Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

110 stemmer

1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

• Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt en Lumia 630 med WP 8.1. Dette er vel den første fra Nokia med fabrikkinstallert 8.1. Har et par spørsmål, jeg ikke har klart å finne ut av ennå:

1. Vet det er kommet oppdatering til WP 8.1 betaversjonen, men finnes dette også til den endelige versjonen, som jeg har?

2. Wifi-signalmottak er ikke særlig bra. En del som har gått fra 8.0 til 8.1 uttrykker at wifi-mottak er svakere etter oppdatering. Noen løsning i sikte, eller workarounds? Jeg bruker ikke wifi-sensor.

Beklager hvis disse spørsmålene er stilt tidligere i tråden.

Edit: Bluetooth er heller ikke noe å skryte av. Både den og wifi er ustabilt. Godt jeg bare har tenkt å bruke telefonen som reservetelefon foreløpig.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har kjøpt en Lumia 630 med WP 8.1. Dette er vel den første fra Nokia med fabrikkinstallert 8.1. Har et par spørsmål, jeg ikke har klart å finne ut av ennå:

1. Vet det er kommet oppdatering til WP 8.1 betaversjonen, men finnes dette også til den endelige versjonen, som jeg har?

2. Wifi-signalmottak er ikke særlig bra. En del som har gått fra 8.0 til 8.1 uttrykker at wifi-mottak er svakere etter oppdatering. Noen løsning i sikte, eller workarounds? Jeg bruker ikke wifi-sensor.

Beklager hvis disse spørsmålene er stilt tidligere i tråden.

Edit: Bluetooth er heller ikke noe å skryte av. Både den og wifi er ustabilt. Godt jeg bare har tenkt å bruke telefonen som reservetelefon foreløpig.

Mitt inntrykk at WP etter 1,5års bruk er at folk har meget forskjellige erfaringer, selv med like telefoner.

Hos meg er hverken BT eller Wifi noe særlig å skryte av - for å si det på godt norsk føkker det opp hele telefonen. Dette gjelder for meg og noen få andre.

Om der kun var Wifi som krøllet det til for meg ville jeg naturligvis vurdert at det er noe feil med selve wifien i huset, men når dette skjer på restauranter, på jobben og hos venner i tillegg skjønner jeg at det ikke er noen feil her.

BT også forsterker mistanken om at det er telefonen som sliter. om jeg har kost meg på verandaen med Purity Pro og skal slå av BT henger hele greia seg og jeg får ikke mulighet til å deaktivere BT uten å restarte telefonen. (Jeg vet det er dumt å deaktivere BT, men dette er eneste måten for min telefon å finne igjen bilen eller andre enheter, altså å deaktivere den for så å aktivere den til en annen enhet.)

Når det er sagt - Jeg har nå hatt wifi deaktivert i 2-3 dager og telefonen har fungert strøkent, bortsett fra et par BT-restarter.

Det som er så synd er at jeg snart har tømt min 5G datatrafikk-bank..

men nå var det ikke meningen å syte mer over dette...ville bare bekrefte at det ikke er bare du som sliter med connections :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kan også være enkelte apper som lager krøll med de forskjellige "radioene".

Noen connectivity apper jeg har prøvd gjorde at WiFi og BT var veldig ustabile, husker dessverre ikke navn, var på 920'n for ca. et år siden. Men kan jo selvfølgelig være noe galt med mobilen også.

Har heldigvis ikke hatt noe hickups med 1020'n så langt. Absolutt beste mobil jeg har hatt.

Batteriet ble også betraktelig bedre etter siste oppdateringen som kom til 8.1 :D

post-280044-95910_thumb.png

Lenke til kommentar

@Countryman og Xaphoon:

Tusen takk for svarene fra dere!

Det er nok ett eller annet med telefonen eller OS-et, for wifi-nettverket fungerer ellers godt i heimen. Ser også at telefonen ikke klarer å finne særlig mange nettverk i nabolaget. Her er nok Samsung og HTC det beste jeg har prøvd. For øvrig bruker jeg iPhone 5s som min "førstetelefon", og den fungerer også klart bedre enn min nye 630.

Dermed ser det ut for at vi kan se bort fra at det skyldes apper, siden wifi-indikatoren ser ut til å vise verdier som også viser seg å være lave i praktisk bruk.

Får håpe dette, og Bluetooth, fikses i senere oppdateringer. Det er uansett for dårlig. For øvrig er jeg fornøyd med telefonen og WP :)

Lenke til kommentar

Hvordan fjerner jeg bildet fra en kontakt?

Jeg har ikke prøvet dette selv, men så noen foreslå at du sync'er kontaktene mot Exchange eller lignende, og så sletter du bildet på Exchange og sync'er tilbake. Det er ikke mulig på telefonen.

Edit: Kanskje det var mulig å lagre et blankt/gjennomsiktig bilde på telefonen, og så ertsattte med det? Blir ikke helt det samme, men...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg for tiden en Lumia 520 som min hoved telefon. Den er selvfølgelig ikke verdens raskeste, men det går overraskende greit.

Men hva nå. Er det noen som har 1020 & 5s som kan si noe om hastighetsforskjeller ved vanlig bruk. Surfing/epost/sosiale medier & ikke minst kamera. Noe jeg mer og mer setter pris på er hvor kjapt kameraet til iphone er.

Lenke til kommentar

Er vel ingen grunn å gå i detaljer på ytelsesforskjeller mellom Nokia Lumia 1020 og iPhone 5S, sistnevnte har nok på papiret noe kvassere maskinvare men det blir fort smør på flesk da begge vil føles som mer eller mindre knirkefrie i bruk begge to.

Kamerahastigheten er nok fordel iPhone 5S, nå har jeg riktignok ikke testet Lumia 1020 med Windows Phone 8.1 osv men når jeg brukte Lumia 1020 i en 14 dager så fremsto kameraprogramvaren og selve kamera som noe av det tregere jeg har opplevd på en toppmodell. Tar jo dog knallgode bilder osv, men tiden fra du "klikker" til bilde er tatt, og hvor lang tid selve kameraprogramvaren brukte på å laste inn i det hele tatt osv var ikke en dans på roser.

Surfing, epost og sosiale medier er oppegående på begge to og maskinvaren er såpass kraftig at det går på null, komma, niks uansett hvem av de to du velger. Har dog opplevd en del merkelig formatering med Internet Explorer på Windows Phone, men nå er det jo ny versjon av IE på Windows Phone 8.1 så dette kan ha blitt meget bedre. Selv har jeg liten erfaring med Windows Phone 8.1 enda. På epost så er Windows Phone etter min mening best av samtlige, bedre epostklient skal du lete lenge etter og det blir jo ikke stort mer behagelig for øye enn sort bakgrunn med hvit tekst. Sosiale medier er litt så som så avhengig av programvaren, selv siste versjon av Facebook BETA er langt dårligere på å gi informasjon i "bakgrunnen" enn hva Facebook på Android og iOS er, det hender alt for ofte at noen har skrevet til meg på Facebook uten at jeg hører så mye som et pip før det har gått alt fra 5 til 30 minutter, på både Android og iOS får du jo varsling umiddelbart til enhver tid.

Lenke til kommentar

1020 har maskinvare som er 50% raskere enn din 520. Den har også dobbelt så mye ram, så du vil oppleve oftere at apper du nylig har brukt åpnes/fortsettes raskere (med unntak av tilbakestående applikasjoner som blandt annet facebook messenger). Iphone 5s har dobbelt så rask cpu som 1020.

Lenke til kommentar

Nei, både shuffle- og repeat-funksjonen er tilstede - ved siden av spole-/play/pause-knappene. Trenger ikke åpne kontekst-menyen lengre.

Men tror ikke de har fått på plass enkeltsangs-repeat ennå, for de som er opptatt av det.

Lenke til kommentar

Men noe som ER blitt borte er muligheten til "select all" der man velger album til offline liste.

Jeg har måtte gjøre dette 2 ganger siden oppdateringen kom og det ta ca 20 minutter med vill trykking hver gang, i.o.m. at Spotify bruker så lang tid på å få albumet åpnet der offline-slideren er.

men jeg liker den nye versjonen generelt meget godt, spesielt smart-radioen. Det er stort sett den jeg har hatt på siden oppdateringen og har allerede funnet en del nye band gjennom den :)

Lenke til kommentar

Nei, både shuffle- og repeat-funksjonen er tilstede - ved siden av spole-/play/pause-knappene.

Takk skal du ha! Har irritert vettet av meg i to uker. Pendling til og fra jobb har vært en lite helvete.

Pleier bare spille rett fra spillelisten og da kommer ikke selve playeren opp med mindre du trykker på den. Ikke spør hvorfor jeg ikke har sjekket det, men jeg har virkelig lett :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...