Gå til innhold

Microsoft: ? PC-en er død


Anbefalte innlegg

Windows 8 er like irriterende og dårlig som Windows Vista.Nå driter M$ seg ut :)
Windows 8 er mye som Windows 7, men med ekstra goodies. Ja, den har en metro startskjerm i stede for en startmeny. Buhu! Vell, jeg har brukt W8 i produksjon med 24" 4 skjermer i 22 dager nå og det fungerer utmerket. Kommer absolutt til å oppgradere mine andre maskiner. Nå får jeg det riktig nok gratis selv, men for de som får W8 til en billig penge ser jeg ingen grunn til å la vær. Jeg hadde nok ikke betalt veldig mange penger for å oppgradere en stasjonær PC enda. Men her blir det nok også etter hvert et spørsmål om apper, spesielt om man har Windows nettbrett og eller mobiltelefon i tillegg.

 

Enkelte av de "ekstra goodies" smaker forferdelig for mange. Ja, det er mange forbedringer i win8 men også mange dårlige løsninger. Å være misfornøyd med et grensesnitt betyr på ingen måte at man sutrer for ingenting. Nytt er ikke nødvendigvis bra. Tanken bak noenlunde lik brukeropplevelser over forskjellige enheter er vel og bra, men det burde ikke gå utover brukeropplevelsen på desktop. Å innføre metro er helt greit, men å fjerne mer tradisjonelle løsninger er i dette tilfellet bare tåpelig. Brukervennlighet innebærer fleksibilitet, og det er her det er her win8 svikter.

 

F.eks. oppdeling av skjerm med metro er så godt som ubrukelig siden man ikke kan selv velge hvor stor høyre og venstre del skal være. Innstillinger delt opp i metro og/eller tradisjonelt GUI og endringer må gjøres begge steder. Fjerning av windowsknappen. Bare det at mange brukere ikke skjønte hvor i alle dager man skulle gå i menyene for å slå av maskinen sier jo sitt. Metro kan bli bra, men per i dag føles det som en alpha. Jeg har brukt kun windows i ca 15år. Likevel foretrekker jeg diverse grensesnitt fra Linux over totalopplevelsen i win8. Gnome3 er hvordan metro burde vært...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windows 8 er like irriterende og dårlig som Windows Vista.Nå driter M$ seg ut :)
Windows 8 er mye som Windows 7, men med ekstra goodies. Ja, den har en metro startskjerm i stede for en startmeny. Buhu! Vell, jeg har brukt W8 i produksjon med 24" 4 skjermer i 22 dager nå og det fungerer utmerket. Kommer absolutt til å oppgradere mine andre maskiner. Nå får jeg det riktig nok gratis selv, men for de som får W8 til en billig penge ser jeg ingen grunn til å la vær. Jeg hadde nok ikke betalt veldig mange penger for å oppgradere en stasjonær PC enda. Men her blir det nok også etter hvert et spørsmål om apper, spesielt om man har Windows nettbrett og eller mobiltelefon i tillegg.

 

Enkelte av de "ekstra goodies" smaker forferdelig for mange. Ja, det er mange forbedringer i win8 men også mange dårlige løsninger. Å være misfornøyd med et grensesnitt betyr på ingen måte at man sutrer for ingenting. Nytt er ikke nødvendigvis bra. Tanken bak noenlunde lik brukeropplevelser over forskjellige enheter er vel og bra, men det burde ikke gå utover brukeropplevelsen på desktop. Å innføre metro er helt greit, men å fjerne mer tradisjonelle løsninger er i dette tilfellet bare tåpelig. Brukervennlighet innebærer fleksibilitet, og det er her det er her win8 svikter.

 

F.eks. oppdeling av skjerm med metro er så godt som ubrukelig siden man ikke kan selv velge hvor stor høyre og venstre del skal være. Innstillinger delt opp i metro og/eller tradisjonelt GUI og endringer må gjøres begge steder. Fjerning av windowsknappen. Bare det at mange brukere ikke skjønte hvor i alle dager man skulle gå i menyene for å slå av maskinen sier jo sitt. Metro kan bli bra, men per i dag føles det som en alpha. Jeg har brukt kun windows i ca 15år. Likevel foretrekker jeg diverse grensesnitt fra Linux over totalopplevelsen i win8. Gnome3 er hvordan metro burde vært...

Vell, dette innlegget var betydelig mer nyansert enn det NeonLight skrev. Jeg sier ikke at W8 og metro fungerer perfekt. Alle OS/GUI har sine mangler. Men jeg er ikke enig i at det går it over brukeropplevelsen på desktop. For det gjør det ikke. Det er endringer, og folk må lære seg et par nye ting så klart. Dere har kanskje glemt oppstyret som kom med overgangen fra w98 etc til Windows XP? Herre gud, klikke start for å slå av maskinen var en gjenganger. Mange holdt tilbake fra å oppdatere til XP. Dette er mye det samme. Som sakt, jeg har ingen problemer med at startmenyen er byttet ut med metro, jeg ser faktisk en del fordeler da startmenyen var noe jeg knapt nok brukte, og når det ble brukt var det for å tråkle seg fram til riktig ikon. Som regel er det snakk om windowstast og skriv appnavn enter, eller klikk på hurtigstart ikon. Med Metro kan jeg få en del funksjoner inn. Bankene kan for eksempel ikke bare lansere en app til min telefon, men også rett i grensesnittet på datamaskinen min. Jeg kan få opp en hel masse nyttig informasjon i live tiles, en av mange ting jeg liker på WP, uten å klikke meg inn i en masse ting. Det overrasker meg hvor prinsipielt negative mange her inne er til endringer, da endringer er noe jeg ville tro teknologientusiaster kastet seg over med godt mot. Selvfølgelig finnes det andre gode alternativer, men hadde det ikke blitt bråk om MS hadde blåkopiert Gnome3? Samme Interface på flere enheter er et stort pluss, og den tradisjonelle datamaskinen kommer til å bevege seg bort fra å være en stor firkantet klosse på eller under bordet enten vi vil eller ikke.
Lenke til kommentar

Folk er generelt mot forandringer.

Har jobbet i IT verdenen i snart 20 år, og det er ALLTID mange som klager når noe nytt innføres.

 

Sannheten er at IT verdenen har "stagnert" de siste 10 årene. Ja, det har kommet nyere/raskere/bedre løsninger, men i prinsippet er en PC i dag det samme som for 10 år siden.

 

Nå er ikke nytt alltid bedre, men vi brukere trenger av og til et spark bak for å få øynene opp for at det er mulig å gjøre ting på en annen måte. Uansett om Win8 slår til eller ikke, kommer det til å skape en ny bølge innovasjon som vi alle kommer til å nyte godt av.

Lenke til kommentar

Hva er det som er nytt i eller nyskapende med Windows 8?

 

Nytt eller nyskapende er ikke det viktigste. Det som er viktig, er at man har en stor kundemasse som får et lite dytt i ei ny retning, bort fra det vanlige. Det hjelper ikke å ha et totalt revolusjonerende system dersom det bare har 5 brukere.

 

En av de tingene som Win8 innfører (i forhold til Win7), er forsøket (ja, jeg ser på det som et forsøk) i samhandling mellom forskjellige typer enheter. Andre, feks. Apple har et vellykket forsøk på dette mellom OSX og iOS, men Microsoft tilfører enda noe nytt.

Lenke til kommentar

slik jeg ser det så er det stadig noen som skal endre på hvordan vi skal gjøre tingene.

med pcene ( inkludert mac) er man rimelig fleksibel i måten man kan gjøre det

 

For å være mest mulig mobil begynte man mad de bærbare pcene så nå er kommet i flere strøelser.

 

samtidig kom nettbretten.

Nå som de er blir lit avanserte så tar de knakke på de miste og letteste bærbare pcene selv om det ikke er helt det samme

 

Nå er man jo kommet til det punktet at man skal skrenke inn litt på fleksibiliteten.

Samtidig så er det de som tror at et nettbrett løser alle oppgaver

 

nettbrettene kan ikke og kommer heller ikke til kunne erstatte pcen helt

og så leste jeg at en ordfører nektet å bruke et slikt til dokumentene kommunen gir ut

 

Hvis pcen kommer til å dø så skjer det ikke før langt ut i det 22 århundre hvi tingen ligner på det de gjør i trilogien Startrek

Lenke til kommentar

Hehe, når han sier at "PCen er død" så betyr det jo ikke at man slutter å produsere PCer og at ingen får kjøpe de lenger. Det betyr rett og slett at måten vi bruker data og internett har endret seg betraktelig (bare se på smartphone/pad salget) og at det fortsatt er i rivende utvikling.

 

nå vel. Det betyr jo at man ikke har bruk for en pc .

Likevel blir det feil å si det

Lenke til kommentar

Nei, man skal ikke ta alt bokstavlig. I en overført kontekst kan man jo allerede si at han har rett. PC salget går ned, og smartmobil/pad salget øker. Ser man på prognoser (ja, dette er prognoser, ikke fakta) ser det ut som om dette vil øke.

 

På meg ser det ut som om mange reagerer på denne saken fordi man ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.

Lenke til kommentar

Nei, man skal ikke ta alt bokstavlig. I en overført kontekst kan man jo allerede si at han har rett. PC salget går ned, og smartmobil/pad salget øker. Ser man på prognoser (ja, dette er prognoser, ikke fakta) ser det ut som om dette vil øke.

 

På meg ser det ut som om mange reagerer på denne saken fordi man ikke ser lengre enn sin egen nesetipp.

 

I så fall må man si at pcen dør , Den er ikke død enda.

Det kommer uansett ikke til skje på veeeeldig lang tid

Lenke til kommentar

[...]

 

Jeg ga virkelig win8 en reell sjanse. Som nevnt i lignende tråder har jeg brukt win8 som eneste OS i ca 2mnd. Jeg digger utvikling på generelt basis, alt fra utbygging i sentrum til nyheter i programvare. Slik jeg ser det lider win8 av mange små designfeil. Det lett å sammenligne med gnome3 da en del ligner. Derimot føles gnome3 mye mer intuitivt og brukervennlig enn metro.

 

- Fullskjermsmeny er greit dersom den er delvis gjennomsiktig, slik at man ikke mister oversikt over vinduene man har oppe.

- Man burde kunne velge hva som var standardkategori for søk. F.eks. [Apps & Files] eller [Apps, Settings & Files]

- Mulighet til å stille responstid på f.eks. charms bar som dukker opp for tregt.

- Mangler indikasjoner på at de forskjellige hjørnene er knyttet til forskjellige funksjoner. Lite intuitivt.

- Burde vært like lett å fullstendig lukke apps som det er å lukke et vindu i det tradisjonelle GUI. Jeg ønsker ikke å få opp en drøss med apps i "sovemodus" når jeg trykker alt+tab.

-annet (orker ikke skrive mer :p )

Lenke til kommentar

Han har altså installert win8 og nå er PC'en hans død?

 

Hehe, absolutt en mulighet :)

 

Men jeg ville vel tro at "gutta" på jobben hans ville stått i kø for å komme hjem til "sjefen sjøl" for å fikse den.

Om saken er at han har installert Ubuntu og PC-en hans er død blir saken en annen... Da blir flaut å spørre noen om hjelp, og spesielt Windows nerdene på jobben !

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig tror jeg at Windows 8 kommer til å lide fordi det er ikke polert godt nok, og fordi de fortsatt lider av "det må være Windows"syndromet.

 

Det er nettopp at Windows har vært Windows som har brakt Microsoft der de er. Hadde det ikke betydd noe at "vi kan det fra før" og at vi kan kjøre eksisterende applikasjoner kunne vi like gjerne kjøre Ubuntu, eller ut utall bra alternativer, eller Mac OS.

Lenke til kommentar

Windows 8 for min del, ser ganske lekkert ut men ikke godt nok for desktop. At microsoft nettopp har utgitt Windows 8 og samtidig sier at den er død, virker ikke helt godt gjennomtenkt. Gleder meg til en Windows 9 eller noe, det blir vel kanskje bra greier med mindre de fortsetter med grensesnittet som ble kalt Metro (husker ikke det nye navnet). Windows slik som den er idag fungerer svært bra, og hvis Windows fortsetter med "Metro" håper jeg på at Apple får til OS for PC-er også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...