeg vil ha live tile på utenom de standarde enda.

 

SMS og epost er de eneste tilene jeg har på skjermen og de viser bare antall meldinger/eposter, ikke akkurat revolusjonerende greier.

Hva gjør me-tile, group-tile og kontakter-tilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...