Jar-of-clay Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Si at gud finnes, kan han da være allmektig? Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det/har det vært så mye jævelskap opp gjennom historiens løp, hvorfor er det kriger, sult og katastrofer hvis gud kan fikse det? Hvor mektig er f.eks Jehova? PS: jeg er ikke religiøs Jeg tror det går på den frie vilje. Hvis Gud skapte mennesker som frie vesener som kan velge godhet og ondskap kan det også hende at Hans tyngdelov ikke lar Ham gripe inn hvor vi ikke lar Ham. Hvorfor skulle vi ellers måtte be "la ditt rike komme på jorden som i Himmelen" om Han ikke kunne virke fritt. Mange velger å holde Gud borte, og da kan Han heller ikke blande seg (-det er det jeg tror ihvertfall). Jeg er en ateist, og jeg lever et utrolig godt liv. Jeg ble født i Norge, har gode foreldre og har det generelt godt, uten å ha noen gang trodd på en guds eksistens, hvorfor lider religiøse hvis gud finnes, hvorfor lider mange religiøse og jeg lever godt? Hvet ikke, utelukker det Guds eksistens? Nei, men det skaper stor tvil om den kristne ideologis gud som liksom skal elske alle, svare på bønner, osv. osv. Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det så jævlig mange steder i verden? Den kristne tro innbefatter også onde krefter. Vi har ikke en kamp mot kjøtt og blod men mot onde ånder og krefter. Det er en spirituell krig. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Si at gud finnes, kan han da være allmektig? Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det/har det vært så mye jævelskap opp gjennom historiens løp, hvorfor er det kriger, sult og katastrofer hvis gud kan fikse det? Hvor mektig er f.eks Jehova? PS: jeg er ikke religiøs Jeg tror det går på den frie vilje. Hvis Gud skapte mennesker som frie vesener som kan velge godhet og ondskap kan det også hende at Hans tyngdelov ikke lar Ham gripe inn hvor vi ikke lar Ham. Hvorfor skulle vi ellers måtte be "la ditt rike komme på jorden som i Himmelen" om Han ikke kunne virke fritt. Mange velger å holde Gud borte, og da kan Han heller ikke blande seg (-det er det jeg tror ihvertfall). Jeg er en ateist, og jeg lever et utrolig godt liv. Jeg ble født i Norge, har gode foreldre og har det generelt godt, uten å ha noen gang trodd på en guds eksistens, hvorfor lider religiøse hvis gud finnes, hvorfor lider mange religiøse og jeg lever godt? Hvet ikke, utelukker det Guds eksistens? Nei, men det betyr at en allmektig gud er en sadistisk drittsekk.. Hvis du tror på det bibelen sier om hvem Gud er, så sier det at han måtte forlate denne verden da Han ikke tåler synd, men kom i form av et menneske, Jesus, for å gjennopprette kontakten, var Jesus en sadistisk drittsekk? Hvem har sagt at det er blind tro? All religiøs tro er blind by default... Å tro på noe uten fnugg av bevis (nei, fantasien teller ikke som bevis) er å tro blindt J-A-C.... Ok så det er mindre blindt enn å lukke øynene og tro at vi alle bare tilfeldigvis havnet her med evne til å snakke kommunisere, forplante oss, lage musikk og tenke? Jeg kjenner ikke jesus, så jeg vet ikke. Det gjør forsåvidt ingen. Det jeg sa, var at dersom gud finnes og er allmektig, så er han en sadistisk drittsekk. Ja det er langt mindre blindt å prøve å finne vitenskaplige bevis på eksistens og evolusjon, enn å tro på en 2000 år gammel bok om en magisk fyr i skyene som styrer alt.. Edit: Skrivefeil Endret 7. september 2012 av sungun 2 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Si at gud finnes, kan han da være allmektig? Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det/har det vært så mye jævelskap opp gjennom historiens løp, hvorfor er det kriger, sult og katastrofer hvis gud kan fikse det? Hvor mektig er f.eks Jehova? PS: jeg er ikke religiøs Jeg tror det går på den frie vilje. Hvis Gud skapte mennesker som frie vesener som kan velge godhet og ondskap kan det også hende at Hans tyngdelov ikke lar Ham gripe inn hvor vi ikke lar Ham. Hvorfor skulle vi ellers måtte be "la ditt rike komme på jorden som i Himmelen" om Han ikke kunne virke fritt. Mange velger å holde Gud borte, og da kan Han heller ikke blande seg (-det er det jeg tror ihvertfall). Jeg er en ateist, og jeg lever et utrolig godt liv. Jeg ble født i Norge, har gode foreldre og har det generelt godt, uten å ha noen gang trodd på en guds eksistens, hvorfor lider religiøse hvis gud finnes, hvorfor lider mange religiøse og jeg lever godt? Hvet ikke, utelukker det Guds eksistens? Nei, men det skaper stor tvil om den kristne ideologis gud som liksom skal elske alle, svare på bønner, osv. osv. Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det så jævlig mange steder i verden? Hvis du tror på det bibelen sier om hvem Gud er, så sier det at han måtte forlate denne verden da Han ikke tåler synd, men kom i form av et menneske, Jesus, for å gjennopprette kontakten, var Jesus en sadistisk drittsekk? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Og den kristne gud taper den krigen også.... Og vhem sier at verden er ond? Du har gode hendelser og mindre gode hendelser, men ingen som er bare onde... Ihvertfall ikke hele tiden. Alt er realtivt her i verden, så fastspikrede onde hendelser er det vel bare religiøse som klamrer seg til for å forsvare sin tro i den tro at moral og etikk smuldrer bort hvis dette ikke er tilfelle... Håpløst... Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Si at gud finnes, kan han da være allmektig? Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det/har det vært så mye jævelskap opp gjennom historiens løp, hvorfor er det kriger, sult og katastrofer hvis gud kan fikse det? Hvor mektig er f.eks Jehova? PS: jeg er ikke religiøs Jeg tror det går på den frie vilje. Hvis Gud skapte mennesker som frie vesener som kan velge godhet og ondskap kan det også hende at Hans tyngdelov ikke lar Ham gripe inn hvor vi ikke lar Ham. Hvorfor skulle vi ellers måtte be "la ditt rike komme på jorden som i Himmelen" om Han ikke kunne virke fritt. Mange velger å holde Gud borte, og da kan Han heller ikke blande seg (-det er det jeg tror ihvertfall). Jeg er en ateist, og jeg lever et utrolig godt liv. Jeg ble født i Norge, har gode foreldre og har det generelt godt, uten å ha noen gang trodd på en guds eksistens, hvorfor lider religiøse hvis gud finnes, hvorfor lider mange religiøse og jeg lever godt? Hvet ikke, utelukker det Guds eksistens? Nei, men det betyr at en allmektig gud er en sadistisk drittsekk.. Hvis du tror på det bibelen sier om hvem Gud er, så sier det at han måtte forlate denne verden da Han ikke tåler synd, men kom i form av et menneske, Jesus, for å gjennopprette kontakten, var Jesus en sadistisk drittsekk? Hvem har sagt at det er blind tro? All religiøs tro er blind by default... Å tro på noe uten fnugg av bevis (nei, fantasien teller ikke som bevis) er å tro blindt J-A-C.... Ok så det er mindre blindt enn å lukke øynene og tro at vi alle bare tilfeldigvis havnet her med evne til å snakke kommunisere, forplante oss, lage musikk og tenke? Jeg kjenner ikke jesus, så jeg vet ikke. Det gjør forsåvidt ingen. Det jeg sa, var at dersom gud finnes og er allmektig, så er han en sadistisk drittsekk. Ja det er langt mindre blindt å prøve å finne vitenskaplige bevis på eksistens og evolusjon, enn å tro på en 2000 år gammel bok om en magisk fyr i skyene som styrer alt.. Edit: Skrivefeil Hvilket grunnlag har du for å si det? Har du lest evangeliene selv? Endret 7. september 2012 av Jar-of-clay Lenke til kommentar
sungun Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ja jeg har det, begynner riktignok å bli en stund siden. For meg er det ganske opplagt at man ikke skal stole blindt på noe man leser. Du nevnte menneskets frie vilje tidligere. Mennesket har vist seg gjennom historien veldig gode til å lyve og bedra. Hvordan kan du stole på de som har skrevet, redigert og endret bibelen? Så grunnlaget mitt er at, istedenfor å stole på en meget gammel, suspekt og usannsynlig bok - burde man jobbe for å finne svar på spørsmålene der vi har funnet de før - i vitenskapen.. Lenke til kommentar
LonelyMan Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 For meg er det ganske opplagt at man ikke skal stole blindt på noe man leser. Hvem sa du skulle stole på noe i det hele tatt? 2 Lenke til kommentar
Jar-of-clay Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ja jeg har det, begynner riktignok å bli en stund siden. For meg er det ganske opplagt at man ikke skal stole blindt på noe man leser. Du nevnte menneskets frie vilje tidligere. Mennesket har vist seg gjennom historien veldig gode til å lyve og bedra. Hvordan kan du stole på de som har skrevet, redigert og endret bibelen? Så grunnlaget mitt er at, istedenfor å stole på en meget gammel, suspekt og usannsynlig bok - burde man jobbe for å finne svar på spørsmålene der vi har funnet de før - i vitenskapen.. Du mener den er usannsynlig, jeg gjør ikke det. http://www.seeking4t...f_the_bible.htm Lenke til kommentar
sungun Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Den linken refererte til at bl.a geografien stemmer, det var ikke det jeg mente var usannsynlig, det er historiene og hendelsene jeg sikter til ( Skapelsen, gjenoppstandelse, mirakler osv) Lenke til kommentar
ENY Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 (endret) Ja jeg har det, begynner riktignok å bli en stund siden. For meg er det ganske opplagt at man ikke skal stole blindt på noe man leser. Du nevnte menneskets frie vilje tidligere. Mennesket har vist seg gjennom historien veldig gode til å lyve og bedra. Hvordan kan du stole på de som har skrevet, redigert og endret bibelen? Så grunnlaget mitt er at, istedenfor å stole på en meget gammel, suspekt og usannsynlig bok - burde man jobbe for å finne svar på spørsmålene der vi har funnet de før - i vitenskapen.. Men kan man egentlig stole på vitenskapen? Kan man stole på at det vi oppfatter som virkelig er virkelig? Kan man helt sikkert vite at vi f.eks. ikke lever i en virtuell løgn som er skapt av romvesner som forsker på mennesker? Sannheten er at man ikke kan det. Men det er et faktum at vi har stor nytte av å akseptere vitenskapen. Det som jeg er uenig i ditt innlegg om, er at det er blindt å tro på en religion. Vi mennesker har ulike virkelighetsoppfatninger. Noen av oss trenger en forklaring på hvorfor vi er her, hva det innebærer å være et menneske, diverse essensielle spørsmål, og da kan religion tilby hjelp. De som følger en religion har en religiøs virkelighetsoppfatning, og de opplever derfor religionen som virkelig. Du, som oppfordrer til å jobbe med vitenskapen, har en matriell virkelighetsoppfatning. Men på grunnlag av at vi ikke vet hva som er virkelig, så er ikke din virkelighetsoppfatning mer korrekt enn noen andres. Det som er blindt er å tro at din virkelighetsoppfatning er rett. Endret 7. september 2012 av ENY 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Noen av oss trenger en forklaring på hvorfor vi er her, hva det innebærer å være et menneske, diverse essensielle spørsmål, og da kan religion tilby hjelp. Gir bibelen svar på hvorfor vi er her, hva det innebærer å være et menneske og andre diverse spørsmål altså? Hvem bibel er det du har lest da lurer jeg, for den kristne/jødiske/muslimske gir ingen slike svar, kun løse påstander og ville gjettninger vi i dag vet er feil.. Det er bare å innse at OM en gud personaliserte seg selv i dag så ville evolusjon fremdeles være gjeldende, så jeg lurer virkelig på hvem bibel som gir deg slike svar som du har lest. Den kristne bibelen kan det altså ikke være.... 1 Lenke til kommentar
ENY Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Noen av oss trenger en forklaring på hvorfor vi er her, hva det innebærer å være et menneske, diverse essensielle spørsmål, og da kan religion tilby hjelp. Gir bibelen svar på hvorfor vi er her, hva det innebærer å være et menneske og andre diverse spørsmål altså? Hvem bibel er det du har lest da lurer jeg, for den kristne/jødiske/muslimske gir ingen slike svar, kun løse påstander og ville gjettninger vi i dag vet er feil.. Det er bare å innse at OM en gud personaliserte seg selv i dag så ville evolusjon fremdeles være gjeldende, så jeg lurer virkelig på hvem bibel som gir deg slike svar som du har lest. Den kristne bibelen kan det altså ikke være.... Dette får en kristen svare på, men noe av det som må være i en religion er lære. Denne læren svarer på essensielle spørsmål. Vi vet ikke om Gud eksisterer. Dette er noe som vi ikke kan bekrefte/avkrefte. Vet vi hva som er feil? Vet vi hva som er virkelig? Det er dette som var poenget mitt, vi vet ikke. Eksempel: Vitenskapen bekrefter at dinosaurene levde for over 65 millioner år siden. Bibelen påstår at kloden ble skapt for 6000 år siden. Hvordan kan du vite at Gud ikke skapte kloden slik at vi skulle tro at dinosaurene levde for 65 millioner år siden? Da du ikke kan motbevise Guds eksistens? Du trenger selvfølgelig ikke å tro, men det er heller ikke galt å tro. De kristne tror at Gud eksisterer. De opplever han, de føler han. Noen vil til og med påstå at de har møtt han. Hva betyr det at boken er 2000 år gammel og kritikkverdig, hvis det du opplever med boken føles riktig og virkelig? Hvordan er dette forskjellig ifra at du tror på det du oppfatter som virkelig? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hvordan er dette forskjellig ifra at du tror på det du oppfatter som virkelig? Tja, den største forskjellen er vel at jeg aldri ville drept personer over påstander i gamle bøker... Det er så "virkelig" jeg oppfatter at disse religiøse skrullingene som "føler"/"ser"/"hører" disse høyst imaginære gudene er... Bare å ta en titt på libya nå om dagen det så ser man fort hvor galt slik innbilsk tro kan føre med seg... Der de ikke bruker fornuft i det hele tatt, kun den hjernen de må ha i ræva... Bortsett fra det kan folk tro på hage gnomer for min del, bare ikke bland TRO inn i vitenskap og dra det ned til lavmålet religion. Hva er foresten vitenskap for deg? En gjeng med folk som løper rundt og sprer påstander de ikke har noen bevis for eller hva? Lenke til kommentar
ENY Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Hvordan er dette forskjellig ifra at du tror på det du oppfatter som virkelig? Tja, den største forskjellen er vel at jeg aldri ville drept personer over påstander i gamle bøker... Det er så "virkelig" jeg oppfatter at disse religiøse skrullingene som "føler"/"ser"/"hører" disse høyst imaginære gudene er... Bare å ta en titt på libya nå om dagen det så ser man fort hvor galt slik innbilsk tro kan føre med seg... Der de ikke bruker fornuft i det hele tatt, kun den hjernen de må ha i ræva... Bortsett fra det kan folk tro på hage gnomer for min del, bare ikke bland TRO inn i vitenskap og dra det ned til lavmålet religion. Hva er foresten vitenskap for deg? En gjeng med folk som løper rundt og sprer påstander de ikke har noen bevis for eller hva? Ok, det du sier ført her viser at du ikke forstår min tankegang. De som holder på og dreper, gjør det fordi de mener det er rett. Skal en med din virkelighetsoppfatning få dem til å stoppe? Tvilsomt. Ifølge dem er det du som har feil oppfatning av virkeligheten, på samme måte som du mener de har feil. For meg er det nyttig å akseptere vitenskapen (som jeg har nevnt tidligere). Hvorfor tror du at jeg er religiøs? Fordi jeg viser forståelse for at noen tror på religioner? Fordi jeg forsvarer de med religioner? 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Ok, det du sier ført her viser at du ikke forstår min tankegang. De som holder på og dreper, gjør det fordi de mener det er rett. Skal en med din virkelighetsoppfatning få dem til å stoppe? Tvilsomt. Ifølge dem er det du som har feil oppfatning av virkeligheten, på samme måte som du mener de har feil. Virkelighets oppfattning? Hvor mange "virkelighets oppfattninger" er det egentlig som flukter med den faktiske virkeligheten? Flukter det med virkeligheten å tro at vi har en totalt fri vilje, at slanger kan snakke, verdens omspennende flommer, jomfruer fødsler eller at man kan gå på vannet? Er dette "virkelighets oppfattninger" som flukter bra med virkeligheten for deg? Sidestiller du vitenskap og dette visvaset? For meg er det nyttig å akseptere vitenskapen (som jeg har nevnt tidligere). Bra. Det gjør jeg og. Det er tross alt med hjelp av vitenskap at vi har en sjans til å få en så "sann" virkelighets oppfattning det er mulig å få med de hjelpe middlene vi har og da holder det rett og slett ikke å sidestille rene gjettninger og ignorante påstander med det. Så enkelt. Hvorfor tror du at jeg er religiøs? Fordi jeg viser forståelse for at noen tror på religioner? Fordi jeg forsvarer de med religioner? Nei, jeg er klar over at du ikke er religiøs, men jeg finner det fremdeles rart at du forsvarer og likestiller en som tror på religiøst visvas med noen som aksepterer moderne vitenskap og forskning... Sammenligningen holder rett og slett ikke mål og verden i dag trenger faktisk ikke at folk løper rundt og tror idiotiske forestillinger mens de lager seg virkeligheter de må juge både for seg selv og andre for å få til å stemme. Beklager hvis du oppfattet det slik at jeg trodde du var religiøs av den grunn, det var ikke tilsiktet fra min side. Jeg også forstår hvorfor min sviger mor, for eksempel, trenger en tro. Hun er for det første skrekkelig ignorant og har sine enkle "forklaringer" på tingenes tilstand som jeg må ta meg sammen for å ikke le av , da det hele bunner ut i grenseløs ignoranse. Tenker med skrekk og gru på hva som ville skjedd hvis hun en dag fikk et verv der hun skulle ta avgjørelser på det skrekkelig ignorante grunnlaget hun har og den tanken er lett for meg å overføre til enhver religiøs ignorant som faktisk TROR at den "virkeligheten" deres tro innbiller dem er den riktige også gjelder for resten av verden... Da er vi ute å kjører alle mann. dette gjelder ikke bare religiøs ideologi, for all del, men ALL ideologi som har som mål å "rettlede" virkeligheten i den verden vi lever i. Så beklager at du trodde jeg trodde du var religiøs, men det virket nesten slik når du klarer å sidestille religiøs oppdiktet virkelighets oppfattning med moderne vitenskapelig basert virkelighets oppfattning... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Si at gud finnes, kan han da være allmektig? Hvis gud er allmektig og elsker alle, hvorfor er det/har det vært så mye jævelskap opp gjennom historiens løp, hvorfor er det kriger, sult og katastrofer hvis gud kan fikse det? Hvor mektig er f.eks Jehova? PS: jeg er ikke religiøs Kanskje gud mener at vi trenger tøff opplæring - og slik som det ser ut, lærer vi ganske sakte. Endret 13. september 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Disippelen Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 For 2000 år sidan døyde Guds son, Jesus, for våre synder. Han tok den straffa som vi skulle ha hatt, den som vi fortjente! Han betalte vår skuld med blod, blod frå ein konge, blod frå Gud sjølv! Før Jesus døyde var ikkje Gud allmektig, han kunne ikkje tilgi.. Gud hadde ikkje hatt muligheit til å frelse syndarar, fordi når vi syndar gir vi oss over til Djevelen, og når mennesket synda hadde ikkje Gud muligheit til å tilgi! Derfor sendte Gud Jesus, sin son, som døyde for verda og våre synder og derfor har vi fått nåde over nåde! Slik har også Gud blitt allmektig. Så tru på han, for hadde du vært det einaste mennesket i verden hadde Jesus like vell døydd for deg! Han elska akkurat deg så høgt at han ville dø for deg, ja han tenkte på akkurat deg på krossen! Lev for han! For du er "frikjøpt og prisen er betalt" (1.kor.5). 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 For 2000 år sidan døyde Guds son, Jesus, for våre synder. Sier bibelen ja. Bortsett fra bibelen har vi INGEN andre kilder på det du hevder her er noen sannhet, INGEN! Og siden vi vet at ihvertfall 1/3 av NT er forfalsket, skrevet av noen helt andre enn det bibelen skal ha oss til å tro skrev det, er det faktisk best å IKKE feste noen lit til disse påstandene i det hele tatt... Så det du skrev her overbeviser ingen andre enn de som ikke forstår seg på kilde kritikk og som tror at dette faktisk er skrevet av en gud og ikke rotet til av mennesker. Dette blir det samme for meg som om jeg siterte Harry Potter for deg, bare for at du skal forstå hvordan jeg ser på bibel henvisninger og troen på at bibelen er riktig.... Lenke til kommentar
Disippelen Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 (endret) Sier bibelen ja. Bortsett fra bibelen har vi INGEN andre kilder på det du hevder her er noen sannhet, INGEN! Bibelen er Guds ord, men Bibelen er ikkje einaste kjelda. Forstår synspunkta dine, men dei virka dessverre ikkje så gjennomtenkt... Kva kjelde har du på at 1/3 av NT er oppdikta f.eks? Ingen;) Hadde du kjent Gud på samme måten som meg hadde du skjønt kva eg snakkar om:) For ordet om krossen er dårskap for dei som går fortapt, men for oss som blir frelste, er det Guds kraft. 1. Kor. 1:18. Endret 13. september 2012 av Disippelen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. september 2012 Del Skrevet 13. september 2012 Hadde du kjent Gud på samme måten som meg hadde du skjønt kva eg snakkar om:) Hørt det før, og når jeg for 5-6 år si levde etter den kristne tro opprettet jeg på ingen måte noe kontakt med gud utenom at jeg snakket med meg selv, fikk aldri et eneste svar. Gud er ikke allmektig så lenge mennesker har fri vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå