Gå til innhold

Apple vraker Samsung

Anbefalte innlegg

Rykte har de klart å gjøre selv og de risikerer å få et rykte med dårligere kvalitet (men tiden vil vise) for at de er i krig med Samsung, ingen annen grunn. Jeg tror dette sammen med flere dårlige valg av de er med på å trekker de ned - det er starten på slutten. Jeg tror det går slik som når Jobs sluttet der - på rævva, og vi har bare sett starten. Joda, MED Jobs på laget tror jeg de kanskje kunne klart seg pga Jobs unike visjoner, men uten, så driter de på draget med å kjøre denne linjen. (for apple og deres 'tilhengere' får vi håpe jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung ga dem ikke annet valg. Apple beskyttet naturlig nok investeringene de har gjort i egen IP.

Samsung gjorde minimale investeringer, de valgte heller å skamløst kopiere Apples arbeid, og derved bryte Apples patenter.

"Skurken" i denne sammenheng er Samsung, ikke Apple, og det er en av grunnene til at Apple ser ut til å bevege seg vekk fra Samsung som leverandør.

Lenke til kommentar

Hvem som er skurken og om det er så viktig å finne denne - hvis den fins, så tror jeg man får forskjellig svar fra hvem man spør. Det er litt av utfordringen - de vil absolutt 'straffe' og gå i krig. Ikke med litt, men slik det virker, så har de sluppet løs alt de har og mer til. Kan alltids si at Samsung har 100% feil og er skurken, men det hjelper lite. Rykte til iPhone og Apple er på vei i feil retning for dem tror jeg - dette er bare med på å forringe det mer.

Ja, la oss si de har rett i søksmålene - hva hjelper det når folk sitter med sur smak i kjeften med at de skal ha patent på firkanter, skyv for å låse opp (som andre hadde før de) og f.eks patenten de søkte på nå med å begrense brukerne ennå mer med å fjernstyre utifra GPS og slå av funksjoner på en enhet som det passer de. (ja, ordrett ikke rett, men det er slik jeg hører folk snakker om de nå) Jeg tror som sagt de har startet en krig de er dømt til å tape over tid (ikke sikkert Samsung mobil enhet osv overlever heller, men hva hjelper det apple - det blir bare 2 offer istedet for 1 isåfall)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så Apple skal ikke få lov til å velge hvilke leverandører de vil kjøpe fra, er det slik?

Dette er helt opp til Apple, de har tross alt investert mange penger i Samsung, og takken er at Samsung forsynte seg av Apples IP da de fikk sjansen.

Utakk er tydeligvis verdens lønn :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er egentlig ment som et svar på det du skriver, men tråden er om at Apple "vraker" Samsung som leverandør. (Kanskje det jeg skrev ble litt rotete? :) )

Grunnen til det kan være delt opp i flere, patentbrudd, ikke satse alt på en hest osv. men jeg vil tro Samsungs handlinger er en avgjørende faktor.

Hva mener du Apple skulle gjort i denne situasjonen, fortsette å benytte Samsung som om ingenting har hendt, og bare latt Samsung forstette å oversvømme markedet med sine versjoner av iPhone som de ikke har investert rare tiden eller pengene i test og utvikling i?

Lenke til kommentar

@AtW: Det er helt relevant til hans uttalelser om "ryktet til Apple og iPhone er på vei i feil retning for dem", osv., siden fornøyde brukere tvert imot gir iPhone og Apple et svært godt rykte. Det er lite som tyder på at folk flest bryr seg veldig om hva som måtte skje mellom store selskap i diverse rettssaler langt borte...og om noen skulle oppfatte en del av støyen omkring Apple og Samsung så er det fort glemt når de skal a seg en ny telefon eller annet fra ett av selskapene. ;)

Lenke til kommentar

Utifra de jeg har snakket med og som har kommet med synsing på det, så virker det slik. Har også lest på endel andre sider (norske, da jeg suger i engelsk) der jeg ser folk som alltid har hatt apple produkter snakker om at de syns det er nok nå og kommer til å velge annet neste gang.

Jeg har ikke lest en eneste (det jeg kommer på) der folk kommer til å velge apple pga det (fra android osv). Så undersøkelsen får stå for seg - jeg gir bare info om hva jeg tror og de inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha hørt folk snakke og fra endel norske sider med forum/kommentarer. De stemmer ikke med den undersøkelsen. Tiden vil uansett vise - det er ikke noe vi egentlig trenger å diskutere, da ingen vet hva som skjer i framtiden

Lenke til kommentar

@AtW: Det er helt relevant til hans uttalelser om "ryktet til Apple og iPhone er på vei i feil retning for dem", osv., siden fornøyde brukere tvert imot gir iPhone og Apple et svært godt rykte. Det er lite som tyder på at folk flest bryr seg veldig om hva som måtte skje mellom store selskap i diverse rettssaler langt borte...og om noen skulle oppfatte en del av støyen omkring Apple og Samsung så er det fort glemt når de skal a seg en ny telefon eller annet fra ett av selskapene. ;)

Han uttalelser er for det første om framtiden, og for det andre så hjelper det lite med fornøyde brukere om det er mye færre av de. Kanskje bryr ikke folk seg om store selskapers handlinger i retten. (personlig tror jeg det har litt å si, men kanskje ikke så mye, jeg er av den oppfatningen at folk begynner å oppfatte Apples krav som mindre legitime enn før). Men uansett sier en undersøkelse om fornøydheten til eksisterende eiere lite om hvordan dette vil påvirke Apple som firma i framtiden. Og ihvertfall milevidt fra nok til å kunne konkludere med at han "tar feil".

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

De har ikke stjålet oppfinnelser - det var ikke apple som laget første enhet som var firkantet f.eks. Det var ikke apple som 'oppfant' å låse opp tlf med å dra finger over skjermen osv osv

Edit: bare et eksempel på inntrykket jeg sitter med og personen skriver:

"Folk hater ikke Apple fordi de har suksess. De hater Apple fordi Apple er blitt et aggressivt møkkaselskap som utnytter sine ansatte, utnytter sin status, og driver patenttrolling, og kun bryr seg om å tyne så mye penger som mulig ut av folk for å øke aksjekursen.

Jeg eier to iPods, en iMac, en Macbook, og en iPhone. Blir aldri mer Apple på meg."

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han uttalelser er for det første om framtiden, og for det andre så hjelper det lite med fornøyde brukere om det er mye færre av de. Kanskje bryr ikke folk seg om store selskapers handlinger i retten. (personlig tror jeg det har litt å si, men kanskje ikke så mye, jeg er av den oppfatningen at folk begynner å oppfatte Apples krav som mindre legitime enn før). Men uansett sier en undersøkelse om fornøydheten til eksisterende eiere lite om hvordan dette vil påvirke Apple som firma i framtiden. Og ihvertfall milevidt fra nok til å kunne konkludere med at han "tar feil".

Hans uttlelser er om både fortid, nåtid og framtid, siden han sier at iPhone/Apple "har startet å grave sin egen grav". De skal altså være i gang med det - men problemet er at ingen fakta støtter påstanden. Tvert imot, dataene sier at brukerne er svært fornøyde, salgstallene sier at de blir stadig flere, og Apple er sterkere både markedsmessig og finansielt enn noen gang.

Du får ha dine oppfatninger, men når Apple stadig vinner fram med sine krav i rettsprosesser betyr det åpenbart at de har stor legitimitet. Den høyt profilerte dommen i USA har uten tvil styrket Apple sak, og forsterket folks bilde av Samsung som en "copycat".

Framtiden er som kjent vanskelig å spå om, men et selskap som har markedets mest fornøyde kunder, ett av verdens sterkeste merkenavn, samt alle nødvendige ressurser for å fortsatt lede an i produktutvikling, har de aller beste forutsetninger for å lykkes videre.

Så jo, det finnes temmelig mange indikatorer som sier at han tar feil, og at han føyer seg pent inn i en lange rekke gjennom 30 år, av mer eller mindre latterlige spådommer om Apples snarlige undergang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...