Gå til innhold

Windows Phone 8-tråden

Gjest Slettet+32asd4f

110 stemmer

1. 1. Hva er din(e) favorittnyhet(er) i WP 8.1?

• Cortana
      24
    • Notifikasjonssenter
      77
    • Batterisense, WiFi-sense
      24
    • Muligheten til å installere apper på SD-kort
      26
    • Internet Explorer 11
      24
    • Kalenderen
      19
    • "Swype"-tastaturet
      25
    • Bakgrunnsbilde på flisene
      35
    • Flere fliser på startskjermen
      38

Anbefalte innlegg

Veldig spent på om dere kan teste batteri levetiden når Facebook + Facebook Messenger er logget på sammenlignet med når de er logget av.

På min iPhone 5S så ser det ut til at jeg går fra ca 1,5 dag med batteri til 3-4 dager så fort jeg logger meg ut og ikke benytter Facebook + Facebook Messenger. Du må logge ut, hvis ikke så ligger de å operer i bakgrunnen uansett, det er hvertfall min erfaring fra iOS.

Hadde vært morsomt med en sammenligning, for appene fremstår absurd dårlig optimalisert med tanke på strømforbruk i iOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Veldig spent på om dere kan teste batteri levetiden når Facebook + Facebook Messenger er logget på sammenlignet med når de er logget av.

På min iPhone 5S så ser det ut til at jeg går fra ca 1,5 dag med batteri til 3-4 dager så fort jeg logger meg ut og ikke benytter Facebook + Facebook Messenger. Du må logge ut, hvis ikke så ligger de å operer i bakgrunnen uansett, det er hvertfall min erfaring fra iOS.

Hadde vært morsomt med en sammenligning, for appene fremstår absurd dårlig optimalisert med tanke på strømforbruk i iOS.

I iOS kan du slå av bakgrunnsoppdateringer, enten pr app eller helt, under Generelt/Bakgrunnsoppdatering. Som standard er dette slått på for alt, og da vil alle apper bruke data=strøm når de er startet, selv om de ikke er aktive.

Lenke til kommentar

I iOS kan du slå av bakgrunnsoppdateringer, enten pr app eller helt, under Generelt/Bakgrunnsoppdatering. Som standard er dette slått på for alt, og da vil alle apper bruke data=strøm når de er startet, selv om de ikke er aktive.

Dette er jeg fullstendig klar over, men for meg så dreper du jo hele poenget med en app som Facebook Messenger om den ikke skal få lov til å ligge i bakgrunnen og gi deg pushoppdateringer når noe skjer. Da kan jeg jo like så greit bare navigere meg manuelt inn på Facebook for å se om noe har skjedd siden sist.

For det andre så roter jeg verken med lokalisasjon tjenester eller app refresh innstilling for enkelt apps, ikke fordi jeg ikke kan eller ikke er oppegående nok til å fikle med det. Men fordi det rett og slett ikke skal være nødvendig. Det er greit å ha muligheten hvis du har applikasjoner du finner masete og ikke vil at skal ha muligheten til å oppdatere seg i bakgrunnen, eller du har applikasjoner du ikke ønsker at skal ha tilgang på lokalisasjonsdata eller rett og slett ikke ser noe som helst vits med at skal kunne vite hvor du er osv.. Men jeg gidder rett og slett ikke å sitte å fintune disse innstillingene bare fordi utviklere ser ut til å være for late til å gjøre en skikkelig jobb... Da dropper jeg hele applikasjonen og vil fraråde alle jeg kjenner mot å bruke den.

Spesielt Facebook og Facebook Messenger som er fra et såpass stort selskap, og er såpass kjente og brukte applikasjoner så syntes jeg såpass elendig optimalisering at batteriet mitt blir halvert ikke hører noe sted hjemme. Og jeg er av typen som kanskje mottar et par notifikasjoner og toppen en melding via Facebook om dagen så det er ikke på grunn av at det skjer noe hvert andre sekund heller. Her må utviklerne rett og slett skjerpe seg, jeg har jo ikke en eneste applikasjon på telefonen min som er overhode i nærheten av å konsumere like mye batteri som disse. Og selv om jeg forstår at chattjenester osv er litt mer avhengig av å oppdateres ofte i bakgrunnen for å kunne gi meg informasjon kontinuerlig når det skjer noe så det fort bruker litt mer batteri enn de fleste andre applikasjoner er for så vidt greit, men en app som Kik er jo ikke i nærheten av det samme forbruker å gjør jo mer eller mindre nøyaktig det samme som Facebook Messenger så det er helt tydelig rom for abnorme forbedringer her. Og hva med iMessage som må kunne sies å gjøre mye det samme med tekstmeldinger, disse mottar du jo øyeblikket uten at appen spiser opp batteriet ditt rått.

Og grunnen til at jeg er nysgjerrig på hvordan det oppfører seg til Windows Phone er jo fordi jeg er veldig spent på om vi ser de samme symptomene også her på en helt annen plattform, med et helt annet programmeringsspråk. Om Facebook + Facebook Messenger reduserer batteriet mitt med type 60-70% i iOS så burde det jo være en smal sak å se om det er i nærheten av like ille med Windows Phone varianten. Og hvis det viser seg å være store forskjeller så understreker jo det bare at iOS versjonene inneholder forferdelig dårlig optimalisert kode.

Lenke til kommentar

Skal sjekke litt om det blir forskjell ved å være logget inn på Facebook og Messenger appene kontra det å logge ut av begge. Prøver å logge ut neste uke for å se evnt forskjell.

Gleder meg til WP8.1 og Battery Sense :)

Apptips... Wimp er oppdatert, app fra Sector alarm er i Store, Bing Mat og drikke ser veldig bra ut, Bing Helse og trening, Bing Reise...

Lenke til kommentar

Batteritiden på min nye l1020 er ikke bra og har ikke vært det de få ukene jeg har hatt den. Hva skal til før man kan klage? Har prøvd soft reset, men har ikke avinstallert alle apper...

Her er litt om batteri på 1020.

http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-1020/243573-1020-battery-drain.html

På innstillinger/programmer/bakgrunnsoppgaver, sjekk hva som kjører. Bla. drive+ sluker strøm.

Sjekk hva skjerm står på (lysstyrke)

Prøv en soft reset og lad sammenhengene i 15-16 timer (helgejobb ;))

Batteriet bør holde fra morgen til sent på kvelden med normalt bruk.

Hvis den går tom på 5-6 timer uten mye bruk bør du reklamere.

Edit! Hvis du har dårlig/manglende 4G-dekning, sett høyeste hastighet til 3G. Bruker masse strøm på å lete etter nett.

Etter at jeg reviderte bakgrunnsoppgaver er tendensen positiv. Takk for nyttige tips

(Satte maxnett til 3g også)

Endret av Runcie
Lenke til kommentar

Batteritiden på min nye l1020 er ikke bra og har ikke vært det de få ukene jeg har hatt den. Hva skal til før man kan klage? Har prøvd soft reset, men har ikke avinstallert alle apper...

Her er litt om batteri på 1020.

http://forums.wpcentral.com/nokia-lumia-1020/243573-1020-battery-drain.html

På innstillinger/programmer/bakgrunnsoppgaver, sjekk hva som kjører. Bla. drive+ sluker strøm.

Sjekk hva skjerm står på (lysstyrke)

Prøv en soft reset og lad sammenhengene i 15-16 timer (helgejobb ;))

Batteriet bør holde fra morgen til sent på kvelden med normalt bruk.

Hvis den går tom på 5-6 timer uten mye bruk bør du reklamere.

Edit! Hvis du har dårlig/manglende 4G-dekning, sett høyeste hastighet til 3G. Bruker masse strøm på å lete etter nett.

Etter at jeg reviderte bakgrunnsoppgaver er tendensen positiv. Takk for nyttige tips

(Satte maxnett til 3g også)

Å sette maks hastighet til 3g behøver ikke være bra for effektforbruket. Snarere tvert imot. Slik er det i hvert fall med iPhone. Grunnen er at jo lengre det tar å laste innholdet, jo lengre må store deler av systembrikken være i en høyere power state.

Lenke til kommentar

1020 sparer en hel del med 3G

kan også være ett tips å laste ned en batteri app. Der kan du se aktuell batteri trekk i prosent. Min bruker rundt 4% i timen med blåtann påslådd.

Har en batteriapp. Undrer meg på kva det nåverande forbruket egentlig er. For eg gjer som regel akkurat det samme kvar gong eg sjekker det, nemlig at eg har batteriappen åpen. Men det er kanskje "snittforbruk siste time" eller noko?

Lenke til kommentar

I påvente av lumia 929(icon) så tror jeg at jeg selger min iphone 5s til min kjære mor, og går til innkjøp av lumia 1520. Men har noen spm:

1. Flip cover wallet, noen gode tips til hva jeg burde kjøpe her?

2. Hvordan er app-utvalget for tiden? Trenger ikke snapchat instagram facebook- ting, men er mere på utkikk etter spill, både for meg og junior på 3,5år.

4. Når kommer wp 8.1?

Lenke til kommentar

Jeg står i mellom Nokia 925 og 1020, noen som har hatt begge og komme med innspill?

Jeg har brukt, og bruker, begge nå og da.

Jeg tror at valget ditt bør baseres på forskjellene, og deretter hva det betyr for deg:

Kamera

1020 > 925

Kameraet er overlegent på 1020 og produserer bilder som ikke ligner noe du får fra andre telefoner. I tillegg har den Xenon blits fremfor LED.

Utseende

1020 - 925

Begge telefonene ser lekre ut. Jeg personlig holder en liten knapp på 1020, både fordi jeg liker formfaktoren (som er lik 920) og fordi jeg synes kameraet på baksiden er knalltøft.

Lagringsplass

1020 > 925

1020 har 32GB, mens 925 har 16GB.

Vekt

1020 < 925

For de som synes vekt er viktig, så veier 925 19 gram mindre enn 1020. Det merkes egentlig bare om man holder de i hver sin hånd, sånn ellers har det ingenting å si.

Skjerm

1020 - 925

Samme skjerm, samme oppløsning og samme størrelse.

Trådløs lading

1020 - 925

Begge trenger deksel for å lade trådløst

Farger

1020 > 925

1020 er den eneste av disse som du kan få i andre farger enn grå, sort eller hvit (925). Derfor vinner den knepent, da spesielt den matte gulfargen som er lekker!

I bruk

1020 > 925

Windows Phone føles helt likt ut på begge, men 1020 har 1GB ram mer, og føles derfor såvidt kjappere i svingene ut.

Pris

1020 < 925

925 er noe eldre, og koster derfor mindre. Om pris teller mest, så er definitivt 925 veien å gå. Akkurat nå koster 1020 4429,- på det billigste, og 925 koster 2979,-.

Skulle jeg valgt mellom disse, hadde jeg tatt 1020 uten å nøle, rett og slett pga 1GB ram mer og det utrolige kameraet, samt at jeg liker utseende på den hakket bedre.

Endret av TheMoonMan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...